کد خبر: ۱۵۵۱۵۹
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۴/۱۰

چهار ماموریت وزارت صنعت: صادرات ۴۱ میلیارد دلاری ، کنترل واردات و...
توسط سرپرست اعلام شد:

چهار ماموریت وزارت صنعت: صادرات ۴۱ میلیارد دلاری ، کنترل واردات و...

سرپرست وزارت صنعت از چهار ماموریت تعمیق ساخت داخل، تکمیل و راه اندازی طرح های نیمه تمام، دستیابی ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ، کنترل واردات و تنظیم بازار طی سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، حسین مدرس خیابانی در مراسم روز ملی صنعت و معدن اظهار داشت: در دو ماه اول سال مشکلات عدیده‌ای در بازگشایی مرزهای تجاری و برقراری صادرات داشتیم که خوشبختانه با مدیریت انجام شده، اکنون حدود ۸۰ درصد از مرزهای تجاری و ۷۵ درصد از بازارچه‌های مرزی فعال هستند و تجارت تقریباً در آستانه شرایط تبلیغ قرار دارد.

وی با بیان اینکه آمار تولیدات منتخب کالایی با وجود محدودیت‌های کرونایی و تشدید تحریم‌ها طی سه ماه نخست سال افزایشی بوده، افزود: امید می رود با گشایش بوجود آمده در تامین مواد اولیه مورد نیاز بخش صنعت این در تولیدات ادامه داشته باشد. صدور جواز تاسیس صنعتی بیش از ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و میزان سرمایه‌گذاری های جواز تاسیس های صادره نیز با افزایش ۱۳۷ درصدی روبرو شده است. در عین حال تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۳۲۵ شرکت به ۳۵۰ شرکت رسیده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه حدود ۲۳ درصد اشتغال کشور و ۷۶ درصد صادرات غیرنفتی بخش صنعت است، ادامه داد: طی سه ماهه اول سال و با وجود محدودیت‌های کرونایی و تحریم، عموم تولیدات منتخب کالایی افزایشی بوده و به عنوان نمونه تولید خودرو ۲۲ درصد، تولید تایر خودرو ۲۷ درصد و تولید سیمان ۱۰ درصد رشد داشته است. در زمینه لوازم خانگی نیز تولید ماشین لباسشویی ۱۰۰ درصد افزایش یافته و تولید تلویزیون با افزایش ۵۰ درصدی روبرو بوده است.

4 ماموریت وزارت صنعت در سال جهش تولید

مدرس خیابانی با بیان اینکه وزارت صنعت سال جاری ۴ ماموریت ویژه برای تحقق اهداف جهش تولید تعریف کرده، عنوان کرد: تعمیق ساخت داخل، اولین محور فعالیت است که باید حتما روی صنایع داخلی و دانش‌بنیان و توانایی سرمایه گذاری و متمرکز شویم. در همین راستا، تامین مواد اولیه به عنوان اولویت کاری قرار گرفته و خوشبختانه با همکاری بانک مرکزی در خرداد ماه گشایش خوبی در این بخش صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: سال جاری تکمیل و راه اندازی طرح های نیمه تمام در دستور کار است و در همین راستا بیش از ۱۲.۵ هزار طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد مراحل تکمیل را طی می‌کنند. در قالب پویش ملی تولید و تداوم امید، بهره برداری ۲۰۰ طرح بزرگ و پیشران با ارزش سرمایه گذاری بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان و اشتغال زایی ۴۱ هزار نفری در حال انجام است و هفته اول این پویش با فرمان رئیس جمهور وارد فاز عملیاتی خود شد.

سرپرست وزارت صنعت با بیان اینکه سومین ماموریت تولید توسعه صادرات و کنترل واردات است، توضیح داد: با توجه به اینکه افزایش تولید نیازمند بازارهای صادراتی جدید است در همین زمینه دستیابی به رقم ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در این وزارتخانه هدف‌گذاری شده و با وجود شکاف آمار صادراتی در سه ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل امید می رود با پیگیری‌های انجام شده و با روند فعلی به هدف تعیین شده برسیم.

به گفته وی، در کنترل واردات نیز این وزارتخانه کاملاً جدی عمل می‌کند و جز سه محور اصلی مدنظر دولت از جمله در بخش واردات مواد اولیه محدودیت واردات، سایر اقلام در دستور کار است و در تلاش هستیم اقلام مورد نیاز را از محل تولیدات داخلی تامین کنیم. ماموریت چهارم وزارت نیز کنترل و تنظیم بازار است به طوری که استمرار تولید با رعایت پروتکل های بهداشتی و تامین به هنگام کالاهای مورد نیاز مانع از خالی شدن فروشگاه‌ها و تامین مناسب کالاها در مراکز عرضه شده و حتماً این روند تداوم خواهد یافت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ