کد خبر: ۱۵۵۲۶۹
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۴/۱۴

عوامل موثر در ورود شاخص به کانال دو میلیون واحدی و زمان اصلاح
دو کارشناس بازار سرمایه مطرح کردند:

عوامل موثر در ورود شاخص به کانال دو میلیون واحدی و زمان اصلاح

دو کارشناس بازار سرمایه در خصوص تحقق ورود شاخص به کانال تاریخی دو میلیون واحدی، زمان اصلاحی و عوامل موثر در این رویداد به ارائه توضیحاتی پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عرفان هودی با تاکید بر اینکه بورس برای ورود شاخص به کانال ۱.۵ میلیون واحدی بی‌تاب بود به ایرنا گفت: از روند معاملات دو روز پایانی بورس کاملا مشخص است که شاخص بورس برای ورود به این کانال برخلاف دیگر مواقع فرصتی را برای ایجاد اصلاح به بازار نداد.

وی ادامه داد: به لحاظ تکنیکالی بازار باید با نزدیک شدن به کانال ۱.۵ میلیون واحدی اصلاحی را تجربه می‌کرد و شاخص حداقل تا کانال یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد افت می‌کرد اما شرایط بازار و اشتیاق سهامداران برای ورود شاخص به این کانال باعث شد تا روز دوشنبه، بازار فقط حدود یک ساعت منفی بماند و ۳۰ هزار واحد بریزد که به مرور شاخص کل ۲۰ هزار واحد از روند منفی را پس گرفت و فقط با ۱۰ هزار واحد افت به معاملات پایان داد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به ورود شاخص بورس به کانال ۱.۵ میلیون واحدی تا حدودی از عطش بازار کاسته شد و ممکن است اصلاحی را تجربه کند که این اصلاح می‌تواند ادامه رشد بازار را تضمین و خیال سهامداران را از ادامه روند صعودی بازار آسوده کند. در صورت ایجاد اصلاح در بازار می‌توان در انتظار رشد دوباره شاخص و صعود به کانال ۱.۸ میلیون واحدی و زمینه‌سازی برای ورود به کانال تاریخی دو میلیون واحد بود.

هودی عنوان کرد: رسیدن شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد نیازمند برخی از الزامات است و در صورتی که بصورت یک ضرب وارد کانال دو میلیون واحد شود در آن زمان اصلاح و استراحت بازار می‌تواند ۶۰ درصد از کل بازار را شامل شود. اگر بازار به دنبال هر رشد چشمگیری وارد فاز اصلاحی شود و در انتها وارد کانال دو میلیون واحد شود به دلیل مقاومتی که شاخص بورس بر روی این کانال دارد اصلاح جزیی را تجربه می‌کند و نهایتا تا کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد اصلاح خواهد کرد در غیر اینصورت باید در انتظار اصلاحی جدی در این بازار باشیم.

وی با بیان اینکه در یک ماه گذشته با چنین معضلی در اصلاح شاخص بورس همراه بودیم، توضیح داد: شاخص بورس بدون هیچ اصلاحی وارد کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد شد و بعد از اصلاح به کانال ۹۰۰ هزار واحد ورود کرد که این اصلاح به مدت سه هفته به طول انجامید. بازار در وضعیت کنونی بهتر است اصلاح زمانی داشته باشد و چند روزی را در کانال یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد یا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد باقی بماند.

هودی به حمایت دولت از عرضه صندوق‌های ETF در بازار اشاره کرد و گفت: زمانی که نخستین مرحله از صندوق‌های ETF در بورس عرضه شد بین افراد چندان مورد اقبال قرار نگرفت به همین دلیل به هر فرد دو میلیون تومان سهم از صندوق تعلق گرفت. اکنون به نظر می‌رسد که دومین مرحله از عرضه این صندوق‌ها که پالایشی‌ها هستند به دلیل چهره خوبی که بازار نشان داده، ۱۰۰ درصد خریداری شود و عدد کمتری از رقم دو میلیون به افراد برسد.

هدف بورس دستیابی به شاخص بیش از دو میلیون واحد

محسن رحمتی کارشناس بازار سرمایه معتقد است شاخص بورس می‌تواند به کانال دو میلیون واحد ورود و خود را در این کانال تثبیت کند. زمان دقیقی را نمی‌توان برای ورود شاخص به کانال دو میلیون واحد اعلام کرد اما براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در مدت زمان کوتاه تا کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد به راحتی رشد می‌کند. با ورود به این کانال روند معاملات بازار به شدت متعادل می‌شود و بعد از اصلاحی کوتاه‌مدت در این عدد خود را برای ورود به کانال دو میلیون واحد آماده خواهد کرد.

وی افزود: بطور معمول شاخص تا نزدیکی محدوده کانال دو میلیون واحد به سرعت حرکت می‌کند اما قبل از ورود به این کانال افرادی زیادی به دلیل ترس از اصلاح تصمیم به شناسایی سود می‌گیرند به همین دلیل افزایش حجم عرضه در بازار مسیر معاملات را به سمت روند منفی پیش خواهد برد. رشد چشمگیر شاخص بورس و عبور از کانال ۱.۵ میلیون واحدی بدون هیچ مقاومتی زمینه ترس سهامداران را برای احتمال اصلاحی شدید در بازار فراهم کرده است که این امر ممکن است منجر به افزایش عرضه در بازار شود.

رحمتی ادامه داد: به نظر می‌رسد شاخص بورس تا قبل از پایان سال از کانال دو میلیون واحد عبور کند و اعداد بالاتری را برای دستیابی مورد هدف قرار دهد اما با توجه به غیرقابل پیش‌بینی‌شدن معاملات بورس نمی‌توان عدد دقیقی را در این زمینه اعلام کرد. ورود شاخص به کانال دو میلیون واحد و تلاش برای دستیابی به اعداد بالاتر وابسته به رفتار بازار در محدوده این کانال، تصمیمات و ادامه حمایت دولت، حجم ورود نقدینگی به این بازار، ریسک‌های سیاسی و قیمت دلار در آن زمان است که می‌تواند به شدت روند معاملات بازار را تغییر دهد. در کنار مسایل مطرح شده، ریسک‌های سیاسی بیشترین خطر تهدید کننده برای دستیابی شاخص به اعداد بالاتر از کانال دو میلیون واحد است اما اکنون خطری از جانب مسایل سیاسی بازار را تهدید نمی‌کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ