کد خبر: ۱۵۶۴۹۳
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۵/۱۴

نظر مدیر اسبق وزارت خارجه درباره چگونگی بهبود شرایط ایران و عربستان

نظر مدیر اسبق وزارت خارجه درباره چگونگی بهبود شرایط ایران و عربستان

مدیرکل پیشین دفتر آسیای غربی وزارت خارجه ضمن ترسیم شرایط و ارتباطات ایران با همسایگان به تحلیل‌ چگونگی بهبود شرایط ایران و عربستان و آثار آن بر منطقه پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، قاسم محبعلی با انتشار مطلبی تحت عنوان "تنش ایران و عربستان چگونه حل می‌شود؟"در ایلنا اعلام کرد: ایران و عربستان دو عضو کلیدی منطقه خلیج‌فارس بوده و تمام مسائل منطقه به منافع و سیاست‌های این دو بستگی دارد به‌ طوری که اگر با یکدیگر روابط مناسبی داشته باشند،وضعیت منطقه رو به بهبود خواهد رفت.

بعید است میانجیگری میان ایران و عربستان،تاثیر چندانی داشته باشد. توجه به سوءتفاهم‌ها و اختلافات موجود،طرفین باید به‌طور مستقیم و در سطوح عالی پیرامون مسائل مذهبی،تحولات منطقه،انرژی و ...با یکدیگر مذاکره کنند.

اگر دو کشور بتوانند اختلافات را کنار بگذارند و مسائل را حل کنند،ثبات و امنیت منطقه،توسعه اقتصادی، بهبود معیشت منطقه و... بهبود می‌یابد و آثار این تفاهم در کشورهای همسایه مانند افغانستان، پاکستان، عراق، یمن، سوریه، لبنان و حتی تا مصر و سودان گسترش خواهد یافت.

اکثر همسایگان ایران، ضعیف‌تر بوده و ممکن است احساس کنند تمامیت ارضی، استقلال و ثبات آنها به خطر خواهد افتاد.اما بسیاری همچون افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ارمنستان و آسیای میانه،محصور در خشکی بوده و ناچار به ارتباط با ایران هستند چراکه موقعیت ژئوپلیتیک و ارتباطی خوبی دارد.

اگر همسایگان اطمینان یابند که منافع و حاکمیت آنها در ارتباط با ایران تقویت می‌شود برای توسعه روابط اشتیاق پیدا می‌کنند.اما گاهی رابطه به سطحی که باید نمی‌رسد!

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ