کد خبر: ۱۵۶۸۷۰
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۵/۲۵

جزئیات تامین مالی ۲ هزار میلیارد تومانی شرکت نفت با سود ۱۷.۵ درصدی
مدیرعامل بورس انرژی مطرح کرد:

جزئیات تامین مالی ۲ هزار میلیارد تومانی شرکت نفت با سود ۱۷.۵ درصدی

مدیرعامل بورس انرژی ، جزییات عرضه قراردادهای سلف موازی نفت سنگین صادراتی را که فردا برای تامین مالی دو هزار میلیارد تومان انجام می‌شود را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی حسینی با اشاره به عرضه اولیه قراردادهای سلف موازی استاندارد نفت خام سنگین صادراتی شرکت ملی نفت که فردا انجام می شود به ایرنا گفت: ناشر این اوراق شرکت ملی نفت و هدف از این عرضه تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای و هزینه‌های جاری شرکت ملی نفت است که در دو نماد "سنفت ۰۰۲" و " سنفت ۰۰۳" انجام می‌شود.

وی افزود: این اوراق به ترتیب ابزار مالی اختیار فروش و خرید ۱۸.۵ و ۱۹ درصدی بوده و بازارگردان نیز با نرخ سود روزشمار سالانه ۱۷.۵ درصد نسبت به نقدشوندگی اوراق در طی دوره معاملاتی اقدام می‎کند. طول دوره عرضه اولیه در این نماد یک روز کاری و از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ خواهد بود. سررسید اوراق دو سال شمسی بوده و معاملات ثانویه نیز حداکثر ۱۰ روز کاری پس از پایان روزعرضه اولیه آغاز می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: قیمت پایه هر قرارداد ۹۴۴ هزار و ۶۲۲ تومان تعیین شده و حجم تامین مالی در نماد "سنفت۰۰۲" معادل ۱.۵ هزار میلیارد تومان و در نماد "سنفت ۰۰۳" ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. عملیات بازارگردانی این اوراق بطور جداگانه توسط دو شرکت تأمین سرمایه انجام می‌پذیرد و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای کد معاملاتی بورس انرژی هستند طی دوره عرضه اولیه و معاملات ثانویه می‌توانند از طریق کارگزاری‎های دارای مجوز فعالیت در بورس انرژی نسبت به خرید و فروش این اوراق اقدام کنند.

حسینی عنوان کرد: مهلت تسویه در دوره عرضه اولیه و معاملات ثانویه یک روز کاری پس از انجام معامله بوده و تسویه نقدی در سررسید نیز حداکثر سه روز کاری پس از آخرین روز معاملاتی خواهد بود. قیمت پایه این اوراق حاصل‌ضرب قیمت رسمی فروش نفت خام سنگین صادراتی بر حسب دلار با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر بازار و آخرین نرخ خرید و فروش اسکناس دلار به ریال در سامانه سنا بانک مرکزی یک روز کاری قبل از انتشار اطلاعیه عرضه (سه شنبه ۲۱ مرداد ۹۹) است.

وی با بیان تفاوت بین عرضه اولیه قراردادهای سلف موازی نفت خام در هفته پیش‌رو و طرح رییس جمهور موسوم به پیش فروش نفت (گشایش اقتصادی) اضافه کرد: طرح فوق در مراحل کارشناسی و هنوز نهایی نشده و پس از تائید مراجع ذیصلاح آمادگی عرضه و انجام معاملات ثانویه از طریق بورس انرژی وجود دارد. از اردیبهشت ۹۴ تاکنون بخش خصوصی و دولتی با دارایی‌های پایه نفت خام سنگین، نفت خام سبک، میعانات گازی، بنزین، نفت کوره و برق به دفعات نسبت به تامین مالی در قالب قراردادهای سلف موازی استاندارد از طریق بورس انرژی اقدام کرده‌اند. شرکت ملی نفت تاکنون طی ۵ مرحله در سال ۹۴ و دو مرحله در سال ۹۷ و یک مرحله در سال ۹۸ با دارایی پایه نفت کوره از طریق این بورس تامین مالی کرده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ