کد خبر: ۱۵۷۴۲۶
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۶/۱۰

معنی حمایت هوشمند از بورس از زبان عضو شورای عالی بورس

معنی حمایت هوشمند از بورس از زبان عضو شورای عالی بورس

عضو شورای عالی بورس با اشاره به معانی حمایت هوشمند از بازار سرمایه از بازگشت حجم معاملات به روال قبل با داد و ستد ۲۱ هزار میلیارد تومان در دو ساعت نخست معاملات امروز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید اسلامی درباره حمایت هوشمند از بازار سرمایه به ایلنا گفت: حمایت هوشمند نه به معنای تزریق نقدینگی بلکه به معنای حمایت از سیاستگذاری‌ها، ساز و کارهای بازار آزاد و رفع محدودیت‌ها است. هر چقدر نقدینگی بیشتری به بازار سرمایه تزریق شود این بازار نیاز به حمایت بیشتری پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه بازار باید با ابزارهای سیاستگذاری‌های به موقع اداره شود، افزود: این سیاست‌ها با مداخله در بازار متفاوت است.اساساً در همه دنیا دولت مسئولیت سرمایه‌گذاری‌ها را می‌پذیرد به همین دلیل در همه دنیا یک نهاد ناظر و قانونگذار تشکیل می‌شود که در ایران برای بازار سرمایه سازمان بورس مسئولیت حمایت و حفاظت از سرمایه‌گذاری‌های عام را دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه بخش بزرگی از امنیت سرمایه‌گذاری در قالب قوانین و مقررات شکل می‌گیرد، ادامه داد: بخشی از تامین امنیت سرمایه‌ گذاری همان قوانین و مقررات است. دولت بطور کلی مسئول حوزه‌هایی در بازار سرمایه است که در ادبیات موضوع نقدشوندگی و شفافیت از مهمترین و کلیدی‌ترین وظایف هستند. سرمایه‌گذاران نباید این تصور را داشته باشند چون دولت آنها را به بورس دعوت کرده، بازار سرمایه دیگر روال طبیعی را از دست می‌دهد و همواره سودده خواهد بود.

اسلامی با بیان اینکه ریسک در ذات بازار سرمایه وجود دارد، عنوان کرد: سهامداران بدانند بازار هم روزهای مثبت و هم منفی دارد البته این هم جزو وظایف مهم دولت است که مردم را همراه با آموزش وارد بورس کند و اینکه گفته شود بورس همواره سوددهی دارد، اشتباه است. دولت در جهت دعوت باید حمایت‌ های سیاستگذارانه را هم انجام دهد و اهداف اصلی بازار سرمایه  را که کمک به اقتصاد و شفافیت است با مقررات موجود حفظ کند.

وی اضافه کرد: هفته گذشته پرتلاطم بود. روزهای اول هفته میزان حجم معاملات کاهش جدی داشت اما سه‌شنبه و چهارشنبه بازار برگشت و در روز چهارشنبه حجم معاملات حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بود. اکنون بازار از نظر حجم معاملات به روال قبلی برگشته است. امروز در دو ساعت اول، حجم معاملات به ۲۱ هزار میلیارد تومان رسید که می‌توان گفت روند خوبی بوده است.

اسلامی تصریح کرد: حرفه‌ای‌ ترهای بازار بیشتر از اینکه نگران روند بازار باشند نگران حجم معاملات بودند اما همچنان نگران رفتار هیجانی مردم در روزهای مثبت و منفی هستیم. در بازار سرمایه با ابزار صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روزهای منفی، افراد زیادی نسبت به ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری اقدام کردند و از آنجایی که این صندوق‌ها توسط افراد حرفه‌ای مدیریت شده و به سراغ سهام کوچک، پرریسک و پرنوسان نمی‌روند، وقتی ابطال صورت می‌گیرد به دلیل اینکه ریزساختارها از بازار سرمایه حمایت نمی‌کند، صندوق‌های با درآمد ثابت نمی‌توانند در صندوق‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین در روزهای منفی نرخ ابطال آنها بالا می‌رود و به دلیل اینکه تعهد نقدشوندگی دارند باید سهام را بفروشند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ