کد خبر: ۱۵۷۵۶۱
۰:۰ - ۱۳۹۹/۶/۱۵

نگرانی جدی دستکاری بورس و لزوم تقسیم‌ شرکت ها براساس درجات ریسک
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد:

نگرانی جدی دستکاری بورس و لزوم تقسیم‌ شرکت ها براساس درجات ریسک

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بخش عمده ای از سهام شرکت های بورسی مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی نیست از نگرانی جدی دستکاری بورس و لزوم تقسیم‌بندی شرکت ها بر اساس درجات ریسک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا پور ابراهیمی در برنامه دستخط شبکه سوم سیما اعلام کرد: بازار سرمایه و حوزه سهام باید انعکاسی از عملکرد واقعی اقتصاد باشد. طبیعتاً در دنیا این روند وجود داشته است. هر جایی حال شرکت ها، حال اقتصاد خوب است انعکاس در فرایند معاملات سهام و اوراق بهاداری است که از آن به عنوان بورس و سرمایه نام می‌بریم. این رویکرد عینی و تخصصی در حوزه بازار سرمایه است.

در ایام اخیر به دلیل افزایش زیاد نقدینگی در اقتصاد و استفاده و انتفاع مردم در حوزه‌های تخصصی کار خوبی انجام شده و فرصت طلایی برای اقتصاد ایران خلق شده و آن حضور مردم در بازار سرمایه است. از طرف دیگر یک تهدید هم برای نظام محسوب می شود که اگر خوب مدیریت نکنیم طبیعتاً آثار و پیامد های ناشی از آن می تواند هم در فضای اجتماعی و هم در فضای اقتصادی اثرگذار باشد.

روندی که طی ایام اخیر رصد کردیم، بیانگر این است بخش عمده ای از سهام شرکت‌های بورسی مبتنی بر عملکرد واقعی اقتصادی عمل نکرده و طبیعتاً افزایش بخشی از قیمت‌های سهام در حوزه بازار سرمایه، متناسب با واقعیت های آن اطلاعات اقتصادی و صورت های مالی نبوده که بخشی از آن می تواند حباب باشد. در کنار این بخشی از شرکت هایی که اساساً بنیادی و پایه ای محسوب می شوند، ترکیبی از این حالت ها است. طبیعتاً در کوتاه مدت امکان افزایش شاخص برای یک فضای احساسی وجود خواهد داشت همین روندی که شاهد آن بودیم.

اما در میان و بلند مدت طبیعتاً بازار سرمایه به تعادلی خواهد رسید. نگاه در حوزه بازار سرمایه و تاکید به مردم این است که ادبیات حضور در بازار سرمایه کوتاه مدت نیست و باید با رویکرد میان و بلندمدت به این بازار نگاه کنیم. اگر منابع به سمت بازار سرمایه می آید بخش زیادی از بازارهای رقیب حذف خواهند شد و این یکی از مزیت های مهم اقتصادی است که کاملاً باید این را در نظر بگیریم و هدایت کنیم.

وقتی منابع به سمت بازار سرمایه می آید جذب فعالیت های واقعی در اقتصاد می شود. بنگاه اقتصادی چیزی نیست جز عملیات و تولید حالا در هر حوزه ای که فعالیت می کند. در حوزه سرمایه گذاری بلند مدت حسن کار این است که به دو بخش نگاه می کنید. یکی قیمت سهام و دیگری سودآوری شرکت ها. مثال ساده این است که اگر کسی بخواهد در ساختمان سرمایه گذاری کند، زمانی ساختمانی را یک میلیارد تومان خریده و سال بعد 1.2 میلیارد تومان یا 1.5 میلیارد تومان یا هر عددی شده است.

زمانی هم این ساختمان را اجاره می دهم و درآمد ماهانه و سالانه ای دارم. امکان دارد به قیمت ساختمان نگاه نکند ولی به قیمت اجاره نگاه کند. در شرکت های بورسی مردم به دو حوزه دقت کنند یکی سودی که سالانه دریافت می کنند و دیگری قیمت سهمی است که اتفاق می‌افتد.برخی مواقع فاصله سود در سه سال در کمترین و دوباره به بیشترین آمده است. برای فردی که مالک بوده اهمیت نداشته نه در قیمت کم نگران شده و نه از قیمت زیاد خوشحال شده است. در مسیری که حرکت کرده سود را دریافت کرده و بازه متوسطی هم ایجاد شده است.

متوسط نرخ بازده در میان و بلندمدت تقریباً دو برابر تا 2.5 برابر نرخ بازده بدون ریسک است. نباید انتظار داشت ظرف یک ماه 5 درصد قیمت سهام شرکتی افزایش یابد. بر اساس چه واقعیتی باشد؟ اگر ده روز پشت هم 5 درصد مثبت می خورد باید شک کنیم چه اتفاقی در شرکت رخ داده است؟! این شرکت به ذخیره طلا و نفت نرسیده که چنین سودآوری داشته باشد.

تازه اگر شرکت به طلا و نفت هم برسد برای یک بازه یکی دو ماهه اثر آن در قیمت است. اگر استمرار غیرمنطقی در افزایش قیمت باشد مردم باید بدان شک کنند و لذا اینجا وظیفه متولیان است که کنترل بر آنها داشته باشند و اطلاعات واقعی را به مردم برسانند. سازمان بورس مکلف است شفافیت اطلاعات را بصورت ویژه‌تر نسبت به گذشته در اختیار مردم قرار دهد.

برآورد می شود تقریباً روزی نزدیک هزار میلیارد تومان در این چند هفته اخیر به بازار سرمایه آمده است. نزدیک به 1.5 هزار میلیارد تومان تولید نقدینگی در اقتصاد ایران است. این خود هم نگرانی و هم ظرفیت است. بنابراین هدایت اینها می تواند به اقتصاد کمک کند از طرفی اگر این روند شاخص بدون منطق حرکت کند و برخی تصور کنند فقط در بورس به مفهوم حضور در بازار سرمایه سودآوری ایجاد می کند که اساساً این نیست، چون سهام شرکت ها و اوراق بهادار چیزی نیست جز عملیات واقعی میدان.

نگرانی جدی از دستکاری بازار

به عبارت دیگر در شرکت تولیدی مثلاً فولاد، پتروشیمی، سنگ آهن، سیمان باید یک عملیات اقتصادی شکل گیرد و سودآوری ایجاد شود که اثر آن در اوراق بهادار نشان داده شود. اگر عملیات واقعی اتفاق نیفتد نباید انتظار داشت سودآوری تحقق یابد و قیمت سهام افزایش یابد. نگرانی جدی از دستکاری بازار است. در دنیا قواعد و مقرراتی در این باره وضع می کنند که اگر دستکاری اتفاق افتد یعنی اطلاعات غلط دادن به مفهوم گمراه کردن در حوزه سرمایه گذاری یعنی چیزی که وجود ندارد را ایجاد کنیم. متاسفانه در گزارش هایی که داریم، بخشی از این اتفاقات رقم خورده است.

شرکت هایی که قیمت سهام آن ها واقعی نبوده به شرایطی رسیده اند و با رویکردی دنبال شده‌اند که این قیمت ها، قیمت‌سازی شده و این نگرانی جدی است. مصادیق دستکاری در بازار در گذشته اطلاعات غلط بود یا صورت های مالی غیرشفاف بود، امروز فضای مجازی است که متوجه می شوید یکباره اتفاقاتی می افتد و قیمت سهام یکباره چند برابر می شود بدون اینکه با قیمت واقعی ارتباطی داشته باشد.

تقسیم‌بندی شرکت ها بر اساس درجات ریسک

نکته دیگر حضور در شرکت هایی است که اساساً شرکت های پایه و بنیادین هستند به این مفهوم که اینها شرکت های اصلی هستند و ارزش شرکت آنها بالاترین ارزش در حوزه اقتصاد است. اگر کسانی بخواهند حضور یابند جنس رفتاری متناسب با این انجام دهند. اخیراً در گزارش نظارتی‌ آورده ایم و حتماً به سازمان بورس تاکید خواهیم کرد و قطعاً این را اجرایی خواهیم که شرکت ها را بر اساس درجات ریسک تقسیم‌بندی کنیم.

به عبارت دیگر مردم بدانند چه سهامی می خرند و این سهام شرکت چقدر سهامدار دارد و ارزش بازار چقدر است و این شرکت اصلی و یا فرعی است. اینها باید برای مردم مهم باشد. لذا یکی از پیشنهاداتی که داریم عملیاتی می کنیم، گروه های شرکت های بورسی را در سطوح ریسک های مختلف تقسیم بندی کنیم و به مردم بگوییم این گروه مثلا الف و این ده شرکت کاملاً پرریسک هستند. یعنی اگر کسی سهام این شرکت ها را خرید اگر تغییرات شرکتی شدید بود از قبل باید پیش‌بینی می کرد و انتظار می داشت. گروه کم ریسک هم داریم کما اینکه بخواهیم به مردم بگوئیم دچار خطر نشوید در صندوق های سرمایه‌گذاری، سرمایه گذاری کنید.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» رحيم صرافان | ساعت ۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۶/۱۵
0
0
پاسخ
با سلام و ارزوي. سلامتي شما عزيزان هيچكس از جناب پورابراهيمي سوْال نميكنه وظيفه ناظر چي هست اگر سهمي ده برابر ارزش واقعي بمردم فروخته شود مقصر فقط خريدارن هستند؟ نتيجه اينكه از ١٩ مرداد تا چهارشنبه گذشته ١٣٠ ميليارد دلار از ارزش بازار كاسته شده فقط و فقط خريدارها و تازه وارد ها مقصرند الله و اعلم با تشكر
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ