کد خبر: ۱۵۷۷۸۶
۰:۰ - ۱۳۹۹/۶/۲۰

اثر ۶ عامل بر افزایش احتمال بازگشت بازار از هفته آینده
شرکت مشاور سرمایه گذاری مطرح کرد:

اثر ۶ عامل بر افزایش احتمال بازگشت بازار از هفته آینده

با جمع شدن صفوف فروش بسیاری از نمادها و ادامه افزایش قیمت سهام آنها در معاملات دیروز، احتمال بازگشت بازار از هفته آینده با اثر ۶ عامل دور از انتظار نیست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: به نظر می رسد معاملات دیروز امیدها به بازگشت بازار و رشد آن را در دل اهالی بازار سرمایه افزایش داده است. دیروز در حالی که بسیاری از نمادها بخصوص نمادهای بزرگ صف فروش داشتند، رفته رفته صفوف آنها برچیده شد و معاملات با افزایش قیمت ادامه یافت.

انتشار اخبار مثبت از سوی برخی از شرکت ها همچون "فملی، وبصادر، وغدیر، تملت، پترول و  فارس" مبنی بر انتشار اوراق تبعی اختیار فروش که در ایران به عنوان بیمه کردن سهام از آن عنوان می‌شود، افزایش نرخ دلار که اثرات آن بر گزارش های آتی شرکت های صادرات محور آشکار خواهد شد ، افزایش قیمت های جهانی کامودیتی‌ها و فلزات، ثبات نرخ سود سپرده‌ها، انتشار گزارشات قابل توجه شرکت های پالایشی و موضوع تزریق یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار با هدف بازارگردانیِ مداوم همه نمادها و افزایش نقدشوندگی آنها از عواملی هستند که احتمال بازگشت بازار از هفته آینده را افزایش می دهند.

در پایان معاملات، شاخص کل با کاهش 13 هزار و 684 واحدی به کانال یک میلیون و 556 هزارتایی و شاخص هم وزن با کاهش 5 هزار و 270 واحدی به کانال  426 هزار و 980 واحد رسیدند. نماد‌های " فولاد، اخابر،حکشتی " بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بورس و فرابورس 10.6 و 3 هزار میلیارد تومان بود . بیشترین ارزش معاملات متعلق به نماد " فملی" با 1.1 هزار میلیارد تومان بود. در معاملات بالغ بر 700 میلیارد تومان توسط حقیقی ها از بازار خارج شد.

در گروه بانکی نماد "وبملت" همچنان متوقف بود. "وبصادر، وتجارت " در ابتدا هر دو  صف فروش داشتند لکن پس از برچیده شدن صفوف فروش آنها با افزایش تقاضا روبرو شدند به شکلی که نماد "وبصادر" به صف خرید نشست. در گروه فلزات، "فملی، فولاد " هر دو مورد توجه اهالی بازار قرار گرفتند و آخرین معاملات آنها در مثبت 3 و 1.5 درصد خاتمه یافت.

نمادهای گروه  پالایشی همچون "شبندر، شتران، شپنا، شبریز" همچنان بابت شفاف سازی در خصوص تعدیل مثبت ناشی از کاهش نرخ خوراک متوقف بودند. در گروه خودرویی  هر دو نماد "خودرو، خساپا"  به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص دریافت مجوز تغییر بیش از 10 درصد در نرخ فروش محصولات متوقف بودند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

در سومین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، کامودیتی‌ها نوسان اندکی داشتند. مس در محدوده 6697 دلار ، روی به 2412  و هر انس طلا به 1938 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 40 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI  نیز به 37.5 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 25 هزار و 600 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ فروش دلار را 22 هزار و 750 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 11 میلیون و 750 هزار تومان گزارش شده است. 

بررسی چند رویداد:

رییس جمهور در جلسه هیات دولت با بیان اینکه بورس فراز و نشیب دارد و نباید کوتاه مدت به آن نگاه کرد، گفت: مسئولان بورس از سرمایه های مردم مراقبت کنند و نگذارند افرادی در تبلیغات شیطنت بکنند.

وزیر اقتصاد اعلام کرد:  نه فقط دولت که حکومت و قوای دیگر هم از بازار سرمایه حمایت خواهند کرد. تجمیع یک درصدهایی که باید از سال ۹۴ از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار تخصیص داده می شده در حال بررسی است.

رئیس سازمان بورس از حل مشکل اساسی قانون انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار خبر داد و گفت: اجرای این مصوبه برای بازارگردانی مداوم نمادها و افزایش نقدشوندگی بازار اتفاق خوبی است.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی نائب رئیس مجلس، وعده داد تخلفات سهامداران حقوقی مورد به مورد پیگیری و اطلاع رسانی شود.

بانک مرکزی از خرید ۵.۴ هزار میلیارد تومان اوراق توسط سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی طی هفته جاری و ثبت سفارش ۴.۴ هزار میلیارد تومانی ۵ بانک در سامانه بازار بین بانکی خبر داد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از حمایت‌ سهام شرکت‌های زیرمجموعه تا پایان اصلاح مقطعی بازار خبر داد و به سهامداران توصیه کرد از رفتار هیجانی پرهیز کنند.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس اعلام کرد: با مذاکره با سازمان بورس وعده داده شد در کوتاه ترین زمان ممکن بخشی از درآمد را برای فرهنگ سازی و آموزش اختصاص دهند که با انعقاد قراداد بین دو سازمان بورس و صداوسیما یک کانال تلویزیونی ۲۴ ساعته برای آموزش بورس راه اندازی شود.

شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس گفت:  هیچ بازاری در یک سال آینده پربازده‌تر از بورس نخواهد بود.

سازمان بورس بطور رسمی از تمدید یک هفته‌ای مدت پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم خبر داد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ