کد خبر: ۱۵۷۷۹۴
۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۶/۲۱

آمادگی یک شرکت در ارائه خدمات مالی بیش از 20 بانک به کارگزاری ها و صندوق ها
مدیرعامل و معاون کسب‌وکار به بورس پرس اعلام کردند:

آمادگی یک شرکت در ارائه خدمات مالی بیش از 20 بانک به کارگزاری ها و صندوق ها

مدیرعامل و معاون کسب‌وکار فرابوم با اشاره به نوع همکاری با سپرده گذاری مرکزی از آمادگی ارائه خدمات مالی بیش از 20 بانک به کارگزاری ها و صندوق های سرمایه گذاری و برنامه ورود به بورس طی 3 سال آتی خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، صادق فرامرزی در حاشیه اولین نشست سالانه شرکت فرابوم به عنوان بزرگترین و جامع‌ترین اکوسیستم نوآوری باز ایران در خصوص میزان سرمایه اسمی و درصد مالکیت سهامداران به بورس پرس گفت: سرمایه اسمی شرکت بالغ بر 21 میلیارد تومان ثبت شده و مراحل افزایش به 56 میلیارد تومان معادل 167 درصد از محل آورده سهامدران در حال انجام است.

وی افزود: دو بانک تجارت و صنعت و معدن به عنوان سهامداران جدید هر کدام بالغ بر 15 درصد سهام را دراختیار دارند و نزدیک به 70 درصد سهام هم به دو بانک ملی و ملت و گروه توسن تعلق دارد.

فرامرزی درخصوص نوع همکاری با شرکت سپرده گذاری مرکزی توضیح داد: این شرکت از مجموعه سرویس های فرابوم برای واریز سود سهامداران از طریق سامانه سجام استفاده می کند. همچنین فرآیند احراز هویت مشتریان به نمایندگی از فرابوم توسط دو بانک انجام می پذیرد. علاوه بر سپرده گذاری مرکزی این شرکت در حوزه بازار سرمایه با کارگزاری آگاه و تامین سرمایه تمدن همکاری داشته و از طریق API های فرابوم، عملیات انتقال وجه را به حساب مشتریان انجام می دهد.

کاوه رعدی معاون کسب‌وکار شرکت فرابوم نیز در پاسخ به اینکه آیا این شرکت قصد همکاری با بزرگترین کارگزاری آنلاین باتوجه به گلایه بسیاری از مشتریان مبنی بر مشکلات دریافت و پرداخت وجوه را دارد یا خیر به بورس پرس گفت: رویکرد فرابوم خلق ارزش در کسب و کار کارگزاری ها و بهبود تجربه مشتریان از طریق اتصال به سامانه های بانکی بیش از 20 بانک است. کارگزاری ها و صندوق ها چه بصورت مستقیم و چه از طریق تأمین کنندگان سامانه های نرم افزاری خود می‌توانند خدمات بانکی متنوعی مانند روش‌های متنوع احراز هویت بانکی نظیر کارت، حساب، شبا و همچنین سرویس‌های لازم برای واریز سود یا مبلغ فروش سهم را بصورت مستقیم، یکپارچه و یکجا بدون نیاز به تعامل یک به یک با بانک‌های مختلف را از فرابوم دریافت کنند.

وی افزود: باید در نظر داشت خدمات بانکی که فرابوم ارائه می‌دهد در قالب API هستند و سرویس ها آماده مصرف کاربران نهایی نیستند و لذا نقش سامانه ها و تأمین کنندگان ابزارهای نرم افزاری مرتبط با بازار سرمایه پر رنگ است و فرابوم از افزایش همکاران تجاری در این حوزه استقبال می کند. این شرکت‌ها باید تغییراتی در سیستم بدهند تا کارگزاری هایی که از ابزارهای آنها استفاده می کنند، بتوانند از سرویس های بانکی فرابوم بهره مند شوند.
این موضوع در مورد اکثریت قریب به اتفاق شرکت های کارگزاری از جمله مفید در حال انجام است. فرابوم آمادگی دارد به تمامی شرکت هایی که با خدمات بانکی در محل خود نیاز دارند این سرویس ها را ارائه دهد.

این مقام مسئول درخصوص اینکه فرابوم در بازار دارای رقیب بوده یا رهبر بازار بشمار می رود، عنوان کرد: کسب و کارهای مبتنی بر API تامین محور هستند و عملاً در این فضا رقابتی وجود ندارد و بیشتر همکاری صورت می گیرد. در حال حاضر فرابوم خدمات بیش از 20 بانک را ارائه می کند و چند همکار هم در این حوزه داریم که هر کدام زیر مجموعه یک بانک هستند و غالباً بر روی سرویس های همان بانک متمرکز هستند و در واقع این شرکت ها به سرویس دهنده های فرابوم دسترسی نداشته که برعکس این موضوع نیز صادق است. لذا با هم همکاری می کنیم و عملاً رقابتی بین شرکت ها نیست و همگی تلاش می‌کنیم بازار سرمایه نیز تجربه بهتری از خدمات صنعت بانکداری داشته باشد. البته فرابوم تقریبا سهم بیش از 90 درصدی این بازار را از منظر تراکنش و سهم 70 درصدی از منظر شمار بانک ها و حساب ها در اختیار دارد.

رعدی درباره اینکه آیا فرابوم در برنامه آتی طی مراحل ورود به بورس برای عرضه اولیه سهام باتوجه به ارائه خدمات به بانک ها و شرکت ها را در دستور کار دارد؟ گفت: در این مورد باید سهامداران تصمیم گیری کنند اما فرابوم جزو شرکت های دارای رشد بسیار سریع محسوب می شود و آمار و ارقام عملکردی در یکسال اخیر آن هم در شرایط کوچک شدن اقتصاد نشان از رشد 330 درصدی حجم کسب و کار و افزایش ارزش سهام از یک به 150 میلیارد تومان دارد. به نظر می رسد فرابوم هنوز برای تبدیل شدن به یک شرکت بورسی جوان است اما درچشم انداز اصلی شرکت، ورود به بورس ظرف مدت سه سال آینده دیده شده است. طبیعی است چنین شرکتی برای سرمایه گذاران جذابیت زیادی دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ