کد خبر: ۱۵۷۸۲۸
۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۶/۲۲

توضیحی درباره اثر آئین نامه حفظ ثبات بازار سرمایه + مزایا
مدیر گروه آمار و تحلیل ریسک سازمان بورس اعلام کرد:

توضیحی درباره اثر آئین نامه حفظ ثبات بازار سرمایه + مزایا

مدیر گروه آمار و تحلیل ریسک سازمان بورس با بیان اینکه آئین نامه حفظ ثبات بازار سرمایه به معنای تزریق نقدینگی و تورم زا بودن آن در بازار نیست درخصوص مزایای آن توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، زانیار احمدی با بیان اینکه ترس و رفتارهای هیجانی در سرمایه گذاری باعث ایجاد نوسان های پیش بینی نشده و غیرعادی می شود و آسیب آن در درجه اول متوجه اشخاصی خواهد شد که در آن بازار فعالیت می کنند به سنا اعلام کرد : آئین نامه حفظ ثبات بازار سرمایه و صیانت از سرمایه گذاران و سهامداران به معنای تزریق نقدینگی و تورم زا بودن آن در بازار نیست بلکه راهی جهت ایجاد ثبات و پایداری در بازار و کنترل هیجانات القا شده به آن است.

در این آئین نامه الزام وجود بازارساز و بازارگردان برای تمام سهام بزرگ و کوچک وجود دارد و ایجاد ثبات در بازار به معنی کنترل نوسانات تمام سهام اس. سپرده گذاری صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار و امکان سرمایه گذاری مستقیم بانک ها در بازار سرمایه با توجه منع مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی، نگرانی هایی در خصوص تورم زا بودن این اقدام مطرح کرده است. این صندوق جهت ایجاد ثبات در بازار، افرایش نقدشوندگی، کاهش ریسک های سیستمی و کنترل هیجانات در شرایط صعودی و نزولی بازار اقدام به بازارگردانی و خرید و فروش اوراق بهادار می کند.

به همین منظور در آئین نامه تاکید شده منابع بصورت بهینه در صندوق تثبیت مدیریت شود و این به معنای تزریق نقدینگی بدون داشتن استراتژی نیست. علاوه بر این با ورود بانک ها به سرمایه گذاری مستقیم در بازار سرمایه بسیاری از منابع آنها آزاد خواهد که نه تنها به نقدشوندگی بازار سهام کمک می کند بلکه می تواند موجب توسعه بازار تامین مالی در بازار سرمایه و ابزارسازی جهت کنترل هیجانات بازار پول و سیاست گذاری های پولی شود.

این امر باعث می شود بسیاری از بانک ها نقدینگی را مدیریت کرده و در نهایت منتج به سودآوری آنها در میان و بلندمدت شود و آغازی برای فعالیت بانکداری اختصاصی بصورت حرفه ای در صنعت بانک باشد. بازار سرمایه در شرایط حاضر نه تهدیدی برای سایر بازارها بلکه فرصتی برای تغییر ساختار اقتصادی از بانک محور بودن به بازار سرمایه محور شدن، تغییر روش های تامین مالی با کمترین هزینه و توسعه ابزارها جهت مدیریت منابع و مصارف است

بازار سهام اثرپذیر و نسبت به هر نوع سیاست گذاری، اخبار و اظهارنظرها حساس بوده و بسته به شرایط در فاصله های زمانی متفاوت واکنش نشان  می دهد. لزوم وجود آئین نامه الزام وجود بازارساز و بازارگردان جهت حفظ هیجانات بازار و ایجاد ثبات انکارناپذیر بود.

هر چند اندازه بازار سرمایه در حال حاضر نسبت به برخی از بازارهای دیگر کوچک است اما به جهت وجود بورس های مختلف جهت معاملات ابزارها و کالاها و همچنین دخیل بودن منافع تعداد بالایی از سرمایه گذاران و شرکت های تولیدی و خدماتی، کنترل آن به معنای کنترل اقتصاد است و تمام نهادهای حاکمیتی و نظارتی از قبیل دولت، مجلس، سازمان بورس، بانک مرکزی و بیمه لازم است با سیاست های هماهنگ شده و تعاملی نقشه اقتصادی را ترسیم کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ