کد خبر: ۱۶۲۹۹۶
۰:۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۳

احتمال اعطای مصونیت قضایی به ولیعهد عرببستان در دولت ترامپ
واشینگتن پست گزارش داد :

احتمال اعطای مصونیت قضایی به ولیعهد عرببستان در دولت ترامپ

روزنامه آمریکایی از احتمال اعطای مصونیت قضایی به ولیعهد عربستان طی روزهای آخر دولت ترامپ به اتهام تلاش برای ترور افسر ارشد اطلاعاتی سابق خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، واشینگتن پست در گزارشی اعلام کرد: ترامپ درحال بررسی اعطای مصونیت قضایی به محمد بن سلمان در مقابل اقامه دعوی علیه وی به اتهام تلاش برای ترور افسر ارشد اطلاعاتی سابق سعودی است. فردی که می‌تواند اطلاعات بسیار محرمانه‌ای درباره به قدرت رسیدن وی افشا کند.

براساس این گزارش، دولت سعودی خواستار مصونیت ولیعهد از پاسخ به شکایتی شده که سعد الجبری رئیس اسبق اداره مبارزه با تروریسم عربستان و متحد اطلاعاتی دیرینه آمریکا مطرح کرده است. وی در حال حاضر در کانادا در تبعید به سر می‌برد.

این کار می‌تواند موجب رفع اتهام بن سلمان در پرونده‌های دیگری شود که اخیرا در آمریکا علیه وی مطرح شده است. از جمله دستور مرگ جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف در سال ۲۰۱۸ و هک کردن تلفن غاده عویس مجری شبکه خبری الجزیره که به منظور بی اعتبار کردن وی به تلافی گزارش‌های انتقادی درباره محمد بن سلمان و ولیعهد امارات صادر کرد.

این درخواست زمانی به دولت ترامپ ارائه شد که وزارت خارجه آمریکا، خانواده الجبری و شماری از قانونگذاران آمریکایی ریاض را به علت بازداشت دوتن از فرزندان الجبری به منظور ساکت نگه داشتن وی،محکوم کرده اند.

پس از پایان ریاست جمهوری ترامپ، درخواست از آمریکا برای اعطای مصونیت قضایی به بن سلمان دشوارتر می‌شود. چرا که جو بایدن، روابط آمریکا با عربستان را بار دیگر ارزیابی خواهد کرد.ضمن اینکه قتل خاشقجی را محکوم و اعلام کرده به حمایت آمریکا از مداخله نظامی عربستان در یمن پایان خواهد داد.

خالد بزرگترین پسر الجبری و سخنگوی خانواده در بیانیه‌ای اعلام کرد: حمایت آمریکا از عربستان چراغ سبزی به توطئه‌های بیشتر برای ترور خواهد بود.عدم پاسخگویی یک چیز است اما اعطای مصونیت مانند صدور مجوز قتل است!

در این میان، وکلای بن سلمان اوایل ماه جاری میلادی از یک قاضی فدرال خواستند، شکایت الجبری را رد کند و وی، فرزندان و همکاران را به هدر دادن یا سرقت مبلغ کلان ۱۱ میلیارد دلار متهم کردند که دولت سعودی برای صندوق مبارزه با تروریسم تحت مدیریت وی در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ اختصاص داده بود.آن‌ها مدعی شدند، شکایت الجبری تلاشی برای منحرف کردن اذهان از این دزدی بزرگ بوده است!

الجبری در ماه اوت ادعا کرد، ولیعهد عربستان توطئه‌ای ترتیب داد و ماموران مخفی را به آمریکا فرستاد تا وی را تحت نظر بگیرند و مورد آزار و اذیت قرار دهند و در نهایت، ۱۳ روز پس از مرگ خاشقجی در سال ۲۰۱۸، دستور داد که الجبری را در کانادا به قتل برسانند اما نقشه وی توسط مأموران مرزی خنثی شده است.

به گفته مایکل کلوگ وکیل بن سلمان، این پرونده باید بسته شود. زیرا این اقدامات اتهامی در آمریکا صورت نگرفته است و ولیعهد و دولت سعودی مانند سایر دولت‌های خارجی در مقابل ادعا‌های مدنی مصونیت دارند.

وزارت خارجه آمریکا معمولا پیش از آن که به وزارت دادگستری برای اعطای مصونیت به فردی توصیه کند با دیگر دستگاه‌های دولتی مشورت می‌کند و در نهایت وزارت دادگستری درخواست رسمی را برای یک دادگاه فدرال می‌فرستد. به گفته کارشناسان حقوقی، چنین تصمیمی می‌تواند به سرعت اتخاذ شود یا شاید ماه‌ها یا سال‌ها به طول بیانجامد و به شرایط و پیچیدگی پرونده بستگی دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ