کد خبر: ۱۶۳۷۹۲
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲

گزارش امروز بورس و اثر قیمت‌گذاری دستوری بر منافع ۴۰ میلیون سهامدار

گزارش امروز بورس و اثر قیمت‌گذاری دستوری بر منافع ۴۰ میلیون سهامدار

نتیجه قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی و پتروشیمی منجر به خطر افتادن منافع ۴۰ میلیون سهامدار و خروج نقدینگی از بازار و صنایع خواهد شد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینامدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با کاهش 0.41 درصدی به سطح یک میلیون و 301 هزار واحد رسید.

پس از ریزش سنگین بورس از اواسط مردادماه با گذشت زمان، سرمایه‌گذاران مولفه های محافظه‌کاری را بیش از پیش در استراتژی قرار دادند. این محافظه‌ کاری به جای آنکه بیشتر به نوسان متغیرهای اقتصادی مرتبط باشد ناشی از حاشیه‌ها و اتفاقات غیراقتصادی است.

موضوعی که از ناهماهنگی بر سر عرضه صندوق "پالایش" آغاز شد و تا نرخ‌گذاری دستوری فولاد ادامه دارد و باعث شده فعالان بازار بجای واکنش به گزارش‌ های فصلی، طرح‌های توسعه، افزایش‌ سرمایه‌ها، میزان صادرات و حتی رسیدن قیمت نمادها به محدوده حمایتی به هر خبر منفی غیر اقتصادی واکنش بیش از حد نشان داده و هر خبر مثبتی را با دید محافظه کارانه و تردید بنگرند.

اکنون بورس ایران نزدیک به ۴۰ میلیون سهامدار دارد. منافع این تعداد سهامدار که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم فعال هستند یا از طریق سهام عدالت و یا بطور مستقیم در بازار سرمایه سهامدار هستند نباید از طریق  قیمت‌گذاری دستوری در مجموعه‌های مهمی مثل شرکت‌های فولادی و پتروشیمی به خطر افتد چراکه نتیجه این سیاست های نادرست خروج نقدینگی از بازار و صنایعی است که با داشتن مولفه های مثبت بنیادی می توانند بازده مناسبی را نصیب سهامداران کند.

با این اوصاف در پایان معاملات امروز ، شاخص کل با کاهش 5 هزار و 328 واحدی به کانال یک میلیون و 301 هزارتایی و شاخص هم وزن با افزایش 2739 واحدی به کانال 469 هزار و 391 واحد رسیدند.  نماد‌های " فملی، خودرو " بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 11.1 و 5 هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به نماد " شستا" به مبلغ  530 میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وتجارت، وبملت " به ترتیب با قیمت های منفی 3.2،  0.34 و 2.27 درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد، فملی" با قیمت های مثبت 0.76 و منفی 3.7 درصد به پایان رسیدند. نمادهای گروه  پالایشی  همچون" شتران، شپنا، شبندر " با فشار فروش همراه شدند. در گروه خودرویی معاملات نماد "خودرو،خساپا" پر عرضه ظاهر شدند و با قیمت های منفی 3.51 و 0.88 درصد به کار پایان دادند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی شاهد بازار قرمز رنگی هستیم. مس در محدوده 8000 دلار، روی به 2792 دلار و هر انس طلا به 1848 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 55.48 دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI  نیز به 52 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 25 هزار و 290 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را 24 هزار و 950 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 11 میلیون و 250 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

با بازنگری دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، مقرر شد در فرمول تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی، میانگین ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما بانک مرکزی، مبنای محاسبات قیمت پایه قرار گیرد.

مجید باقری قائم مقام مدیر عامل سایپا قیمت خودروی شاهین را بر اساس جزئیات مندرج در دعوت‌نامه صادر شده ماه جاری معادل 267 میلیون تومان اعلام کرد.

رئیس جمهور گفت: سیاست گذاری های بورس باید از طریق شورای عالی بورس انجام گیرد و باید از مداخلات غیر کارشناسی پرهیز شود.

فریبا اخوان معاون عملیات سپرده گذاری مرکزی گفت: دریافت غیرحضوری کد بورسی سرمایه گذاران خارجی حقیقی و حقیقی از طریق بخش انگلیسی سامانه سجام فراهم شده است.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی برای این هفته بر اساس میانگین نرخ ارز معاملاتی در سامانه نیما 255640 ریال اعلام شد.

آمنه نادعلی‌زاده معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: از فروردین 1400 همه قانون جدید چک به یکباره عملیاتی می‌‌شود.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: دولت مکلف است سال آینده اقدام به عرضه و انجام معامله حداکثر ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در بورس کند .

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا طی نامه‌ای به قانونگذاران آمریکایی طرح استیضاح دونالد ترامپ را کلید زد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ