کد خبر: ۱۶۴۲۱۶
۱۳:۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۵

توضیحات فرابورس درباره رتبه‌بندی ۱۳ شرکت‌ درج‌ شده در تابلو سه رنگ بازار پایه

توضیحات فرابورس درباره رتبه‌بندی ۱۳ شرکت‌ درج‌ شده در تابلو سه رنگ بازار پایه

مدیر نظارت بر ناشران بازار پایه درباره رتبه بندی ۱۳ شرکت‌ درج‌ شده در تابلو سه رنگ بازار پایه توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، زهرا زارع با اشاره به انتقال 9 شرکت از تابلو زرد به نارنجی، 3 شرکت از تابلو نارنجی به تزرد و یک شرکت از تابلو نارنجی به قرمز بازار پایه گفت: رتبه‌بندی این شرکت‌ها بر اساس ماده 21 دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل‌ و انتقال اوراق بهادار در فرابورس صورت گرفته است.

وی افزود: سهامداران شرکت‌های بازار پایه با مطالعه این ماده از دستورالعمل و بررسی شرایط و سطح افشای اطلاعات شرکت‌ها در کدال، می‌توانند انتقال و یا عدم انتقال شرکت‌ها را در تابلوهای رنگی بازار پایه در مواقع رتبه‌بندی تشخیص بدهند. شرکت‌های بازار پایه 2 بار در سال، یک‌بار پایان مرداد و یک‌بار هم پایان دی‌ از لحاظ اطلاعاتی که منتشر می‌کنند و به‌موقع بودن انتشار طبقه‌بندی می‌شوند. از سال 96 طبقه‌بندی شرکت‌های بازار پایه در حال انجام است و تاکنون بیش از 8 بار این رتبه‌بندی انجام شده و معیارهای آن تغییر نکرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر این دو زمان مشخص‌شده به منظور رعایت دستورالعمل طی مقاطعی بلافاصله رتبه‌بندی انجام می‌شود یعنی زمانی که صورت‌های مالی شرکت، عدم اظهارنظر یا اظهارنظر مردود باشد بلافاصله فرایند انتقال از تابلوها انجام می‌شود. عدم ارائه اطلاعات در زمان‌های تعیین‌ شده از سمت اعضای هیات مدیره شرکت‌ها نه تنها تخلف از دستورالعمل افشا است بلکه تخلف از ماده 45 قانون بازار نیز بشمار می‌رود.

زارع تاکید کرد: شرکت‌ها از زمانی که ثبت نزد سازمان بورس می‌شوند ملزم به رعایت دستورالعمل افشای اطلاعات هستند و این طبقه‌بندی نافی مسئولیت‌ های هیات‌مدیره شرکت‌های بازار پایه در قبال ارائه اطلاعات نیست چراکه اعضای هیات‌مدیره باید حساسیت‌های لازم را نسبت به انتشار به موقع اطلاعات مطابق با مهلت‌های زمانی تعیین‌شده رعایت کنند. فرابورس صرفا دستورالعمل پذیرش را رعایت کرده و سهامداران شرکت‌ها که در مجامع حضور پیدا می‌کنند و با ناشران در ارتباط هستند، بهتر است از ناشران افشای به موقع اطلاعات را مطالبه کنند تا از نزول نمادها در تابلوهای بازار پایه جلوگیری کنند.

وی در خصوص شرکت‌هایی که از تابلو زرد به نارنجی منتقل شده‌اند، تصریح کرد: در مورد این شرکت‌ها صرفا دامنه نوسان تغییر و از 3 به 2 ‏درصد کاهش یافته است که این موضوع هیچ‌گونه تاثیری بر عملکرد شرکت ندارد‎. ضمن آنکه شرکت‌هایی که از تابلو زرد منتقل می‌شوند در ‏صورتی که در ادامه بتوانند معیارهای حضور در این تابلو را کسب کنند، مجددا به تابلو زرد ارتقا خواهند یافت.‏ درخصوص شرکت منتقل شده به تابلو قرمز، فرابورس با ناشر مکاتبه کرده اما اقدامی از سوی ناشر صورت‌نگرفت و در راستای رعایت دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل‌وانتقال اوراق بهادار ملزم به انتقال شدیم.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ