کد خبر: ۱۶۴۲۵۷
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۶

تبعات منفی دخالت غیرقانونی بر۶۰ میلیون سهامدار / جذابیت سهام‌ کم ریسک
عضو هیات مدیره بورس تهران مطرح کرد:

تبعات منفی دخالت غیرقانونی بر۶۰ میلیون سهامدار / جذابیت سهام‌ کم ریسک

عضو هیات مدیره بورس تهران با اشاره به تبعات منفی دخالت های غیرقانونی در منافع حداقل ۶۰ میلیون سهامدار گفت: مطالبه بورس از نمایندگان مجلس ،خوددداری از هرگونه موضع جنجالی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جواد عشقی‌نژاد با بیان اینکه زمانی، کل سهامداران این بازار کمتر از پنج میلیون و فعالان آن کمتر از یک‌میلیون نفر بودند و موضع‌گیری‌ها، دخالت‌ها و سخنان غیرکارشناسی اثر بسیار ناچیزی داشتند به تسنیم گفت: اکنون آمار سهامداران به حداقل 60 میلیون نفر رسیده و دامنه هرگونه دخالت غیرقانونی یا موضع‌گیری غیر کارشناسی این جمعیت زیاد را دربرمی گیرد که جدای آثار منفی بر وضعیت اقتصادی خانوارها و افراد، تهدیدی بالقوه برای اقتصاد ملی است و پیامدهای ناخوشایند سیاسی و اجتماعی زیادی هم ایجاد می‌کند.

وی افزود: مداخله‌ها به‌جای آنکه تأثیر مثبتی در بازار داشته باشد، آسیب‌های فوری و مشهودی برجای می‌گذارد. البته عوارض منفی این دخالت‌ها فقط کوتاه‌مدت نیست بلکه در میان‌ و بلندمدت نیز آسیب‌هایی را به بازار تحمیل خواهد کرد. مسئولانی که عزم کاهش چالش‌های بازار و سهامداران را دارند، باید اولویت را به جلب و تقویت اعتماد مردم بدهند و برای تحقق این هدف محوری، پیشگیری از هر مداخله غیرقانونی در بازار از سوی هر مقام و نهادی، اهمیت غیرقابل‌ اغماض دارد.

مدیرعامل سرمایه گذاری مدبران اقتصاد ادامه داد: یک‌ نهاد خودانتظام کاملاً حرفه‌ای و با هدف و برنامه مشخص برای بازار سرمایه تعریف‌ شده اما گاهی مداخله‌ها و اظهارنظرها، ضربه‌های جبران‌ناپذیری به این بازار وارد می‌کند. البته آنان حتی اگر از شفاف‌سازی اهداف هم خودداری کنند، افکار عمومی، دیر یا زود به پشت پرده رفتار آنان پی برده و انگیزه‌ آنان را شناسایی خواهند کرد.

عشقی‌نژاد با اشاره به نامه نایب‌رئیس مجلس به مقامات قضایی جهت برخورد با شرکت‌های بورسی متخلف عنوان کرد: ساز و کار کشف جرم‌های بورسی را قوانین موجود تعریف کرده‌اند و اگر جرم احتمالی هم رخ‌داده، بهتر است اجازه دهیم کشف جرم از مسیر قانونی پیش‌بینی‌شده انجام شود زیرا رویکردهای دیگر موجب سلب و تضعیف اعتماد سهامداران می‌شود.

وی اضافه کرد: قوه مقننه با حساسیت ویژه و بجایی، پیگیر کشف دستورات مغایر با قوانین مصوب است و با سرپیچی کنندگان از این قوانین برخورد می‌کند. مطالبه بازار سرمایه از نمایندگان این است که قوانین بورسی را کاملاً مراعات کنند و با پرهیز از ورود به حوزه‌ای که در فهرست وظایف قانونی آنان نیست از هرگونه موضع‌گیری جنجالی خودداری کنند و منافع سهامداران و آرامش بازار را به مخاطره نیندازند.

عشقی‌نژاد تصریح کرد: اکنون بسیاری از فروشندگان سهام تحت تأثیر فشارهای روانی ناشی از مداخلات غیرقانونی، صف فروش تشکیل داده‌اند اما در نبود این فشارهای روانی بر مبنای تحلیل و منطق عمل می‌کردند و حاضر نمی‌شدند سهام را شتابزده و با قیمت‌های نازل بفروشند. فعالان حرفه‌ای‌تر در همین وضعیت ناخوشایند بازار به خریداران سهام تبدیل شده‌اند و خریدهای آنها هم بازده مناسبی داشته‌ زیرا سهام‌ کم ریسک جذابیت زیادی دارند. شایسته است مردم صبوری کنند و سهام‌ بنیادی را نگهدارند تا از بهبود وضعیت شاخص‌ها در آینده بهره‌مند شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ