کد خبر: ۱۶۴۳۸۳
۰:۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۹

سه دلیل مهم انتخاب دهقان به عنوان گزینه مناسب ریاست سازمان بورس
کارگزار بورس در گفت و گو با بورس پرس اعلام کرد:

سه دلیل مهم انتخاب دهقان به عنوان گزینه مناسب ریاست سازمان بورس

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس سه دلیل مهم انتخاب دهقان دهنوی گزینه مناسب برای ریاست سازمان بورس را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عظیم ثابت با اشاره به سه دلیل مهم انتخاب محمد علی دهقان دهنوی به عنوان گزینه مناسب برای ریاست سازمان بورس به بورس پرس اعلام کرد: انتخاب رئیس جدید سازمان بورس با واکنش‌های مختلفی از سوی سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی و سیاسی بازار مواجه شده است.

دهقان دهنوی از معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد راهی سازمان بورس شده است تا نظارت دقیقی بر روی بازار انجام شده و به شفافیت و توسعه بازار کمک کند. اما اهمیت حضور وی در بازار چقدر است و چقدر می‌تواند در مدیریت بازار نقش مؤثری ایفا کند؟

1- دهقان دهنوی اقتصادخوانده و احتمالاً بیش از آنها که حسابداری و حتی مدیریت مالی خوانده‌اند به ماهیت بازار سرمایه اشراف دارد. بورس نزدیک‌ترین بازار به رقابت کامل است که بازار آرمانی علم اقتصاد است جایی که ورود و خروج به بازار آزاد است، تقارن اطلاعاتی وجود دارد و شفافیت اصل اول را می‌زند.

دیدگاه‌های وی در خصوص بازار سرمایه اثبات می‌کند خوب می‌داند بازار باید چگونه به تعادل برسد و در چه زمانی رضایت سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود. اعلام اولویت‌ها که از مهم‌ترین آن ایجاد نقدشوندگی بالا در بازار است، نشان می‌دهد فلسفه بازار را خوب درک کرده و وقتی از این موضوع صحبت می‌کند که قیمت‌ها در بازار سرمایه، خود را با انتظارات تعدیل می‌کنند، گویای این واقعیت است هم شناخت درستی از ساز و کار تغییر قیمت‌ها دارد و هم توجه ویژه‌ای به اقتصاد رفتاری دارد. بی‌تردید دانش اقتصادی وی در کنار آگاهی از موضوعات مالی و بازار سرمایه، کمک بزرگی برای تعادل‌بخشی به بازار خواهد بود.

2- برخی گروه‌‍‌های سیاسی و اقتصادی به نبود سوابق کافی دهقان دهنوی در بازار سرمایه انتقاد کرده‌اند اما چقدر این انتقادها را می‌توان در تعادل‌بخشی به بازار سرمایه مؤثر دانست؟ بورس امروز بیش از هر چیز دستخوش شایعات، بازی‌های حقیقی‌ها و حقوقی‌های مختلف و لابی‌گری‌های افراد صاحب‌نفوذ و جریان‌ساز است، همان گروه‌هایی که با نفوذ و تأثیرگذاری در بازار، عامل عدم تصمیم‌سازی برای تعادل بخشیدن به بازار محسوب می‌شوند.

عدم حضور مستقیم دهقان دهنوی در بازار سرمایه این حسن را دارد که از این لابی‌گری‌ها مبری است و بدون وام داری نسبت به گروه‌های ذی‌نفوذ بازار، می‌تواند نقش رگولاتوری را با حفظ استقلال ایفا کند و کمتر تحت تأثیر جریانات همسو یا غیرهمسو با بازار سرمایه قرار گیرد. امروز بازار نیاز دارد با آرامش تعادل را بازیابد و از سوی گروه‌های ذی‌نفوذ به این‌سو و آن‌سو کشیده نشود.

3- دهقان دهنوی معاون اقتصادی وزارت اقتصاد بوده و با بخش بزرگی از مدیران اقتصادی در دولت و نهادهای ناظر آشنایی دارد و نظام تشریفات اداری را خوب می‌شناسد. در همین حال، حضور وی در شرایط فعلی بازار سرمایه که کمتر کسی ریسک پذیرش مسئولیت را بر عهده می‌گیرد، حتماً با پیش‌شرط حمایت همه‌جانبه دولت بوده و تردیدی نیست حضور فرد نزدیک به وزیر اقتصاد و دولت در این شرایط، نویدبخش این است که بیش از پیش ظرفیت و حمایت دولت از برگرداندن قطار بورس به ریل را شاهد باشیم.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ