کد خبر: ۱۶۵۶۰۱
۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱

شروط و تذکرات ایران قبل از سفر مدیر کل آژانس انرژی اتمی به تهران
سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد:

شروط و تذکرات ایران قبل از سفر مدیر کل آژانس انرژی اتمی به تهران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به نشست با کمیسیون امنیت ملی، درباره تفاهم سازمان انرژی اتمی با آژانس، شروط قبل از سفر مدیر کل آژانس به تهران را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهروز کمالوندی در توضیح نشست با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خانه ملت گفت: ابهاماتی برای نمایندگان پیرامون توافق سازمان انرژی اتمی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوجود آمده بود لذا آنها در نظر داشتند توضیحاتی درباره این تفاهم ارایه شود. براین اساس مشخص شد مُر قانون اجرا و تمام نظارت ها و بازرسی های فراپادمانی متوقف شده و در بیانیه سازمان و آژانس هم این موضوع به صراحت آمده است.

وی افزود: تفاهمی با آژانس در چارچوب حفظ برخی اطلاعات مشروط به لغو تحریم‌ها و بازگشت ایران به تعهدات صورت گرفته که در فاصله زمانی حداکثر سه ماه در اختیار آژانس گذاشته اما هیچ دسترسی، بازرسی و اظهاریه پروتکلی قرار نیست صادر شود. زمانی بازرسی و دسترسی مطرح می‌شود که اظهاریه پروتکلی داده شود لذا وقتی اظهاریه داده نشود بصورت خودکار یعنی سوالی وجود ندارد و در این شرایط دسترسی هم منتفی خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها 100 درصد اجرا می‌شود، ادامه داد: پیش از سفر گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران شرط اجرای قانون لغو تحریم‌ها عنوان و تذکر داده شد نظارت فراپادمانی از پنجم اسفند ماه متوقف می‌شود. در جلسه نمایندگان سوالاتی پیرامون همین مسائل پاسخ داده و گفته شد سازمان چه نوع اطلاعاتی را حفظ می‌کند یا اینکه تحت چه شرایطی این اطلاعات را به آژانس می‌دهد.

کمالوندی عنوان کرد: تا زمانی که تحریم ها لغو نشود، قرار نیست هیچ اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار گیرد. در صورتی که تحریم ها لغو شد، اطلاعاتی که در این مدت نگهداری شده در اختیار آژانس قرار می‌‎گیرد در غیر این صورت اطلاعات بعد از سه ماه از حافظه دوربین‌ها حذف و ثبت اطلاعات متوقف خواهد شد.

وی تصریح کرد: اکنون توقف اجری پروتکل الحاقی بر مبنای قانون مجلس و تفاهم صورت گرفته سه ماهه است و اگر تحریم ها لغو شود و طرف‌های مقابل به تعهدات برجامی عمل کنند، دولت گزارشی به مجلس خواهد داد و مجلس در این خصوص تصمیم می‌گیرد لذا اعتبار تفاهم آژانس و سازمان انرژی اتمی سه ماه است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تفاهم شامل ترتیبات فنی بین سازمان و آژانس است، اضافه کرد: چارچوب تفاهم نامه به لحاظ اعتبار زمانی و اطلاعات مشخص است. امتداد اطلاعات به نفع هر دو طرف است چراکه نتیجه گیری و ارزیابی گسترده نیازمند این است آژانس اطلاعاتی را در اختیار داشته باشد و بر اساس اطلاعات، بررسی‌ها را انجام داده باشد. این اطلاعات مربوط به جابجایی مواد و تجهیزات یا اقلام است و زمانی در اختیار آژانس قرار می‌گیرد که لغو تحریم‌ها یا اجرای تعهدات طرف های مقابل را شاهد باشد.

کمالوندی ادامه داد: مجلس در راستای نظارت بر اجرای قانون کار را انجام می‌دهد و اطلاعاتی در اختیار نمایندگان قرار خواهد گرفت. پیشنهاد بازدید از سایت‌های هسته‌ای در این جلسه مطرح شد و رئیس سازمان انرژی اتمی هم تاکید کرد نمایندگان از نزدیک اجرای قانون را نظارت کنند. هدف اصلی جلسه این بود اگر ابهامی در ذهن نمایندگان است، رفع شود لذا به نظر خیلی از مسائل روشن شد. هیچ تفاهمی که مخالف قانون مجلس باشد انجام نشده و در چارچوب سازمان و ترتیبات فنی با آژانس تفاهم شده است.

به گفته وی،  نمایندگان درباره نشست روز دوشنبه شورای حکام آژانس سوالاتی عنوان کردند که توضیحاتی در ارتباط با مکاتبات‌ با دفتر نمایندگی ایران در وین ارایه شد. متاسفانه سه کشور اروپایی تلاش‌های غیرسازنده‌ای را شروع کرده‌اند که به نظر باید آنها را متوقف کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ