کد خبر: ۱۶۶۱۷۱
۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶

پیشنهادی برای دامنه نوسان سهام / بازنگری در مجوز کارگزاران و رویه بازارگردانی
رییس سازمان بورس مطرح کرد:

پیشنهادی برای دامنه نوسان سهام / بازنگری در مجوز کارگزاران و رویه بازارگردانی

رییس سازمان بورس با اشاره به مزایا و معایب اجرای دامنه نوسان نامتقارن از بازنگری در صدور مجوز کارگزاری ها و بازارگردانی، پیشنهاد باقی ماندن دامنه به شکل فعلی و بررسی روش های غیر مستقیم سهام عدالت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدعلی دهقان دهنوی با بیان اینکه شاخص متاثر از همه شرکت های فعال در بازار سرمایه تغییر می کند در برنامه گفت و گوی ویژه خبری اعلام کرد: سرمایه گذاران بر اساس ارزندگی سهام، اقدام به خرید و فروش می کنند و انتخاب ها بر روند شاخص اثرگذار است. در بازار سرمایه ساز و کار عرضه و تقاضا حاکم است و سازمان بورس بر معاملات نظارت دارد تا بازار شفاف بوده و جریان اطلاعات از سمت شرکت ها به سمت سهامداران برقرار باشد.

معتقد به بازشدن دامنه نوسان هستم. کارایی بازار حکم می کند اگر برداشتی در خصوص یک سهم یا بازار وجود دارد، اثر را بصورت فوری بگذارد. این تصمیم زمانی کارایی دارد که بازار در شرایط متعادل باشد. زمان اتخاذ تصمیم دامنه نوسان نامتقارن، متغیرهای کلان اقتصادی و تحولات سیاسی پیش رو، فضای نااطمینانی ایجاد کرده بود. در چنین فضایی، قدرت تصمیم گیری کاهش می یابد و سهام داران نیازمند زمان بیشتری برای تحلیل بودند.

مزایا و معایب اجرای دامنه نوسان نامتقارن

ایجاد فضای آرامش، فرصت تحلیل، جو آرام بازار سرمایه و رفع نگرانی از سهامدارانی که به روند منفی بازار نگاه می کنند از مزایای این تصمیم بشمار می رود. اما در مقابل، نقدشوندگی بازار کاهش یافت که برای رفع این مسئله، نصاب صندوق های درآمد ثابت تغییر کرد. اکنون حداقل نصاب این صندوق ها ۱۰ و حداکثر ۱۵ درصد است. در کنار این موضوع، بازارگردانی به شکل مسئولیت پذیری ناشر نسبت به بازار مدنظر قرار گرفت و بطور گسترده در حال انجام است. البته دستورالعمل بازارگردانی درحال بازنگری است.

دامنه نوسان نامتقارن امروز در جلسه شورای عالی بورس بررسی می شود. از ابتدا قرار بود این تصمیم ماهانه مورد بررسی قرار بگیرد. این روزها فضای اقتصادی به سمت روشنی پیش رفته و شرایط از غبارآلودگی خارج شده است. به هر حال تغییرات متعدد هزینه و فایده دارد. البته چشم انداز نهایی، حذف دامنه نوسان یا بازشدن آن است. در این بین هم پیشنهاد سازمان بورس این است که دامنه به شکل فعلی باقی بماند تا بسته نهایی را طراحی و ارایه کند البته تصمیم نهایی توسط شورای عالی بورس گرفته می شود.

فلسفه سهامداری، نگاه بلند مدت و روش غیرمستقیم است و به سرمایه گذاران توصیه می شود اگر قصد ورود به بازار دارند نسبت به سهامی که انتخاب می کنند، آگاه باشند. البته این موارد بستگی به منابع سرمایه گذار است. صندوق های سرمایه گذاری بهترین انتخاب برای گروهی است که حجم نقدینگی پایینی دارند. باید روش های سرمایه گذاری غیرمستقیم و بلندمدت ترویج شوند. برخی از صندوق های سرمایه گذاری طی ۱۰ سال بین ۵۰ تا ۷۰ درصد بازدهی نصیب سرمایه گذاران کرده اند.

بازنگری در صدور مجوز کارگزاری ها

به منظور مقررات زدایی، موضوع مجوز کارگزاری ها مورد بازنگری قرار گرفته است. طی روزهای اخیر، مجوز یک تامین مالی و هفت سبدگردان صادر شد و از این پس صدور مجوزها سرعت خواهد گرفت.

رمز ارز ها در ایران قانون دارد. خرید و فروش رمز ارزها یا ماینینگ قانونی است اما استفاده از آن در خرید و فروش غیر قانونی است. از دستگاه های نظارتی نیز درخواست می شود به این موضوع رسیدگی کنند.

در سال جاری تلاطم زیادی در بازار سرمایه وجود داشت. بخشی از این صعود و نزول ناشی از متغیرهای کلان از جمله جهش ارزی بوده اما بخش دیگر ناشی از عوامل غیراقتصادی از جمله اظهارنظرهای غیرتخصصی بودند که باید با آنها مقابله کرد. علاوه بر این موارد، راجع به قانون گذاری و مقررات زدایی هم باید ثبات داشت.

بورس بازاری تخصصی و مبتنی بر دانش است. نهاد ناظر بازار سرمایه درخواست می کند، کسانی در خصوص بازارسرمایه اظهار نظر کنند که از تخصص و دانش کافی مالی برخوردار باشند. پیش‌بینی های سود هر سهم بر اساس تفسیر، تحلیل و سناریو در اختیار سهامداران قرار می گیرد نه صرفا اعلام یک عدد.

از ناشر درخواست می شود به مدت یک سال، قیمت به پایین تر از عرضه اولیه نرسد. نقش دولت درمورد بازار سرمایه نقشی دوگانه است. طبق اطلاعات امروز نمی توان در خصوص تصمیمات دیروز اظهار نظر کرد. در خصوص عرضه صندوق پالایش یکم هدف دولت مردمی سازی اقتصاد بوده، خریدارانی برای سهام و متقاضیان زیاد وجود داشت. باید در نظر داشت پس از آن شرایط اقتصادی تغییر کرده و در کنار ETF های دولتی، قیمت بقیه سهام نیز افت داشته اند. در عین حال مطالبه گری از دولت به قوت باقی است.گاهی اوقات دستگاه های اجرایی دولت، اقدام به عرضه دارایی ها می کنند و در این شرایط دولت هم ناشر است. بنابراین همان مطالبات از ناشران از دولت هم وجود دارد.

بورس پیشتاز سایر بازارها در بازدهی

پس اندازهای مردمی به انواع مختلفی مانند پول در بانک نگهداری می شود و با وجود نداشتن ریسک در معرض کاهش ارزش پول قرار می گیرد. از میان بازارهای ارز، مسکن، طلا و سهام ، سرمایه گذاری در بازارسهام به نفع اقتصاد است و سابقه هم نشان می دهد بازارسرمایه بازدهی بالاتری نسبت به سایر بازارها داشته است.

بازارسرمایه آینه اقتصاد است و تغییرات اقتصاد در این بازار نمایان می شود و اکنون که رشد اقتصادی مثبت شده، انتظار می رود جریان اطلاعات به سمت مردم حرکت کند. طی 9 ماهه سال جاری، سود شرکت های بورسی سه برابر دوره مشابه شده که امری مثبت بشمار می رود. پیش بینی سود شرکت ها به منظور ارایه اطلاعات قابل اتکا به سرمایه گذاران منتشر خواهد شد. این اطلاعات نباید عاملی برای گمراه کردن سرمایه گذاران باشد بلکه باید بر اساس تحلیل، تفسیر، سناریو منتشر شود تا به شفافیت بازار و قدرت تصمیم گیری کمک کند.

برنامه های سازمان بورس برای سهام عدالت

فروش سهام عدالت متناسب با شرایط بازار انجام خواهد شد. به علاوه روش های غیرمستقیم دیگری نیز مورد بررسی قرار می گیرند تا سهامداران بتوانند بصورت غیرمستقیم سهامداری را ادامه دهند و دغدغه ای نسبت به سهم نداشته باشند. تقسیم بندی حقیقی و حقوقی درست نیست. در میان سهام داران حقیقی ها و حقوقی افرادی هستند که تخلفاتی مرتکب شده اند. وظیفه سازمان بورس نیز برخورد با آن است. چنانچه سهامدار حقوقی منافع سهامدار خرد را رعایت نکند با آن برخورد می شود.

سهامداران حقیقی و حقوقی اکنون مکمل یکدیگر هستند و شرایط به گونه ای است که بخش عمده ای از معاملات توسط سهامداران حقیقی انجام می گیرد. بازار سرمایه این روزها به آرامش نیاز دارد و همه باید در کنار هم برای توسعه این بازار به نفع اقتصاد گام بردارند تا روزهای پررونق دیگری را شاهد باشند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ