کد خبر: ۱۷۶۳۵۴
۰:۰ - ۱۴۰۰/۷/۲۸

ریشه تورم فعلی و دو نکته مهم در بخشنامه رئیس جمهور برای بودجه ۱۴۰۱
رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد :

ریشه تورم فعلی و دو نکته مهم در بخشنامه رئیس جمهور برای بودجه ۱۴۰۱

رئیس اتاق بازرگانی تهران با معرفی ریشه تورم فعلی در اقتصاد، گفت: بخشنامه رئیس جمهور برای بودجه ۱۴۰۱ دو مبحث مهم با اهمیت فراوانی وجود دارد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مسعود خوانساری در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: اصلی‌ترین معضل اقتصاد ایران، کسری بودجه دولت و راهکارهایی است که برای مدیریت آن اجرا می‌شود. بررسی روند شش ماهه سال جاری نیز نشان می‌دهد دولت در به دست آوردن منابع پیش‌بینی شده ، مشکل دارد و همین امر مقدمات رشد تورم را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: ریشه تورم فعلی در اقتصاد ایران را باید در دو حوزه ورود بانک مرکزی به چرخه پولی تورم زا و افزایش پایه پولی جست و جو کرد که در سال‌های گذشته به دلیل کسری بودجه این روند، سرعتی خطرناک گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به عدم دسترسی دولت به ارز حاصل از فروش نفت، افزود: امکان انتقال این ارز به بانک مرکزی نیست و در عین حال از ریال این درآمدها استفاده شده و همین تنخواهی که بانک مرکزی داده به عاملی برای افزایش تورم تبدیل شده است. با افزایش پایه پولی، کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت‌ها رخ می‌دهد.

خوانساری به بخشنامه رئیس جمهور برای بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: در این بخشنامه، دو مبحث مهم در نظر گرفته شده که اهمیت فراوانی دارد. از سویی تاکید شده بودجه باید طوری تنظیم شود که موجب افزایش تورم نشود و از این رو لایحه باید بدون کسری تنظیم شود. از سوی دیگر بر عدم دخالت دولت در اقتصاد و توقف قیمت گذاری دستوری تاکید شده که هر دو این موارد در صورت اجرا می‌تواند تبعات مثبت قابل توجهی داشته باشد.

وی ادامه داد: در این بخشنامه به رشد منفی سال‌های گذشته و عدم اطمینان سرمایه گذاران برای مشارکت در اقتصاد نیز اشاره شده و ایجاد ثبات و بازگرداندن اعتماد به عنوان اولویت‌های مهم اقتصادی در نظر گرفته شده است. باید امیدوار بود تا با اجرای این سیاست‌ها، بخشی از دغدغه فعالان اقتصادی برطرف شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ