کد خبر: ۱۷۷۵۹۳
۰:۱ - ۱۴۰۰/۸/۵

رشد 17 درصدی شاخص با اهرم بزرگان و بازدهی منفی 478 سهم + فهرست
بعد از ادعای مدیرعامل فرابورس بررسی شد:

رشد 17 درصدی شاخص با اهرم بزرگان و بازدهی منفی 478 سهم + فهرست

بعداز ادعای مدیرعامل فرابورس مبنی بر بازدهی مناسب سرمایه گذاران از بهمن سال قبل، مشخص شد هرچند شاخص با اهرم بزرگان فقط 17 درصد رشد کرد اما از بین 678 شرکت، 478 سهم منفی بودند !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روند بازارسرمایه از مرداد سال گذشته منجر به ضرر تا 80 درصدی سهامداران حقیقی و خروج نقدینگی به بازارهای رقیب شد. این وضعیت فرسایشی اگرچه از خرداد با صعود تغییر کرد اما عواملی چون ابهام در قیمت گذاری دستوری صنایع، حذف ارز 4200 تومانی، جابجایی مدیرانی چون رئیس سازمان بورس و برنامه های وزیران جدید، فروش اوراق دولتی برای جبران کسری بودجه، قطع برق صنایعی چون فولاد و سیمان و ... دست به دست هم دادند تا وضعیت بازار بی ثبات و نوسانی شود .

به این ترتیب، هرچند شاخص بورس از بهمن سال گذشته تا دیروز با اهرم بزرگان بازار با 17 درصد رشد از یک میلیون و 183 هزار واحد به یک میلیون و 384 هزار واحد رسید ولی شرکت ها با شرایط متفاوتی از منظر بازدهی روبرو بودند. به طوری که بازدهی سهام 478 شرکت منفی بود و در برابر بازدهی صفر 8 شرکت ، فقط 203 شرکت به بازدهی مثبت رسیدند .

در این راستا طی 10 ماه گذشته ، قند بیستون با سرمایه 48 میلیارد تومانی که در تابلو زرد بازار پایه حضور دارد با بازدهی جالب 2919 درصدی در صدر همه شرکت ها ایستاد. دو شرکت ریل گردش ایرانیان و تولید و گسترش قطعه سازی کمند هم با بازدهی 230.1 و 177.8 درصدی در پله دوم و سوم و بیش از 100 درصد قرار گرفتند.

اما بانک های دی، سینا، سامان، ایران زمین، سرمایه، تجارت، صادرات، پارسیان، اقتصاد نوین، خاورمیانه، پست بانک، کارآفرین، ملت و شرکت های بزرگی چون مخابرات، سایپا و ذوب آهن با بازدهی منفی 35 تا 5 درصدی روبرو شدند.

این درحالی است که در برابر ادعای مدیرعامل فرابورس مبنی بر کسب بازدهی مناسب سرمایه گذاران از بهمن سال قبل تاکنون و با وجود همه نوسانات و افزایش متغیرهایی چون  فروش، سود شرکت ها، شاخص‌های عملکردی و متغیر‌های کلان کالایی از بین 678 شرکت بورسی و فرابورسی، فقط 14 شرکت در شمار بازدهی بیش از 100 درصدی قرار گرفتند!

گزارش بررسی بازدهی همه شرکت های حاضر در تابلو های معاملاتی بورس و فرابورس طی 10 ماه اخیر تاکنون از طریق این لینک قابل دریافت و مشاهده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ