کد خبر: ۱۷۹۰۴۶
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۹/۱۱

مقایسه رتبه بندی اعتباری و اعتباری سنجی + بررسی وضعیت شرکت ها
مدیرعامل رتبه بندی برهان مطرح کرد:

مقایسه رتبه بندی اعتباری و اعتباری سنجی + بررسی وضعیت شرکت ها

مدیرعامل رتبه بندی برهان ضمن مقایسه رتبه بندی اعتباری و اعتبار سنجی گفت: علاوه بر وضعیت گذشته شرکت‌ها، باید متغیرهای توانایی های مدیریت، برنامه ریزی های استراتژیک و ... مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، قاسم محسنی در نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۱ با بیان اینکه بحث رتبه‌بندی اعتباری، مبحث جدیدی است که نیازمند اطلاع رسانی بیشتر است، گفت: برخی قوانین و مقررات در خصوص رتبه بندی اعتباری تصویب شده که با اجرای این قوانین و مقررات، آحاد مردم با آن آشنا خواهند شد و ملزم می‌شوند برای دریافت خدمات مالی، حتماً رتبه اعتباری دریافت کنند.

وی درخصوص تفاوت‌های رتبه بندی اعتباری و اعتبار سنجی یا امتیازدهی اعتباری توضیح داد: برای آنکه متوجه شد احتمال ایفای به موقع تعهدات توسط اشخاص چه میزان است و اشخاصی که بدهی‌های بانکی دارند، چقدر احتمال دارد اقساط را به موقع پرداخت کنند، اعتبارسنجی صورت می‌گیرد. اما برای پرداخت تسهیلات بزرگ‌تر به شرکت ها، باید به سمت رتبه بندی اعتباری حرکت کرد. در روش اعتبارسنجی، رفتار اعتباری گذشته شخص مورد بررسی قرار می‌گیرد و از طریق الگوهای ریاضی تلاش می‌شود طبق رفتار‌های اعتباری گذشته شخص، تخمین زد چقدر احتمال دارد این فرد در آینده به ایفای تعهدات عمل کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به سابقه فرد در پرداخت اقساط بانکی، پرداخت قبوض آب و برق و وضعیت چک‌های صادره به آن فرد امتیازی داده خواهد شد. در کشور‌های توسعه یافته معمولاً هر فرد، اعتبارسنجی شده و دارای امتیازی است و در فضای اینترنت نتیجه این اعتبارسنجی هم توسط شخص و دیگران قابل مشاهده است. اما در رابطه با شرکت‌ها، اعتبار سنجی و بررسی رفتار گذشته شرکت‌ها کفایت نمی‌کند. چرا که ممکن است رفتار آینده شرکت‌ها متفاوت از رفتار گذشته آنها باشد.

محسنی ادامه داد: چه بسا شرکتی باشد که در گذشته در ایفای تعهدات عملکرد موفقی داشته اما در حال حاضر به سبب مقررات جدید، ظهور یک رقیب جدید، اختلال در روند تامین مواد اولیه و تولید و فروش و... وضعیت مناسبی ندارد و توانایی ایفای تعهدات را نخواهد داشت. بنابراین علاوه بر وضعیت گذشته شرکت‌ها، باید متغیر‌های دیگری از جمله توانایی‌های مدیریت، برنامه ریزی‌های استراتژیک، میزان تمایل شرکت‌ها به ایفای تعهدات، کنترل‌های داخلی، سیستم‌های اطلاعاتی و... را مورد بررسی قرار داد.

وی عنوان کرد: در درجه بندی، یک شخص با هم گروه‌ها مقایسه می‌شود و بعد از مقایسه، اشخاص در رده اول، دوم، سوم و... قرار می گیرند. مثلاً انواع صندوق‌های سرمایه گذاری از نظر بازدهی و ریسک، توسط شرکت رتبه بندی اعتباری برهان رده بندی شده اند و از ۵ تا یک ستاره دریافت کرده اند که البته حدود ۱۰ درصد صندوق، ۵ ستاره دریافت کرده اند. در این مقایسه صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام با یکدیگر مقایسه شده و صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت نیز با هم گروه‌ها مقایسه شده اند.

محسنی تصریح کرد: در رتبه بندی اعتباری، صندوق‌ها با هم گروه‌ها مقایسه نخواهند شد بلکه یک معیار استاندارد تعریف می‌شود و شرکت‌هایی که از استاندارد‌های تعریف شده در خصوص عملکرد مدیریت، سیستم‌های اطلاعاتی، کنترل‌های داخلی و... برخوردار باشند، مطلوب هستند. ممکن است در رتبه بندی اعتباری، تمام شرکت‌ها مطلوب ارزیابی شوند و یا تمام شرکت‌ها ضعیف باشند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ