کد خبر: ۱۸۶۳۵۵
۰:۰ - ۱۴۰۱/۱/۲۳

حال و آینده آسیاتک و اثر اجرای طرح صیانت، تجدید ارزیابی، زمان عرضه اولیه و ...
توسط مدیران عامل و مالی شرکت اعلام شد:

حال و آینده آسیاتک و اثر اجرای طرح صیانت، تجدید ارزیابی، زمان عرضه اولیه و ...

مدیران عامل و مالی آسیاتک و نماینده کارگزار عرضه کننده با معرفی حال و آینده این شرکت ۲۰۰ میلیارد تومانی درباره احتمال افزایش تعرفه، اثر اجرای طرح صیانت، تجدید ارزیابی دارایی و ... توضیحا دادند .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مراسم معارفه شرکت انتقال داده های آسیاتک جهت اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی ، بعداز ظهر دیروز با حضور محمدعلی یوسفی زاده مدیرعامل، محمد جهانگیریان معاون مالی، حمیدرضا دانش کاظمی نماینده کارگزار عرضه کننده و عباسپور نماینده تامین سرمایه بانک ملت به عنوان ارزش گذار برگزار شد.

معرفی شرکت

براین اساس، محمدعلی یوسفی زاده مدیرعامل انتقال داده های آسیاتک با معرفی این شرکت گفت: آسیاتک سال 82 تاسیس و مجوز PAP گرفت و برای ارائه خدمات اینترنتی به مشتریان نهایی، پروانه های ISD و ISDP را در 30 استان دریافت کرد. سال 92 با رویکرد ارائه ترافیک بیشتر به مشتریان مجوز اولیه دیتاسنتر اخذ شد و فعالیت از ارائه خدمات صرف دسترسی به فناوری ADSL توسعه داده شد. سال 94 که پروانه PAP اتمام یافت ، پروانه جدید FCP دریافت و همزمان دیتاسنتری در نزدیکی هسته شبکه زیرساخت راه اندازی شد.

وی افزود: سال 95 در کنسرسیوم فرکانس LTE حضور یافته و برنده شدیم. سال 96 دیتاسنتر ملی در برج میلاد راه اندازی و ارائه خدمات تلفت ثابت توسعه داده شد. در سال 97 خدمتی خاص بر بستر تلفن ثابت با عنوان TOLL FREE با سرشماره 9000 راه اندازی شد. سال 98 مجوز خدمات VOD دریافت و توسعه خدمات ابری برنامه ریزی شد. سال 99 بخش دوم دیتاسنتر برج میلاد راه اندازی و قرارداد برای 10 سال بعد تمدید شد . همزمان سرمایه گذاری مجدد برای راه اندازی دیتاسنتر در محل دفتر میرعماد و توسعه ارتباطات ثابت در حوزه پیامک انجام شد . سال 1400 در کنسرسیوم ابر ایران برنده و پروژه خدمات ابری به زیرساخت های دولتی ارائه شد. سال 96 در بازار دوم بورس تهران درج نماد صورت گرفت اما به دلیل ابهامات موجود عرضه اولیه صورت نگرفت و به دلیل اتمام زمان پذیرش، درخواست مجدد انجام شد.

این مقام مسئول ادامه داد: فرایند نهایی سازی در حوزه اپراتوری خدمات TSP با وزارت اقتصاد در حال انجام است. در نظر است برای توسعه حوزه خدمات از فیکس به فیکس و موبایل ورود شود. همچنین توسعه خدمات دیتاسنتر و حوزه VOD در دستور کار است. آسیاتک در بین شرکت های خصوصی و اپراتورهای دارای پروانه FCP  دارای سهم بازار 29 درصد و در بین کلیه اپراتور ها دارای سهم بازار 11 درصدی است.

محصولات و خدمات آتی

یوسفی زاده ارائه سرویس‌های FTT/B,H,C در قالب کنسرسیومی بین شرکت‌های آسیاتک، های‌وب، شاتل، پارس آنلاین، پیشگامان تحت شرکت رایان تدبیر، ارائه خدمات CDN در حوزه دیتا سنتر‌، ارائه راهکارهای نوین و کاربردی در حوزه های خدمات ابری، توسعه خدمات FMC بر پایه پروانه FCP، توسعه خدمات در لایه کاربردی از جمله طراحی و ارائه سرویس های IOT، اپراتوری SMS و ارائه خدمات ارزش افزوده تلفن‌ثابت و پیامک 9090، ارائه محصول VDSL انتقال بسیار پرسرعت تر از ADSL، ارائه سرویس LTE بر بستر بی سیم شرکت های مبین نت و ایرانسل جزو محصولات و خدمات آتی برشمرد.

هدف از تاسیس مجموعه داده های ابری امین آسیا

وی هدف از تاسیس مجموعه داده های ابری امین آسیا را با توجه به اینکه شرکتی مشارکتی که مالکیت 51 درصد سهام آن در اختیار آسیاتک است، ارائه خدمات زیرساختی ابری به بخش های تجاری و نهادهای دولتی مطرح کرد که بهره برداری آن در سال جاری اتفاق خواهد افتاد.

پیش بینی از افزایش تعرفه ها

مدیرعامل آسیاتک درباره برنامه ریزی و پیش بینی از افزایش تعرفه ها توضیح داد: آخرین تغییرات در سال 96 ثبت شده و با توجه به تورم در حوزه های مختلف، اجزای مختلف سرویس دهنده شرکت از این تورم خارج نبوده و منابع انسانی، تجهیزات، تبلیغات و بازاریابی تورم داشت. برخی خدمات زیرساختی شرکت مخابرات نیز مشمول این تورم شده است. لذا در حال حاضر اجازه اینکه با حداکثر ظرفیت تعرفه سرویس ها تغییر کند، وجود دارد. پیگیری های لازم در مورد مصوبه جدید نیز ادامه دارد که به تفاهم اولیه رسیده‌ اما تا زمانی که تعرفه را کمیته تنظیم مقررات تایید نکند، نهایی نمی شود.

اثر اجرای طرح صیانت بر فعالیت

یوسفی زاده در خصوص اثر اجرای طرح صیانت بر فعالیت تصریح کرد: موضوع فعالیت آسیاتک مشمول جزئیاتی که در طرح صیانت آمده نخواهد شد. فعالیت این شرکت در حوزه ارائه سرویس های در اینترنت و دیتاسنتر به مشتریان است که شامل طرح صیانت نخواهد شد.

وضعیت مالی و درآمدی

محمد جهانگیریان معاون مالی آسیاتک ضمن اشاره به اجرای اصول حاکمیت شرکتی درخصوص تغییرات سرمایه گفت: سرمایه آسیاتک سال 99 از 60 به 200 میلیارد تومان رسید. از سال 96 تا 99 درآمدها 2.6 برابر افزایش یافته است. رشد درآمدها در گزارش ارزش گذاری محافظه‌کارانه لحاظ شده اما شاخه ها در حال افزایش است. بهای تمام شده شاخه های درآمدی جدید، حاشیه سود بالاتری هم به همراه خواهد داشت. این موضوع برای سایر رقبا هم مصداق دارد. یکی از شاخص ها مشترک محور بودن است که موجب پایداری سود هم خواهد شد.

خرید شرکت با دارایی‌های قابل توجه

وی از خرید یک شرکت در اواخر سال گذشته با دارایی‌های قابل توجه خبر داد و افزود: این شرکت 9500 متر فضای ساختمان و ابنیه در تملک دارد و فقط 6000 متر زمین دارد که ارزش قابل توجهی دارد. آسیاتک فقط روی دارایی های نامشهود سرمایه گذاری نکرده و روی دارایی های فیزیکی و مشهود نیز سرمایه گذاری شده است.

ابهامات ارزش گذاری دارایی های نامشهود

این مقام مسئول وی درخصوص ابهامات ارزش گذاری دارایی های نامشهود توضیح داد: از مجموع 1.3 هزار میلیارد تومانی که به عنوان ارزش دارایی های نامشهود شرکت توسط کارشناسان ارزش‌گذاری و کانون کارشناسان رسمی دادگستری برآورد شده، 600 میلیارد تومان مربوط به نرم‌افزارها و... است که البته ارزش نرم‌افزارها و لایسنس های آسیاتک، بیش از اینها است.

جهانگیریان ادامه داد: 150 میلیارد تومان هم مربوط به نشانه های اینترنتی و IP است که هر IP در حال حاضر 40 دلار ارزیابی شده حال آن که هر IP حدود 50 تا 60 دلار معامله می‌شود. ارزش نهایی سهام شرکت طبق چهار روش ارزش‌گذاری شده و میانگینی که از این چهار روش حاصل شده، 901 تومان و ارزش وزنی شرکت 1.8 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. در فرایند ارزش گذاری برخی پروژه های آتی که در حال مذاکره بوده و هنوز قطعیت ندارد، لحاظ نشده و به محض قطعیت آثار مالی افشا خواهد شد.

به گفته وی، احتمال افزایش تعرفه‌ها هم وجود دارد که اگر این اتفاق رخ دهد، آثار مالی ناشی از افزایش تعرفه‌ها افشا خواهد شد. در فرایند ارزش گذاری احتمال افزایش تعرفه ها لحاظ نشده است. قرارداد در خصوص صندوق های فروشگاهی با سازمان مالیاتی در حال انعقاد که این طرح ملی است و به محض نهایی شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تجدید ارزیابی دارایی ها

جهانگیریان با بیان اینکه شرکت تاکنون تجدید ارزیابی نداشته، گفت: دارایی ها با نرخ های سال 82 تجمیع شده و با بهای تمام شده پایین در حساب ها است. اگر برنامه ای در این خصوص در دستور کار قرار گیرد، اطلاع رسانی خواهد شد. همچنین احتمال آزادسازی نرخ تعرفه ها در دست دولت است و باید منتظر ماند. پرداخت سود از طریق سجام خواهد بود و بلافاصله پس از مجمع سود تقسیمی واریز خواهد شد.

زمان عرضه اولیه تا 9 اردیبهشت

حمیدرضا دانش کاظمی نماینده کارگزار عرضه کننده با بیان اینکه 12 درصد از سهام شرکت روز عرضه اولیه به عموم و سه درصد به صندوق ها عرضه می شود، گفت: قرارداد بازارگردانی به مدت سه سال منعقد شده که 3 درصد از سهام شرکت و 20 درصد از منابع عرضه اولیه در اختیار بازارگردان برای حمایت از سهم قرار خواهد گرفت. عرضه اولیه آسیا تک تا 9 اردیبهشت انجام خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ