کد خبر: ۱۸۹۴۷۰
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۳/۲

تورم یک سوم کشورهای اروپایی به دلیل تحریم روسیه دو رقمی شد

تورم یک سوم کشورهای اروپایی به دلیل تحریم روسیه دو رقمی شد

نرخ تورم اروپا به دلیل جنگ اوکراین و تحریم‌های روسیه و اقدامات تلافی‌جویانه مسکو ، افزایش یافته و در یک سوم کشورهای اروپایی دو رقمی شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فایننشال تایمز، میانگین تورم اتحادیه اروپا که در دو سال گذشته تنها 2 درصد بود تغییر زیادی کرده و در حداقل در یک‌ سوم اروپا دو رقمی شده که بیشترین افزایش قیمت‌ها هم مربوط به کشورهای حوزه بالتیک است.

براساس این گزارش، 9 عضو اتحادیه اروپا بیش‌از 10 درصد تورم تجربه کردند و بیشترین تورم متعلق به استونی است که 19 درصد نسبت‌به سال گدشته افزایش‌ یافته است.

پس‌از استونی، لیتوانی با تورم 16.8 درصدی، بلغارستان با 14.4 درصد، جمهوری چک با 14.2 درصد، رومانی با 13.8 درصد، لتونی با 13 درصد، لهستان با 12.4 درصد و اسلواکی با 11.7 درصد قرار دارند. نرخ تورم ترکیه هم به‌دلیل سقوط ارزش لیر از 70 درصد گذشته و طبق گزارش اداره آمار یونان تورم این کشور در ماه آوریل دو رقمی شده و به 10.2 درصد نسبت‌به سال گذشته رسید.

رشد قیمت‌ها در تمام این جوامع تحت تاثیر حمله روسیه به اوکراین قرار دارد و نسبت‌ به میزان وابستگی هر کدام به انرژی روسیه تغییر می‌کند. تحریم‌های روسیه و اقدامات تلافی‌جویانه مسکو قیمت جهانی سوخت‌های فسیلی را افزایش داد.

طبق گزارش اداره آمار اروپا در 2020 ، تقریباً تمام واردات انرژی لیتوانی از روسیه است و سهم روسیه در عرضه انرژی اسلوواکی و یونان حدود 50 درصد بود. لیتوانی اولین کشور متوقف کننده واردات گاز روسیه از اتحادیه اروپا بود و قصد دارد بزودی واردات برق را نیز قطع کند.

قیمت انرژی نیمی از تورم 8.1 درصدی در اتحادیه اروپا را در ماه گذشته میلادی تشکیل داد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ