کد خبر: ۱۹۲۳۱۸
۱۲:۸ - ۱۴۰۱/۴/۲۸

نتیجه دو مجمع سالانه و فوق العاده سایپا مشخص شد / نکات مهم

نتیجه دو مجمع سالانه و فوق العاده سایپا مشخص شد / نکات مهم

مجمع سالانه و فوق العاده سایپا برگزار و صورت های مالی سال گذشته و تطابق اساسنامه، مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجمع سالانه شرکت سایپا صبح با حضور 74.5 درصدی سهامداران در محل شرکت پارس خودرو برگزار و پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی منتهی به اسفند 1400 و نظر حسابرس و بازرس قانونی، صورت های مالی تصویب و با زیان 477 ریالی هر سهم، سودی توزیع نشد.         

همچنین مجمع فوق العاده با دستور جلسه تطابق اساسنامه شرکت با نمونه اساسنامه سازمان بورس، تصویب شد. در ماده 19 اساسنامه اصلاح شده در کلیه مجامع، سهامداران حقیقی می توانند شخصاً یا از طریق وکیل با ارائه وکالت نامه رسمی و یا قائم مقام قانونی شخص حقیقی صاحب سهم و درباره سهامداران حقوقی نیز نماینده یا نمایندگان شخص حقوقی صاحب سهم به شرط ارائه مدرک وکالت اعم از عادی یا رسمی یا نمایندگی با امضای صاحبان امضای مجاز شخص حقوقی ، حضور به هم رسانند. هر سهامدار، برای هریک سهم فقط یک حق رأی خواهد داشت .

اهم موارد مطرح شده در مجمع "خساپا"

- زیان تحمیل شده به صنعت خودرو در ده سال گذشته حدودا 120 هزار میلیارد تومان بود.

مجموع تولیدات سال گذشته بالغ بر 397 هزار دستگاه بود که نسبت به سال گذشته 5.5 درصد کاهش داشت. دی ماه حدود 80 هزار دستگاه خودروی ناقص وجود داشت که تا پایان سال به 43 هزار دستگاه رسید.

- 408 هزار دستگاه خودرو طی سال قبل به مشتریان تحویل شد. مبلغ فروش بالغ بر 49.8 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال ماقبل، 92 درصد افزایش داشت. تعهدات شرکت نیز 138 هزار دستگاه کاهش داشت.

- تعهدات معوق نیز کاهش چشمگیری داشت که معادل دو روز تولید شرکت است که در چهار سال گذشته بی سابقه بود.

- 2010 دستگاه محصول صادر شد که در حوزه قطعات و خدمات به ارزش 5.5 میلیون دلار بود و رشد 32 درصدی را نسبت به مدت مشابه قبل تجربه کرد.

- فروش 1.03 هزار میلیارد تومان دارایی های مازاد و غیر مولد به منظور ایجاد سرمایه در گردش صورت گرفت.

- افزایش سرمایه در 12 شرکت زیر مجموعه در مجموع به ارزش بیش از 18 هزار میلیارد تومان انجام شد.

- چالش ها در بدو ورود مدیرعامل جدید به شرکت، وجود 80 هزار خودروی ناقص، 7 هزار خودروی یورو 4 و خودروهای غیرقابل تجاری شدن بود.

- در 6 ماهه دوم سال تولید روند مناسبی نداشت که عامل اصلی آن کمبود قطعات الکترونیکی مثل ECU با تامین از شرکت های خارجی بود.

- شاخص عبور مستقیم یعنی تولید روزانه در همان روز آماده تجاری سازی شود. در دنیا این شاخص را برای عملکرد شرکت های خودروسازی در نظر می گیرند. سابقا این شاخص برای شرکت 10 درصد بود که به 90 درصد رسید.

- تعهدات ففعلی شرکت کمتر از 170 هزار دستگاه است. تولید متوسط روزانه به بیش از 1700 دستگاه رسید.

- ظرفیت موتورسازی روزانه 1620 دستگاه است. شرکت مگاموتور روزهای تعطیل هم به اجبار فعالیت دارد تا موتورهای خودروها را تامین کند. در موتورسازی گلوگاه وجود دارد.

در تهران 14 پارکینگ اجاره ای فقط برای خودروهای ناقص وجود دارد. ارزش برآوردی خودروهای ناقص حدودا 16 هزار میلیارد تومان بود که تماما هزینه برای شرکت و سهامداران دارد.

- بعد از 10 سال صاحب یک موتور جدید در گروه سایپا خواهیم شد. محصولات شاهین و آریا با موتوری قوی تر نسبت به کوییک عرضه می شوند.

- سال 99 و 1400 از طرف شورای پول و اعتبار 2.5 هزار میلیارد تومان وام برای شرکت های خودروساز مصوب شد. سال جاری هیچ وامی مصوب نشد و بدون نیاز به وام جدید تولیدات انجام شد بدون اینکه هزینه مالی جدیدی به شرکت تحمیل شود.

- رمز بقای سایپا عرضه محصولات جدید است. تیبا 1 و تیبا 2 قرار بود در پایان سال از رده تولید خارج شوند ولی در 4 ماه اول این امر محقق شد. برنامه ریزی به شکلی بود که خروج این خودروها از خط تولید باعث کاهش تولید نشد و حتی افزایش تولید هم داشت.

- تمام عیوب اصلی خودروی شاهین رفع شده و برگشت از فروش وجود ندارد و تقاضای آن هم زیاد است. با بیش از 20 دانشگاه همکاری می شود. طبق قوانین باید سالی 5 درصد از مصرف سوخت خودروهای تولیدی کم شود که اگر اتفاق نیفتد باید جریمه پرداخت شود. هیبریدی کردن محصولات تولیدی نیز در دستور کار است که می تواند تا 40 درصد مصرف سوخت را کاهش دهد.

- در سال جاری رسیدن به تولید 500 هزار دستگاه با 26درصد افزایش در دستور کار است.

- در بهمن ماه 300 هزار IC و چیپ ست خریداری شد که از مرداد ماه وارد مدار تولید می شوند و از بابت قطعات الکترونیکی مشکلی نخواهیم داشت. این قطعات با یک چهارم قیمت جاری خریداری شدند.

- تا پایان سال حرکت به سمت اقتصادی کردن کل تولید و فروش سبد محصولات در دستور کار است.

- بازار لوازم یدکی سایپا بیش از 20 هزار میلیارد تومان است در حالی که سهم از این بازار 2 هزار میلیارد تومان است. در 4 ماهه اول سال عرضه لوازم یدکی به بازار دوبرابر شد و همچنین سهم از بازار لوازم یدکی افزایش خواهد یافت.

- شاهین در 6 ماهه دوم با موتور جدید و با گیربکس اتوماتیک عرضه خواهد شد. آریا نیز اولین کراس اور ساخت داخل است که در 6 ماه دوم سال وارد می شود. خودروی اطلس هم که بر پلتفرم کوییک است در سه ماهه اول وارد بازار می شود. محصول سهند و P90 و وانت251  نیز برای سال آینده درنظر گرفته شد.

- یکی از مزیت های گروه سایپا CKD کار بودن است که در چندسال گذشته فعال نبود ولی مجددا راه اندازی می شود که سوددهی قابل توجهی دارد. دو مدل چانگان برای این کار در نظر گرفته شد.

- از طریق زامیاد، ون طراحی شده و در نظر است سال جاری وارد بازار شود. وانت زاگرس هم فردا رونمایی می شود و 500 دستگاه در مردادماه وارد بازار می شود. چهره زامیاد باید عوض شود و به سمت تولید خودروهای تجاری برود.

- شاهین در بورس کالا پذیرش شده است. عرضه خودرو در بورس کالا نارسایی بازارهای سنتی را برطرف می کند و سبب افزایش تولید و عرضه می شود. سایپا کاملا موافق عرضه خودروهای تولیدی در بورس کالا است.

- قیمت گذاری دستوری سبب زیان دهی خودرو سازان است. از آذر سال 1400 تاکنون افزایش نرخ نداشته در حالی که باید در پایان هر سه ماه نرخ افزایش می یافت.

- برای خروج از شمولیت ماده 141 در نظر است مازاد تجدید ارزیابی به جای اینکه به حساب سرمایه منظور شود به حساب زیان انباشته برود. برای این کار رایزنی با سازمان بورس در حال انجام است.

- فروش اموال مازاد و غیر مولد و واگذاری سهام های شرکت های زیرمجموعه در دستور کار است.

- CKD سوددهی مناسبی برای شرکت دارد. باید این موضوع را مجدد احیا کرد.

- قیمت گذاری بلوک از نیمه دوم اسفند شروع و ارزیابی بالغ بر 130 شرکت زیرمجموعه انجام شد. ارزیابی در حال طی مراحل پایانی است. امید می رود در هفته جاری از طریق کدال افشا شود ولی تاکنون گزارشات به دست نرسیده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ