کد خبر: ۱۹۷۴۹۹
۰:۰ - ۱۴۰۱/۹/۹

زمان واگذاری بلوک سرخابی‌ها و حذف قیمت‌گذاری محصولات
رییس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد:

زمان واگذاری بلوک سرخابی‌ها و حذف قیمت‌گذاری محصولات "خودرو، خساپا"

رییس سازمان خصوصی‌سازی از حذف قیمت‌گذاری دستوری محصولات سایپا و ایران خودرو تا پایان سال و کاهش سهم دولت در سرخابی ها با واگذاری بلوک ۱۷ تا ۵۱ درصدی سهام دو باشگاه در دی‌ ماه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین قربان‌زاده در مراسم رسمی مبادله قرارداد واگذاری بلوک ۱۲ درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس گفت: قیمت پایه بلوک ۱۳۹۷ تومان معادل ارزش روز سهم و ۹۰ درصد اضافه ارزش بلوکی بود که نسبت به سال قبل افزایش سه برابری داشت. قیمت هر سهم در آخرین روز قبل از واگذاری ۶۰۵ تومان و قیمت سهم فروش رفته بعد از مزایده ۱۸۵۱ تومان بود.

وی افزود: ارزش کل بلوک با قیمت ۶۰۵ تومان، ۳۵ هزار میلیارد تومان و با قیمت ۱۸۵۱ تومان نیز ۱۰۸ هزار میلیارد تومان است. ۲۷۰ مرتبه جابجایی قیمت پیشنهادی صورت گرفت که قیمت با ۳۲ درصد افزایش از ۱۳۹۷ به ۱۸۵۱ تومان رسید. پالایشگاه تهران و سرمایه‌گذاری اهداف دو متقاضی این مزایده بودند که در نهایت اهداف برنده شد. بر این اساس ۳۲.۶ هزار میلیارد تومان در سال جاری به خزانه واریز می‌شود و ۲۷.۵ هزار میلیارد تومان سالانه طی چهار سال به خزانه واریز خواهد شد. این واگذاری به اندازه کل سال ۹۹ تامین مالی برای دولت داشت.

این مقام مسئول ادامه داد: از سوم مهر سال ۱۴۰۰، آزادسازی بیش از ۶۰ بنگاهی که وثایق آنها آماده بود، صورت گرفت. طبق بند ن تبصره ۲ قانون بودجه بیش از ۳۰۰ شرکت که از فهرست واگذاری خارج شده بودند به فهرست گروه‌های یک و دو اضافه شدند و در ماه‌های آتی شاهد برگزاری مزایده‌های دیگری خواهیم بود.

برگزاری مزایده بلوک مدیریتی سرخابی‌ها در دی‌ ماه

قربان‌زاده از برگزاری مزایده بلوک استقلال و پرسپولیس خبر داد و عنوان کرد: مزایده واگذاری بلوک مدیریتی این دو باشگاه دی‌ ماه برگزار می‌شود تا سهام دولت به اقلیت برسد. چراکه پنجره بارگذاری مدارک دو باشگاه برای AFC از ۱۵ آذر باز می شود و این دو باشگاه تا پایان سال فرصت دارند مدارک را بارگذاری کنند. بنابراین سهام دولت باید کاهش یابد و مالکیت مشترک آنها نیز حذف شود. بین ۱۷ تا ۵۱ درصد سهام دو باشگاه واگذار می‌شود.

حذف قیمت‌گذاری دستوری محصولات سایپا و ایران‌ خودرو تا پایان سال

وی با اشاره به برگزاری جلسات پیوسته درباره واگذاری سهام دو خودروساز با حضور وزیر اقتصاد، نماینده وزارت صنعت و کارشناسان گفت: اجماع نظر این بود باید سند چشم انداز تنظیم‌گری برای خریداران مشخص شود تا بر اساس آن منافع بخش خصوصی تا حداقل پنج سال آینده مشخص شود. همچنین حذف قیمت‌گذاری دستوری مورد توافق همه بود که تا پایان سال قیمت‌گذاری دستوری محصولات سایپا و ایران خودرو حذف خواهد شد. پس از آن باید سهام تودلی شرکت‌ها واگذار شود تا بتوان سهام دولت را واگذار کرد.

قربانزاده اضافه کرد: شرایط شرکت‌های ملی مس و فولاد مبارکه هم مانند وضعیت دولت در سایپا و ایران خودرو است. با تصویب شورای عالی سیاست اصل ۴۴ یک ماه به وزارت‌خانه های ذیربط و شرکت‌های مادرتخصصی فرصت داده شد برای جایگزینی وثایق اقدام کنند که تا کنون این اتفاق رخ نداده است. پس از طی شدن یک ماه وزارت اقتصاد اختیار دارد از سایر سهام دولت در فهرست واگذاری جاگذاری کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ