کد خبر: ۲۰۱۶۲۳
۰:۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰

دلایل سقوط کم سابقه و ۵۸ هزارتایی شاخص با یک مثال/ معرفی مقصر !
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

دلایل سقوط کم سابقه و ۵۸ هزارتایی شاخص با یک مثال/ معرفی مقصر !

کارشناس بازار سرمایه با اعلام دلایل سقوط کم سابقه و ۵۸ هزار تایی دیروز شاخص، مسولیت این بی تدبیری‌ها را گروه اقتصادی دولت معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هادی جمالیان با انتشار مطلبی با عنوان "چرا بازار ناک‌اوت شد؟" در فضای مجازی اعلام کرد: در بسیاری گروه‌های بورسی این سؤال مطرح می‌شود که چرا واکنش بازار به حمله پهپادی اینقدر شدید است؟ رویدادهای به مراتب جدی‌تر هم وجود داشته که بازار محکم‌تر ایستادگی و از آن‌ها عبور کرد. پس چرا دیروز کمتر از یک ساعت از آغاز بازار، شاخص ۴۰ هزار واحد ریزش داشت؟ ( در پایان معاملات هم با سقوط کم سابقه و ۵۸ هزار تایی همراه شد.)

پاسخ اگر چه می‌تواند چند وجهی و تفصیلی باشد اما با یک مثال توضیح داده می شود. بوکسوری را فرض کنید که در راند سوم مسابقه با یک مشت حریف ناک‌اوت می‌شود. آیا مشت آخر سنگین‌ترین ضربه‌ای بوده که این بوکسور در طول این مسابقه دریافت کرده است؟ لزوما خیر!

در بسیاری از مسابقات ورزشکار ضربه‌های به مراتب سنگین تری را در راندهای ابتدایی تحمل می‌کند اما این اثر انباشته‌ مشت‌های حریف است که با یک ضربه نهایی که لزوماً سنگین‌تر از قبلی‌ها هم نیست، فرد را نقش بر زمین می‌کند.

بازار ضربه‌های سنگینی از شورای رقابت، لایحه بودجه ۱۴۰۲، تثبیت ارز نیمایی و بی ثباتی سیاست پولی خورده بود. هر یک از این ضربه‌ها به تنهایی کافی بود تا اعتماد بازار به این دولت در حوزه امنیت سرمایه‌گذاری مخدوش شود. حمله پهپادی درست در لحظه ای که بازار از ضربه‌های پیشین گیج شده بود و بر لبه روانی ۱.۶ میلیون واحدی ایستاده بود، رخ داد.

قاعدتاً ایستادگی در برابر حمله پهپادی در حوزه اختیارات گروه اقتصادی دولت نیست اما ضربه‌های قبلی به سرمایه‌‌ مردم را زد. با نامه‌نگاری‌های غیر ضرور، تصمیمات موقتی که بعضا اجرایی هم نمی‌شوند، عدم هماهنگی و بلاتکلیفی در حوزه‌هایی که تصمیم سرمایه‌گذار را با تردید همراه می‌کند.

به رغم همه‌ این‌ها و بی تدبیری‌های گروه اقتصادی دولت که اولویت‌ها را آشکارا گم کردند، بازار سرمایه همچنان گزینه مطلوب سرمایه‌گذاری است. روزهای این چنینی فرصت‌ مناسبی برای خرید سهامی است که در افق نه چندان دور، بازدهی مناسبی با توجه به همه‌ ریسک ها در پی خواهند داشت. در بازار سرمایه اگر تریدر روزانه نیستید ناگزیر باید آرام و صبور باشید.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام



 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ