کد خبر: ۲۱۰۸۵۸
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۴/۶

هشدار بانک جهانی در مورد ۲ پیامد مهم واردات خودروهای کارکرده

هشدار بانک جهانی در مورد ۲ پیامد مهم واردات خودروهای کارکرده

بانک جهانی با اشاره به تجارت ۲۴ میلیون دستگاه خودرو کارکرده در جهان طی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ هشدار داد: این خودروها آلودگی هوا و تصادفات را برای کشورهای واردکننده به ارمغان می آورند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک جهانی طی گزارشی موسوم به اطلس اهداف توسعه پایدار به موضوع واردات خودروهای کارکرده توسط برخی کشورها اشاره کرده و هشدار داده: این اقدام چالش های زیست محیطی و ایمنی در کشورهای واردکننده را تشدید می کند.

بر اساس این گزارش، بسیاری از خودروهای کارکرده فاقد استانداردهای کافی از لحاظ آلودگی هوا و ایمنی هستند. به ویژه اگر این که به درستی نگهداری نشده باشند. کشورهای ثروتمند با به کارگیری تکنولوژی های جدید توانسته اند سرانه انتشار گازهای گلخانه ای در بخش حمل و نقل را کاهش دهند. این کشورها خودروهای کارکرده ای را که استانداردهای جدید در زمینه انتشار گازهای گلخانه ای را از دست داده، صادر می کنند.

صادرات چنین خودروهایی به کشورهای با درآمد متوسط آلودگی هوا و تصادفات جاده ای را برای این کشورها به ارمغان می آورد. با این وجود، واردات خودروهای کارکرده امری نسبتا شایع در جهان به حساب می آید و طی سال های 2015 تا 2020 بیش از 30 کشور جهان برای پاسخگویی به نیازها و جبران کمبود تولید داخل اقدام به واردات این خودروها از چهار منبع اتحادیه اروپا، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی کردند.

اتحادیه اروپا، ژاپن، آمریکا و کره جنوبی طی سال های 2015 تا 2020 بالغ بر 24 میلیون دستگاه خودرو کارکرده را صادر کرده و از این رقم 13 میلیون دستگاه به کشورهای با درآمد پایین و متوسط صادر شد. آفریقای زیرصحرا 4.3 میلیون دستگاه از این خودروها را طی این دوره وارد کرد.

در این بین، نیجریه بزرگترین وارکننده خودروهای کارکرده طی سال های 2015 تا 2020 بوده و بیش از 773 هزار دستگاه خودرو کارکرده از آمریکا و اتحادیه اروپا وارد کرده است. اوکراین با واردات بیش از 615 هزار دستگاه خودرو از اتحادیه اروپا و آمریکا دومین کشور بزرگ واردکننده خودروهای کارکرده در این مدت بوده و کشورهای کنیا، بنین، میانمار، مغولستان، تانزانیا، غنا، کامبوج و پاکستان در رتبه های سوم تا دهم از این نظر قرار داشتند. پاکستان 258 هزار دستگاه خودرو کارکرده طی این مدت از ژاپن وارد کرده است.

سایر کشورهای بزرگ واردکننده خودروهای کارکرده شامل گینه، سریلانکا، کامرون، سنگال، توگو، بنگلادش، یمن، اوگاندا، لبنان با واردات 117 هزار دستگاه، ساحل عاج، مصر با واردات 96 هزار دستگاه، زیمبابوه، موزامبیک، تاجیکستان، ماداگاسگار، جمهوری دموکراتیک کنگو، زامبیا، گامبیا، هندوراس هستند.

اغلب، قوانین و مقررات کافی و مناسبی برای استفاده از خودروهای کارکرده در کشورهای واردکننده تهیه نمی شود. بسیاری از کشورهای آفریقای زیر صحرا، آمریکای مرکزی و سایر مناطق واردات خودروهای با عمر بیش از 10 سال را مجاز می دانند. برخی کشورها نیز هیچ محدودیتی در مورد سن خودروهای وارداتی ندارند که از آن جمله عبارت از تانزانیا، زیمبابوه، عمان، افغانستان، کوبا، ترکمنستان و اوکراین هستند.

برخی کشورها نیز واردات هرگونه خودرو کارکرده را ممنوع کردند. تایلند، اندونزی، هند، ترکیه، مصر، سودان، آفریقای جنوبی، برزیل، آرژانتین و شیلی از جمله این کشورها هستند.

آلودگی هوا مهمترین شاخص تعیین کننده در صادرات خودروهای کارکرده از کشورهای با درآمد بالا و متوسط به بالا محسوب می شود. خودروهایی که در این کشورها تردد می کنند باید از استانداردهای بالایی در زمینه آلودگی هوا برخوردار بوده و زمانی که در اثرچند سال استفاده نتوانند چنین استانداردهایی را تامین کنند، باید از چرخه استفاده خارج شوند. هم اکنون در کشورهای اروپایی و سایر اقتصادهای با درآمد بالا استاندارد یورو 6 اعمال می شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
برچسب ها
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ