کد خبر: ۲۱۱۰۸۴
۰:۰ - ۱۴۰۲/۴/۱۵

اثر افشای اطلاعات ناقص برخی شرکت های بورسی در تعیین سیاست سرمایه گذاری
تحلیلگر بازار سرمایه مطرح کرد:

اثر افشای اطلاعات ناقص برخی شرکت های بورسی در تعیین سیاست سرمایه گذاری

تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اثر افشای اطلاعات ناقص برخی شرکت های بورسی در تعیین سیاست سرمایه گذاری گفت: سازمان با نظارت بیشتر باید سیاست‌های تشویقی و تنبیهی اتخاذ کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی پوررمضان تحلیلگر کارگزاری ایساتیس پویا با انتشار مطلبی با عنوان " اصل مهم در بازارهای مالی" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: شفافیت در بازارهای مالی از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که یکی از مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار در تعیین استراتژی سرمایه‌گذاری در بازار سهام، شفافیت اطلاعات مالی شرکت‌های بورسی است.

در اغلب کشورهای دنیا دسترسی به اطلاعات مالی شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاران امری بدیهی بوده و افراد به‌راحتی به اطلاعات مالی شرکت‌ها دسترسی دارند تا از این رهگذر برای تعیین استراتژی سرمایه‌گذاری استفاده کنند. در بازار سرمایه نیز طی سال‌های گذشته قدم‌های روبه‌جلویی در این‌ خصوص برداشته شده ‌ولی به نظر می‌رسد این قدم‌ها و اصلاحات هنوز کافی نبوده و تا رسیدن به استانداردهای جهانی راه بسیاری در پیش است.

تعریفی که این روزها از شفافیت مالی در اذهان وجود دارد صرفا با افشای اطلاعات گره خورده و همین امر منجر به تعریف ناقصی از شفافیت مالی و بعضا مبنای عملکرد برخی از شرکت‌ها بر همین تعریف ناقص استوار شده است. اما شفافیت مالی صرفا به افشای اطلاعات ختم نشده و باید در زمان و مختصات درست و به صورت جامع و قابل‌فهم برای عموم ارائه شود.

در این موضوع گاهی در گزارش‌های شرکت‌ها مشکلاتی وجود دارد که نیاز به نظارت بیشتر دارد. عدم‌ تطبیق تاریخ نامه یا گزارش با زمان درج در سامانه کدال، افشا پس از زمان معاملات و عدم‌ شفافیت و قابل فهم بودن اطلاعات، برخی از این مشکلات هستند. در اقتصاد مدرن مالی، شفافیت را این‌گونه تعریف می‌کنند: باز کردن پنجره‌های بزرگ از اطلاعات جامع، بموقع، قابل‌فهم و معتبر به ‌سوی دولت و سرمایه‌گذاران درباره ساختار و وظایف، اهداف سیاست‌ های مالی، و حساب‌های بخش عمومی به گونه‌ای که دولت و سرمایه‌گذاران قادر باشند با دقت بیشتری وضعیت مالی شرکت‌ها را ارزیابی کنند.

طبق دستورالعمل، افشای اطلاعات شرکت‌های بورسی به ۳ گروه افشای صورت‌های مالی، اطلاعات مجامع و افشای بموقع اطلاعات مهم تقسیم می‌شود.  در حوزه افشای گزارش‌ها صورت‌های مالی طی سال‌های گذشته قدم‌های مثبتی برداشته شده، همچون گزارش‌های ماهانه و تفسیری هیات‌ مدیره و جداول تحلیل حساسیت اما به نظر می‌رسد در این زمینه نیاز به نظارت بیشتر و اتخاذ سیاست‌های تشویقی و تنبیهی از سوی سازمان است.

افشای کامل و دقیق نرخ‌های فروش و وابستگی به نرخ دلار، افشای دقیق مواد اولیه با جزئیات و وابستگی این مواد به نرخ دلار و کاهش پیچیدگی‌های گزارش‌ ها و قابل‌فهم‌تر شدن برای عموم سرمایه‌گذاران می‌تواند در این زمینه قدم‌های مثبتی بشمار رود. در راستای افشای اطلاعات مجامع، یکی از اصلاحات مثبت و تصمیمات درست سازمان، ضبط کامل فیلم مجامع و ارسال یک نسخه از آن به سازمان بورس است که در خرداد‌ ماه این مصوبه به شرکت‌ های بورسی ابلاغ شد.

در راستای همین مصوبه اگر اطلاعات افشا‌ شده در مجامع با صورت‌جلسه مجمع مطابقت داده و در صورت مغایرت، منجر به جریمه شرکت و فرد شود، دیگر در مجامع شرکت‌های بورسی وعده‌ها، نقل‌ قول‌های کلامی و نقل اطلاعات خلاف واقع رخ ندهد و رسمیت مجامع بیش از پیش رعایت شود. در زمینه افشای به‌موقع اطلاعات و تخلفات طی سال‌های گذشته سازمان بورس و کارشناسان این حوزه قدم‌های مثبتی در این زمینه برداشتند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ