کد خبر: ۲۱۲۲۷۸
۰:۰ - ۱۴۰۲/۴/۲۲

دلایل اصلی افت ۳۰ هزار واحدی شاخص و اعتقاد کسب ضرر دولت از ارزان فروشی
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

دلایل اصلی افت ۳۰ هزار واحدی شاخص و اعتقاد کسب ضرر دولت از ارزان فروشی

کارشناس بازار سرمایه با اعلام دلایل اصلی افت ۳۰ هزار واحدی شاخص گفت: اوج گیری مداخلات دستگاه های دولتی در بازار و تصور کسب ضرر از ارزان فروشی منجر به فضای غبارآلود بورس شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فردین آقابزرگی با اشاره به نزول ۳۷. ۳ درصدی شاخص بورس از ابتدای هفته تا سه شنبه به دنیای اقتصاد گفت: در تمامی این نزول‌ها ردپای سیاست گذار به‌روشنی دیده می‌شود. آنچه سبب شد شاخص بورس دیروز با شوک نزولی جدید مواجه شود تا حدود زیادی به موضوع کاهش سود تسعیر درآمدهای ارزی صنعت پالایشی و محاسبه قیمت تمام‌شده گاز خوراک بر اساس فرمول محاسباتی قیمت فوب باز می‌گردد.

سیاست گذاری‌های انجام‌شده در بازار سهام عمدتا بدون اطلاع‌رسانی قبلی صورت گرفته است. به همین دلیل بازار سهام در اوج پیش‌بینی‌ ناپذیری به سر می‌برد. به عنوان مثال در شب برگزاری مجمع، نامه‌ای منتشر می‌شود که طی آن در مورد نرخ جدید فوب خلیج فارس خوراک سهامداران شوکه می‌شوند.

تغییر و تحولات نرخ تسعیر ارز نیز به همین میزان بر روند بازار اثرات منفی بر جای گذاشت. از نحوه اعمال سیاست گذاری‌های انجام‌ شده در این بخش می‌توان این‌چنین گمانه‌زنی کرد ، دولت تصمیم می‌گیرد چه شرکتی چه میزان سودی را کسب کند. دولت معتقد است در حال ارزان‌فروشی است و شرکت‌ ها به واسطه ارزان‌فروشی دولت سودده هستند. بنابراین سود‌دهی شرکت‌ها به ضرر دولت است. این طرز تفکر از سوی سیاست گذار منجر به فضای غبارآلود بورس شده است.

علاوه بر این یکی از نکات حایز اهمیت در این بازار به نرخ بهره مالکانه برخی صنایع مرتبط است. بنابراین با افزایش نرخ بهره مالکانه در آینده‌ای نه چندان دور شرکت‌های گروه سنگ‌آهن نیز دچار لطمات بسیاری خواهند شد. این فعل‌ و‌ انفعالات موجب شده دولت دست به سهم‌خواهی بیشتر از سود صنایع بزند.

بررسی سیاست گذاری‌های دولتی در بازار سرمایه از یک نکته مهم پرده برمی‌دارد. به نظر می‌رسد دولت به دنبال یک بازار اختصاصی است تا از این طریق به کسب درآمد بپردازد. در این میان سازمان بورس نیز به عنوان یک ناظر خنثی تن به سیاست گذاری‌ می‌دهد که تماما به ضرر بورس و سهامدار خرد است. 

در ماه‌های گذشته بازار سهام بارها با شوک مداخله دولت در عرصه‌های مختلف مواجه بود از وضعیت خودروسازان گرفته تا گروه‌های بزرگ دیگر. همین امر سبب شده فعالان بازار با ابهامات بسیاری در این خصوص مواجه باشند. به عنوان مثال فعالان اقتصادی هنوز نمی‌دانند چه سرنوشتی برای عرضه خودرو در بورس کالا قرار است رقم بخورد.

این سرنوشت مبهم برای گروه‌های دیگر نیز صدق می‌کند. اوج‌گیری مداخلات دستگاه‌های دولتی در بازار سهام و ابهامات ایجاد‌ شده درباره روند آتی معاملات، مجددا امید بورسی‌ها را برای بهبود اوضاع ناامید کرده تا همچنان در این بازار قیمت‌های مصوب و سیاست‌های دستوری حرف آخر را بزنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ