کد خبر: ۲۱۳۸۰۸
۰:۰ - ۱۴۰۲/۶/۱۵

نرخ ارز مبنای محاسبه قیمت پایه برخی محصولات پتروشیمی در بورس تغییر نمی‌کند
معاون وزیر اقتصاد:

نرخ ارز مبنای محاسبه قیمت پایه برخی محصولات پتروشیمی در بورس تغییر نمی‌کند

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به احتمال رشد قیمت بازار برخی محصولات با تغییر نرخ ارز مبنای محاسبه قیمت پایه محصولات در بورس کالا گفت: برای کنترل این آثار برای برخی محصولات نرخ محاسبه تغییر نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی روحانی با اشاره به ضرورت اصلاح مصوبه قبلی نرخ تسعیر ارز مبنای محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی‌ها گفت: به رغم اینکه در روش قبلی، قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا مبتنی بر نرخ ۲۸.۵ هزار تومان تعیین می‌شد اما بسیاری محصولات با درصد رقابت بیش از ۳۰ تا ۱۲۰ درصد مواجه بود. کالاها با نرخ ارز ۴۰ تا ۶۰ هزار تومانی به فروش می‌رفتند و دولت با مبنا قرار دادن نرخ ۲۸.۵ هزار تومان برای قیمت خوراک، سوخت و محصولات هم از بخشی از درآمد صرف نظر کرده بود و هم هدف کنترل قیمت در بورس کالا در بسیاری موارد محقق نمی‌شد و این فاصله عاید سفته بازان می شد.

وی افزود: در چارچوب مصوبات پیشین، تولیدکنندگان بزرگ محصولات پتروشیمی مجبور به فروش کالا در بورس مبتنی بر نرخ ارز ترجیحی ۲۸.۵ هزار تومان بودند اما در بسیاری موارد هم قیمت بازار نسبتی با قیمت بورس کالا نداشت و هم خریداران می‌توانستند اقدام به صادرات غیررسمی محصولات خریداری شده از بورس کالا کنند. این امر صادرات تولیدکنندگان بزرگ که تعهد بازگشت ارز بالاتر و با ضمانت اجرای قویتر دارند را کاهش می‌داد و موجب انتقال درآمد ارزی به شرکت‌های کوچکتر لایه‌های بعدی می‌شد که تعهد ضعیفی در بازگشت ارز به چرخه اقتصادی دارند. علاوه بر اینها باعث تشدید رفتار رانت جویی به قیمت محروم کردن دولت از یک درآمد قطعی و تشدید کسری بودجه می‌شد.

این مقام مسئول ادامه داد: اصلاح مصوبه با هدف ارتقاء پیش‌بینی‌پذیری برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و پتروشیمی و نیز کاهش سفته بازی در دستور کار دولت قرار گرفت. در کنار ارتقاء پیش بینی پذیری بازار سرمایه، موضوع کاهش کسری تبصره ۱۴ بودجه نیز پیگیری شد تا یارانه‌های نقدی و غیرنقدی از محل غیرتورمی تامین مالی شود. افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه قیمت پایه محصولات در بورس کالا، ممکن است موجب افزایش قیمت بازار برخی محصولات شود. در مصوبه اخیر این موضوع پیش بینی شد و به منظور کنترل این آثار قیمتی برای برخی محصولات که اهمیت بالاتری در سبد مصرف‌کننده دارند و امکان صادرات آنها نیز وجود ندارد، نرخ ارز مبنای محاسبه قیمت پایه تغییر نمی‌کند.

روحانی با بیان اینکه این اقدامات اثر مثبتی بر درآمدهای دولت خواهد داشت، عنوان کرد: درآمدهای تبصره ۱۴ نسبت به مصوبه قبلی نرخ خوراک حدود ۵ هزار میلیارد تومان کاهش خواهد داشت و میانگین قیمت ریالی گاز برای ۹ ماه انتهای سال بطور متوسط بین ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان خواهد بود که عددی حدود مصوبه قبلی دولت است اما با اجرای این مصوبه درآمد عمومی دولت و شرکت‌های دولتی افزایش می یابد و ارزش فروش نهاده به پتروشیمی‌های خوراک مایع که در بودجه عمومی لحاظ می‌شود حدود ۱۵-۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد. همچنین مالیات وصولی دولت از شرکت‌های پتروشیمی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: این مصوبه اثر قابل توجهی بر بهبود درآمد شرکت‌های دولتی ذیل وزارت نفت خواهد داشت و از این منظر موجب تقویت سرمایه‌گذاری در بخش انرژی و رشد تولید خواهد شد. به علت افزایش پیش‌بینی‌پذیری و ثبات فرمول قیمت‌گذاری گاز، اعتماد به بازار افزایش می‌یابد و امکان تأمین مالی شرکت ها، پروژه‌ها و دولت از بازار سرمایه فراهم می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود قیمت گاز تا اوایل پاییز کمتر از ۷۰۰۰ تومان باشد که به معنی کاهش هزینه شرکت‌ها در تابستان است.

معاون وزیر اقتصاد به نقش اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر بازار ارز اشاره کرد و گفت: بازگشت ارز حاصل از صادرات افزایش می‌یابد و به علت کاهش سود سفته‌ بازی، صادرات محصولات پتروشیمی عمدتاً توسط شرکت‌های اصلی انجام خواهد شد که تعهد بازگشت ارز صادراتی بیشتر و ضمانت اجرای قوی‌تری دارند. مناسب‌ترین زمان برای اصلاح نرخ ارز و همگرا کردن نرخ ها، زمانی است که انتظارهای مردم با ثبات است و دسترسی به منابع ارزی برای کنترل بازار ارز در وضعیت مطلوب قرار دارد که با توجه به آزادسازی مبالغ قابل توجه ارزی توسط بانک مرکزی و وزارت خارجه هر دو شرط برقرار است.

روحانی ادامه داد: برای محصولاتی که در بورس کالا حدود قیمت پایه معامله می‌شوند، نرخ ارز مبنای محاسبه قیمت پایه تغییر نمی‌یابد و پس از رقابت در بورس کالا، قیمت معاملاتی مشخص می‌شود. پتروشیمی‌های تولیدکننده این محصولات، هزینه خوراک و سوخت را بر اساس نرخ ارز حواله پرداخت خواهند کرد اما مابه‌تفاوت قیمت معاملاتی این محصولات و قیمت پایه مبتنی بر نرخ ارز حواله به تولیدکنندگان این محصولات پرداخت خواهد شد تا ضمن عدم افزایش قیمت این محصولات در بازار از زیان تولیدکننده جلوگیری شود. این مابه‌تفاوت به صورت تخفیف در صورت حسابی که توسط شرکت گاز برای این پتروشیمی‌ ها ارسال می‌شود، اعمال خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ