کد خبر: ۲۱۵۰۴۸
۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۸/۴

پیش بینی بازار ارز تا پایان سال و مناقشه ارز پتروشیمی ها/ اثر آزادسازی منابع
کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

پیش بینی بازار ارز تا پایان سال و مناقشه ارز پتروشیمی ها/ اثر آزادسازی منابع

کارشناس اقتصادی با پیش بینی وضعیت بازار ارز تا پایان سال و و مناقشه ارز پتروشیمی ها، دو اثر آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وحید شقاقی شهری در خصوص وضعیت بازار ارز به تسنیم، گفت: تا انتهای سال و با شرایط فعلی، تغییر خاصی در وضعیت بازار ارز رخ نخواهد داد. دلیل آن هم این است متغیرهای بخش تجارت خارجی، نفت، انرژی و کنترل متغیرهای پولی وضعیت نسبتاً مناسبی دارد. همچنین انتظارات تورمی بر اقتصاد حاکم نیست.

وی افزود: آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده از دو نظر اثرگذار خواهد بود. مورد اول کاهش فشار بر بازارساز ارز است. حتی اگر این منابع برای واردات محصولات غیر تحریمی هزینه شود، باری از دوش بانک مرکزی برداشته خواهد شد و می تواند با منابع ارزی در اختیار کالاهای دیگری وارد کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: عامل دوم بحث کاهش انتظارات تورمی است. در مجموع، آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق به کاهش انتظارات تورمی یا حداقل ثبات در انتظارات تورمی منجر شود.

شقاقی شهری در خصوص تزریق ارز حاصل از صادرات پتروشیمی ها به چرخه اقتصاد، توضیح داد: پتروشیمی ها و دولت در این باره مناقشه دارند. خواسته دولت این است وقتی مواد اولیه به‌صورت یارانه‌ای و ارزان در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد، پتروشیمی ها نیز باید ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصاد وارد کرده و آن را در مرکز مبادله عرضه کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ