کد خبر: ۲۱۷۱۶۳
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۹/۱۴

ویژگی‌های لایحه بودجه از زبان رئیسی با وعده عدم کسری، کاهش تورم و ...
در مجلس اعلام شد:

ویژگی‌های لایحه بودجه از زبان رئیسی با وعده عدم کسری، کاهش تورم و ...

رئیس جمهور ضمن ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس، ویژگی‌های این سند را همراه با وعده عدم کسری بودجه، اصلاح بانک‌های ناتراز، کاهش تورم و وابستگی اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ابراهیم رئیسی با حضور در بهارستان، لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بطور رسمی تقدیم مجلس و اعلام کرد: در اجرای قانون بودجه ۱۴۰۲ دولت با همکاری مجلس تلاش کرد اجرای قانون به رشد اقتصادی و رشد تولید و مهار تورم بینجامد و گام بزرگی در جهت رشد اقتصادی و پیشرفت برداشته شد.

واقع نگری از محور های مورد توجه بودجه ۱۴۰۳

تمام تلاش دولت بر اجرای قانون بودجه ۱۴۰۲ بوده و تلاش شده آنچه انجام‌ می‌شود اجرای قانون، قابل گزارش و سنجش و اعلام باشد تا مشخص شود به چه میزان از قانون عمل شده است.

واقع نگری از محورهای مورد توجه بودجه ۱۴۰۳ است تا هزینه و درآمد هر دو واقعی دیده شوند. بسیاری از ناترازی هایی که موجب ناراحتی همگان است با یک حرکت جهادی در بودجه حذف شده است. کسری بودجه، رشد نقدینگی، ناترازی بانک‌ها و برداشت‌ها از بانک مرکزی از علل ناترازی بودجه است که تلاش شده کسری بودجه وجود نداشته باشد.

بنای دولت اجرای برنامه هفتم توسعه است و امید می رود این برنامه در جهت توسعه همه‌جانبه اثرگذار باشد و برخلاف برنامه‌های قبل که بیش از ۳۵ درصد آن اجرایی نشده، تمام برنامه هفتم تحقق یابد.

برنامه دولت در جهت هدایت نقدینگی به سمت تولید

مسئله سوم ناترازی بانک‌ها یا ضرورت انضباط مالی و بانکی است. برنامه دولت و بانک مرکزی روشن کردن وضعیت بانک‌های ناتراز است که یکی پس از دیگری تعیین تکلیف می‌شود. هیچ سهامدار و سپرده‌گذاری دچار مشکل نخواهد شد.

وقتی این موارد کنترل شود، طبیعتا شاهد کاهش تورم خواهیم بود. تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه کاهشی شده است. اگر انضباط مالی، توجه به هزینه‌ها و درآمدها انجام شود حتما شاهد کاهش تورم خواهیم بود.

هدایت نقدینگی به سمت تولید در دستور کار بوده و روشن است چگونه به رشد تولید کمک کرده است. بیش از ۶ هزار شرکت صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل وارد چرخه تولید شده‌اند.

آیین نامه مولد سازی روش اجرای سریع و دقیق قانونی است

در اجرای اصل ۴۴ مشکلاتی وجود داشت. شرکتی واگذار می‌شد و سرمایه گذاری را تحویل می گرفت و در بخش اصلی که توانمند سازی سرمایه گذار و کارآفرین است مغفول می ماند. 

وقتی شرکتی واگذار شد نباید رها شود و این تازه شروع کار دولت است. در گذشته این کار به صورت تصدی گری انجام می‌گرفت ولی امروز باید در شکل توانمند سازی باشد و به سرمایه گذار و کار آفرین باید با ارائه تسهیلات کمک کرد‌. بنای دولت اجرای صحیح اصل ۴۴ است.

در تمام برنامه ها و در بودجه سنواتی بر مولد سازی تاکید شده اما اجرا نشد. برخی فکر می‌کردند آیین نامه مولد سازی قانون گذاری است ولی روش اجرای سریع و دقیق قانونی است که مجلس بنا کرده و اصلا قانون گذاری نشده است. اصل قانون در بودجه سنواتی و در برنامه توسعه بنا شده است.

تا کی قرار است مجلس قانون بگذارد و دولت ها یکی پس از دیگری اجرایی نکنند. پیگیری عدم اجرایی مولد سازی جرات و شجاعتی می خواست. مولد سازی در استان‌ها و مرکز فعال شده است.

ویژگی‌های مهم بودجه ۱۴۰۳

در این بودجه علاوه بر نگاه واقعی و انطباق با برنامه هفتم، گام‌هایی در جهت رفع ناترازی‌ها برداشته شده است. ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، ناترازی در بانک‌ها، ناترازی در انرژی که با بودجه‌های سنواتی مبتنی بر برنامه قابل حل شدن است.

اصلاح ساختار بودجه و انضباط مالی در دستور کار دولت بوده و در این برنامه نیز به آن توجه شده است. تشکیل حساب واحد خزانه که در انضباط مالی بسیار موثر است و دولتی‌ها همت کردند که تشکیل این حساب عملیاتی شود.

رشد نقدینگی به ۲۶ درصد رسید

دولت در شروع فعالیت با کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی مواجه بود ولی نه با استقراض و یا چاپ پول بلکه با کسب درآمد در شش ماهه دوم این کسری بودجه جبران شد.

در یک دهه رشد اقتصادی وجود نداشته و متوسط رشد آن‌ مورد انتظار نبود ولی در سال اول فعالیت این دولت رشد اقتصادی به بیش از ۴ درصد رسید. در ۱۴۰۱ نیز همین رشد اقتصادی مشاهده و  تلاش شد کسری بودجه نباشد. رشد نقدینگی که همه را نگران‌کرده امروز به ۲۶ درصد رسیده و هدف گذاری شده تا پایان سال به ۲۵ درصد برسد. رشد نقدینگی که موجب کسری بودجه و تورم‌ می شود در این دولت مهار شد.

صادرات شرکت‌های دانش بنیان به ۲ میلیارد دلار رسید

کالابرگ در مجلس تصویب شد ولی زمینه و بستر اجرای آن مهیا نبود که در دی ماه آغاز شد و اکنون‌ توسعه یافته است. اگر زمان تصویب کالابرگ زمینه و ساز و کار فراهم بود کار سرعت بیشتری داشت ولی با چند ماه تاخیر ساز و کار ایجاد شد.

آمار بیکاری کاهش یافته و  ۸۵۰ هزار شغل در شش ماه گذشته ایجاد شده است. در برخی استان‌ها کار وجود دارد ولی کارگر نیست. شرکت های دانش بنیان از ۵ به ۱۰ هزار شرکت فعال افزایش یافت و میزان صادرات آنها به ۲ میلیارد دلار رسید.

در بودجه ۱۴۰۳ تمرکز بر جلوگیری از فرارهای مالیاتی است

بنا داریم از تصدی دولت کاسته و بر نظارت افزوده و بخش خصوصی و تعاونی با هدایت، حمایت و نظارت دولت فعال شود. طبق آنچه در بودجه سنواتی ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده، فرارهای مالیاتی و افرادی که مالیات نمی‌دهند، مورد توجه قرار گرفته‌اند. پایه مالیاتی جدیدی در بودجه ۱۴۰۳ تعریف نشده است.

تمرکز بر رشد اقتصادی ۸ درصدی

دولت با تکیه بر رشد اقتصادی ۸ درصد که در سیاست‌های اطلاعی رهبری آمده برنامه ریزی کرده است. سه ماهه اول ۱۴۰۲ آمار نشان دهنده رشد اقتصادی ۷ درصد است. نشانه‌های در تولید نفت، کشاورزی و صنایع و معادن و... وضعیت متفاوتی به نسبت سال قبل را نشان می‌دهد. هدف گذاری دولت رشد اقتصادی ۸ درصد است.

برنامه کاهش وابستگی به نفت در بودجه ۱۴۰۳

متناسب سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان در دستور کار بوده و هست و در بودجه ۱۴۰۳ نیز مورد تاکید قرار گرفته است. کاهش وابستگی به نفت  همواره مورد تاکید بوده و کاهش ۰.۹ درصدی از وابستگی به نفت در این بودجه در دستور کار است.کسری تراز عملیاتی نیز در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

امید می رود همانطور که نمایندگان مجلس تلاش کردند برنامه هفتم به موقع برسد و در شورای نگهبان مطرح و اجرایی شود در بودجه ۱۴۰۳ نیز با تلاش نمایندگان این بودجه با دقت و با سرعت تصویب و در اختیار دولت قرار گیرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ