کد خبر: ۲۱۷۱۹۰
۰:۰ - ۱۴۰۲/۹/۱۵

علت افزایش قیمت دلار در مرکز مبادله ارزی/ تلقی نادرست از صعود قیمت ها
معاون مرکز مبادله:

علت افزایش قیمت دلار در مرکز مبادله ارزی/ تلقی نادرست از صعود قیمت ها

معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلا با اعلام علت افزایش قیمت دلار در این مرکز، گفت: تلقی روند صعودی، نادرست است!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی طرزعلی معاون ارزی درباره با علت افزایش قیمت دلار در مرکز مبادله ارزی طی روزهای اخیر، اعلام کرد: تثبیت نرخ ارز به معنای ثابت نگه داشتن نرخ ارز و یا بدون حرکت بودن این نرخ نبوده و نوسانات کوچکی با توجه به شرایط اقتصادی خواهد داشت.

به هیچ وجه از نرخ ارز و افزایش آن برای مرجع سازی استفاده نشده و نوسانات کوچک نرخ ارز در مرکز مبادله طبیعی است ولی اینکه نرخ ارز در این مرکز صعودی و در جهت بازار آزاد حرکت کند، درست نیست. زمانی که نیازهای واقعی ارزی در بخش خدمات و بخش کالا تأمین شود، قطعا در نرخ ارز و ثبات آن موثر خواهد بود.

یکی از وظایف مرکز مبادله این است که نرخ ارز را به قیمت واقعی بابت خدمات و کالا اختصاص دهد که اگر این کار به طور کامل انجام شود، قطعا می توان نرخ ارز را در بازار آزاد کنترل کرد. قطعا زمانی که نیاز واقعی ارز تأمین شود، می توان نرخ را نیز کنترل کرد و به تبع فعالان اقتصادی با خیال راحت و اطمینان به آینده فعالیت خواهند کرد و میزان انتظارات تورمی هم کاهش می یابد.

چندی قبل معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد به دنبال نهادینه کردن مرکز مبادله به عنوان یک بازار شفاف در اقتصاد و مرجعیت نرخ آن است. زمانی که عمده نیازهای بازار ارز از این مرکز تامین می‌شود طبیعتا کمک خواهد کرد تا این مرکز مرجعیت یابد. زیرا اغلب نیاز‌های کلان و خرد مصرف کنندگان را تامین می‌کند.

بازار ارز و طلا مرجعیت رسمی برای اعلام قیمت نداشته اما ایجاد مرکز مبادله ارز و طلا موجب ایجاد مرکزی برای مرجعیت معاملات و مبادلات ارزی و اعلام قیمت رسمی شد. برخلاف آنچه تصور و گفته می‌شود نرخ ارز ایران شناور نیست بلکه خزنده بوده و این خزندگی نرخ ارز گاهی اوقات به اقتصاد ضربه می‌زند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ