کد خبر: ۲۱۸۹۷
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶

توضیحات سازمان بورس درباره دو موضوع

توضیحات سازمان بورس درباره دو موضوع "وصندوق"

سازمان بورس درباره دو موضوع مطالبات معوق شرکت فرعی سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی و معامله ۵۰۳ میلیارد تومانی ۵۱ درصد پتروشمیران، نکاتی را مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی معامله ماه گذشته بلوک ۵۱.۷ درصدی سهام شرکت پتروشمیران که توسط سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و پتروشیمی شازند عرضه شد، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی اقدام به خریداری آن به ارزش 503 میلیارد تومان و به صورت 50 درصد نقد و 50 درصد در دو قسط 6 و 12 ماهه کرد.

این موضوع به همراه وضعیت وصول مطالبات معوق شرکت فرعی "وصندوق" موجب شد تا سازمان بورس نکاتی را به شرح زیر اعلام کند. در این میان مجمع سالانه این شرکت 22 دی با تقسیم سود 625 ریالی هر سهم برگزار شده و انتظار می رود طی روزهای آینده نماد آن باز شود.

آخرین وضعیت وصول مطالبات معوق توسط شرکت فرعی

پیرو ارسال صورتهای مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 31/06/94 شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت فرعی گسترش تجارت پارس سبا موارد ذیل را در خصوص آخرین وضعیت وصول مطالبات معوق توسط شرکت فرعی به استحضار سهامداران محترم می‌رساند:

1-مفاد بند 4 گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی در خصوص صورتهای مالی سال مالی منتهی به 31/06/94 شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به شرح ذیل می باشد:

"مبلغ 847ر2 میلیارد‌ ریال از سرفصل حسابها و اسناد دریافتنی گروه (یادداشت‌های توضیحی1-7 و 3-7) در ارتباط با عملیات بازرگانی خارج از کشور برخی شرکتهای گروه می‌باشد که عمدتا در سنوات قبل ایجاد گردیده است. در این رابطه مستندات مربوط به زمان و چگونگی تسویه مطالبات مزبور ارائه نگردیده و پاسخ تائیدیه درخواستی نیز واصل نشده است. مضافا صورت تطبیق حساب شرکت صبافولاد خلیج فارس (شرکت فرعی) با شرکت ایریتک (پیمانکار اصلی پروژه کارخانه صبافولادخلیج فارس) در ارتباط با حسابهای فیمابین تهیه نشده و طبق شواهد موجود، تطبیق حساب برخی شرکتهای گروه با شرکت پتروشیمی جم ، حاکی از وجود مغایرت نامساعد در حساب فی‌مابین است. با توجه به مراتب فوق، هرگونه آثار مالی احتمالی از بابت موارد مزبور بر صورتهای مالی گروه، برای این سازمان مشخص نمی‎باشد."

همچنین بند 3 گزارش بررسی اجمالی حسابرس مستقل نسبت به صورتهای مالی دوره 6 ماهه منتهی به 29/12/93 شرکت گسترش تجارت پارس سبا به شرح ذیل می باشد :

"با توجه به شرایط، ماهیت و کسری میزان وثایق ملکی دریافتی از شرکتهای پیمود و گرو به ترتیب به مبالغ 6/64 و 3 میلیون دلار آمریکا، نسبت به مجموع مطالبات و وجوه ارزی نزد آنها و وجود شواهدی مبنی بر مشکلات در خصوص ادامه همکاری با شرکت پیمود و عدم دریافت پاسخ تاییدیه درخواستی از ایشان، این موسسه در خصوص نحوه وصول و تسویه تمامی مطالبات مذکور با محدودیت اساسی مواجه میباشد."

2- بند 3-9 گزارش بررسی اجمالی نسبت به صورتهای مالی دوره مالی 6 ماهه منتهی به 31/06/94 شرکت پتروشیمی جم به شرح ذیل می باشد:

"بشرح یادداشت توضیحی 2-2-1-4، مانده طلب از شرکت گسترش تجارت پارس سبا بابت وجوه ارزی نقدی نزد آن شرکت به مبلغ 389ر4 میلیارد‌ ریال (شامل 209 میلیون‌ درهم، 56 میلیون دلار و 7/11 میلیون یورو) می‌باشد. شرکت مذکور از شرکت‌های فرعی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (سهامدار شرکت) بوده که بعنوان کارگزار مالی و فروش محصولات صادراتی، وصول مطالبات ارزی، فروش ارز و پرداختهای ارزی خریدهای خارجی شرکت را به عهده داشته است. در این خصوص با توجه به درخواست شرکت مذکور و موافقت هیئت‌مدیره شرکت مورد گزارش، وجوه مربوطه مسترد نگردیده و مقرر شد طی شش ماه از تاریخ 23/12/1393 بازپرداخت و تسویه حساب نهایی صورت پذیرد. شایان ذکر است شرکت سرمایه‌گذاری فوق‌الذکر، طبق قرارداد، ضمانت کارگزار مزبور را نموده است. تا تاریخ تهیه این گزارش اقدامات انجام شده منجر به وصول مطالبات مذکور نشده است."

3-با توجه به موارد فوق مطابق نامه شماره 2752/122 مورخ 07/10/94 از شرکت درخواست گردید موارد زیر را ارائه نماید :

- آخرین وضعیت وصول مطالبات فوق

- دلایل مغایرت مانده فوق در حسابهای شرکت پتروشیمی جم با مانده منعکس در صورتهای مالی شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت گسترش تجارت پارس سبا

- دلایل عدم انعکاس در یادداشت تعهدات و بدهی های احتمالی با توجه به تضمین پرداخت بدهی فوق توسط شرکت

4- شرکت مطابق نامه شماره 5137 مورخ 13/10/94 اعلام نمود که مطابق صورتهای مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 31/06/94 شرکت پارس سبا هنگ کنگ (شرکت فرعی شرکت گسترش تجارت پارس سبا) ، مانده بدهی شرکت پیمود به شرکت پارس سبا هنگ کنگ و پتروشیمی جم به ترتیب 69 و 54 میلیون دلار می باشد و تا تاریخ تنظیم نامه املاک ترهینی شرکت مزبور به ارزش کارشناسی 000ر1 میلیارد ریال نزد شرکت گسترش تجارت پارس سبا به نفع شرکت تملک گردیده و پیگیری های لازم در خصوص وصول مابقی مطالبات از طریق مراجع حقوقی در جریان می باشد. همچنین شرکت اعلام نمود که به علت عدم ارائه تضامین و عدم امضاء اسناد تعهد آور توسط شرکت در رابطه با قرارداد فوق ؛ موضوع در یادداشت تعهدات و بدهی های احتمالی درج نشده است.

5- پیرو ارسال نامه فوق توسط شرکت مطابق نامه شماره 2941/122 مورخ 14/10/94 از شرکت درخواست گردید که اطلاعات و قراردادهای منعقد شده در خصوص موضوع فوق را به این سازمان ارائه نماید که تاکنون پاسخ نامه فوق به این سازمان ارائه نشده است.

6- با توجه به موارد فوق به اطلاع می رساند با عنایت به اینکه مطابق بند 3-9 گزارش بررسی اجمالی حسابرس مستقل نسبت به صورتهای مالی دوره مالی 6 ماهه منتهی به 31/06/94 شرکت پتروشیمی جم تضمین بازپرداخت بدهی شرکت پیمود به شرکت پتروشیمی جم نیز برعهده شرکتهای گروه سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری می‌باشد ؛ در صورت عدم پرداخت مطالبات توسط شرکت پیمود و عدم کفایت وثایق دریافتی ؛ مسئولیت بازپرداخت کلیه مطالبات شرکت پتروشیمی جم (مبلغ 389ر4 میلیارد‌ ریال مطابق صورتهای مالی شرکت پتروشیمی جم) متوجه شرکتهای گروه (شرکت گسترش تجارت پارس سبا و شرکت پارس سبا هنگ کنگ) و شرکت اصلی (شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری) خواهد بود.

ب- خرید سهام شرکت پتروشمیران

با توجه به اعلام شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی مبنی بر انعقاد قرارداد فروش سهام شرکت پتروشمیران با شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری ، در مذاکرات شفاهی و مطابق نامه شماره 2941/122 مورخ 14/10/94 از شرکت درخواست گردید که قرارداد فوق به همراه تاثیر آن بر پیش بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 31/06/95 آن شرکت در اسرع وقت به این سازمان ارسال شود لیکن شرکت تاکنون به نامه فوق پاسخ نداده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ