کد خبر: ۲۲۲۱۲۸
۰:۰ - ۱۴۰۳/۱/۱۵

مهمترین ظرفیت‌ بالقوه بورس و سه محرک تهدیدکننده معاملات سال جاری
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

مهمترین ظرفیت‌ بالقوه بورس و سه محرک تهدیدکننده معاملات سال جاری

کارشناس بازار سرمایه، مهمترین ظرفیت‌ بالقوه بورس و سه محرک تهدیدکننده معاملات در سال جاری را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، داوود حسنی با بیان اینکه بازار در سال ۱۴۰۲ شروع امیدوار کننده‌ای داشت به مهر، گفت: مهمترین دلیل صعود بورس تا ۱۷ اردیبهشت عقب نشینی بانک مرکزی از تثبیت نرخ ارز نیما در قیمت ۲۸.۵ هزار تومانی بود که باعث هجوم نقدینگی به بازار سرمایه شد و شاخص تا ۲.۵ میلیون واحد رشد کرد.

وی افزود: در ادامه نزول شاخص رخ داد و سازمان بورس با ابلاغیه‌های جدید، کاهش حد نصاب سهام بادرآمد ثابت را از ۱۵ به ۱۰ درصد اعلام کرد که افزایش عرضه‌ها را دامن زد. موضوع بعد ظهور اثرات منفی کسری بودجه و برداشتن دولت از خوراک و صنایع بود. مورد بعدی نیز که از اوایل مهر ماه اتفاق افتاد ریسک جنگ غزه و تنش‌های بین المللی و ژئوپلوتیک بود که باعث شد شوک جدیدی وارد شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: موضوع بعدی تغییر قیمت فرمول بنزین پالایشی‌ها بود که از دی ماه شروع و باعث کاهش ۲۰ هزار میلیارد تومانی سود پالایشی‌ها شد. مورد بعدی که ضربه سختی به بورس زد افزایش نرخ بهره انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی بود که نرخ بهره بدون ریسک را به ۳۴ درصد رساند. مورد بعدی نیز سرکوب نرخ دلار نیما در نیمه دوم سال بود.

حسنی با بیان اینکه ارزنده ترین بازار در اقتصاد ایران بورس است، گفت: از لحاظ دلاری بورس ایران در کف قرار دارد و ارزش دلاری آن به ۱۴۰ میلیارد دلار رسیده و از لحاظ نسبت P/E نیز وضعیت بسیار مناسب است. با اختلاف ۵۰ درصدی نرخ دلار نیمایی و بازار آزاد، یکی از ظرفیت‌های بالقوه بورس کاهش فاصله به سمت بازار آزاد است که هر زمان در سال ۱۴۰۳ می‌تواند اتفاق بیفتد.

به گفته وی، مهمترین تهدید افزایش نرخ بهره بدون ریسک به ۳۴ درصد است و ادامه سیاست انقباضی پولی توسط بانک مرکزی پیش بینی می‌شود مگر اینکه اتفاق خاصی افتاده و بانک مرکزی مجبور به تعدیل سیاست انقباضی باشد. تهدید بعدی پیش بینی ناپذیری اقتصاد کلان است که به بورس ضربه می زند اما اگر دولت بخواهد می‌تواند رشد بسیار مطلوبی در بورس ایجاد کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ