کد خبر: ۲۲۲۱۵۶
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۱/۱۵

اثر حمله اسرائیل بر بورس و بازارهای رقیب + پیش بینی شاخص ۲.۶ میلیونی
دو تحلیلگر بازار سرمایه اعلام کردند:

اثر حمله اسرائیل بر بورس و بازارهای رقیب + پیش بینی شاخص ۲.۶ میلیونی

دو تحلیلگر بازار سرمایه با بررسی اثر حمله اسرائیل بر بورس و بازارهای رقیب، حرکت صعودی شاخص به محدوده ۲.۶ میلیون واحدی را پیش بینی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو تحلیلگر بازار سرمایه ضمن بررسی اثر حمله اسرائیل بر معاملات بورس و روند بازارهای رقیب در گفت و گو با دنیای اقتصاد، شروع حرکت صعودی شاخص به محدوده 2.6 میلیون واحدی در بهار را پیش بینی کردند.

مریم محبی: اولین روز کاری بورس بعد از تعطیلات نیمه دوم فروردین در حالی آغاز شد که اسرائیل به ساختمان سفارت ایران در سوریه حمله کرد و برخی نیروهای سپاه شهید شدند. این اتفاق که ریسک جنگ را بین ایران و یکی از دشمنان دیرینه تایید می‌کند، حساسیت بسیاری دارد و شیطنت اسرائیل را نشان می‌دهد.

در ماه‌های گذشته نیز اسرائیل بارها مستقیم و غیرمستقیم تلاش‌ کرده ایران را تحریک کند تا واکنش بگیرد. طبیعتا هرگونه واکنش می‌تواند اثر بیشتری روی بازار سرمایه داشته‌ باشد و قطعا رفت و آمدهای تنش‌زا می‌تواند شرایط بازارهای مالی را به‌هم بریزد.

این اتفاق در حالی رخ‌داده که وضعیت اقتصادی ایران مطلوب نیست و به‌تازگی ارزش پول ملی افت داشت و طی دو ماه گذشته حدود 20‌ درصد کاهش پیدا کرد. بنابراین این اتفاق‌ها می‌تواند باعث ایجاد هیجان‌ها و تنش‌های جدید در بازارهای رقیب بازار سرمایه شود. بورس به واسطه افزایش قیمت دلار باید شرایط بهتری را تجربه کند اما با توجه به اینکه این خبر ریسک جنگ را افزایش می‌دهد، حتی اگر واقعی نباشد می‌تواند هیجان کوتاه‌مدتی را به بازار وارد کند که بخشی از این هیجان دیروز دیده شد.

مسئله اصلی‌تر این است که دیروز بازار می‌توانست بیشتر از اینها منفی شود و به‌نظر می‌رسد بدنه دولت تلاش می‌کند بازار سرمایه را کمی آرام‌تر نگه دارد. بنابراین انتظار می‌رود منفی‌های دیروز طی روزهای آینده جمع شود. هفته آینده با توجه به اینکه تعطیلات بسیاری پیش‌رو است و هنوز تعطیلات فروردین بطور کامل به پایان نرسیده، انتظار می رود از ابتدای اردیبهشت شرایط باثبات‌تری حاکم شود و پیش از آن بیشتر رویکرد نوسان‌گیری حاکم باشد.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که سهامداران ممکن است طی این روزها داشته باشند تلاش برای فروش سهام روی قیمت‌های فعلی است تا در قیمت‌های پایین‌تر دوباره بخرند اما چنانچه با اصول نوسان‌گیری و جایگزینی پله‌ای سهام آشنا نباشند این رویکردها مخرب‌تر از روند منفی بازار است.

در این روزها شاهد هیجانات منفی خواهیم بود اما اینکه باعث ایجاد روند نزولی شود، بعید به‌نظر می‌رسد. همچنان در مسیر نزولی بازار قرار گرفته اما اتفاقات سیاسی نمی‌تواند باعث شدت‌گرفتن روند نزولی شود که به مرور کمتر شده و نهایتا به مسیر اصلی برخواهد گشت.

ارزش پول ملی در مسیر کاهشی قرار دارد و به‌نظر می‌رسد مسیر عادی کاهش ارزش پول ملی با نام تورم با همان شیب ادامه دارد. اگرچه هیجان شدیدی در بازارهای رقیب مشاهده خواهیم کرد اما این هیجان فروکش خواهد کرد و شیب نرم افزایش قیمت‌ها بعد از این در بازارهای رقیب مشاهده خواهیم کرد.

نیما میرزایی: بورس در نیمه اول تعطیلات نوروزی و روزهای معاملاتی ابتدای سال ‌وضعیت مناسبی داشت. ارزش معاملات نیز به‌رغم بین‌التعطیلی قابل‌ قبول بود که در کنار ارزندگی و جاماندگی نسبت به بازارهای رقیب، نوید روزهای سبز را می‌دهد. از جمله محرک‌های حرکتی طی روزهای اخیر می‌توان به تثبیت دلار بازار آزاد بیش از 60 هزار‌ تومان اشاره کرد که انتظارات تورمی را بین سهامداران تشدید می‌کند.

رشد قیمت جهانی کامودیتی‌ها هم مزید بر علت بود که‌ باعث‌شده چشم‌انداز وضعیت سودآوری شرکت‌های بورسی رشد مضاعفی در آینده داشته‌ باشد. مجموع این عوامل کمک می‌کند بازار سرمایه روزهای سبزی را در سال‌جاری پشت‌سر بگذارد.

روند روبه‌رشدی که تقریبا از ابتدای اسفند شروع و باعث رشد 200 هزار واحدی شاخص شد، احتمالا در بهار به سمت سقف تاریخی 2.6 میلیون واحدی حرکت خواهد کرد و بعد از استراحتی که در آن محدوده خواهد داشت طی سال ‌به سمت ابرکانال 3 میلیون‌ واحدی برای اولین‌بار حرکت خواهد کرد.

اتفاقات رخ‌داده در منطقه در چارچوب تنش‌های ایران و اسرائیل است که در ماه‌های گذشته نیز به کرات تکرار این موارد از سوی طرفین مشاهده شده و اتفاق تازه‌ای نیست. بازار دیروز نشان‌داد به این پختگی رسیده که نگاه هیجانی نداشته‌باشد و منفی‌های شدید ابتدای صبح هم در میانه معاملات متعادل شده و از حجم فروشندگان به مرور کاسته شد.

بنابراین به‌نظر نمی‌رسد تنش‌ها اثر منفی بزرگی روی بورس داشته‌ باشد اما سرعت حرکتی دلار را به سمت هدف 70 هزار‌ تومان در بهار تسریع می‌کند و از آن جهت که باعث افزایش نرخ دلار و به‌تبع آن انتظارات تورمی در جامعه می‌شود، حتی می‌تواند در میان‌مدت اثر مثبتی نیز داشته‌ باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ