کد خبر: ۲۲۲۱۹۱
۱۰:۶ - ۱۴۰۳/۱/۱۸

اثر دو عامل مهم در آینده میان مدت بورس و پیش بینی وضعیت این هفته
سه تحلیلگر بازار سرمایه اعلام کردند:

اثر دو عامل مهم در آینده میان مدت بورس و پیش بینی وضعیت این هفته

سه تحلیلگر بازار سرمایه با ارزیابی روند معاملات از ابتدای سال و اثر دو عامل مهم در میان مدت، وضعیت هفته جاری بورس را پیش بینی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سه تحلیلگر بازار سرمایه با ارزیابی روند معاملات از ابتدای سال و اثر دو عامل مهم در میان مدت در گفت و گو با دنیای اقتصاد، وضعیت هفته جاری بورس را پیش بینی کردند.

حسن حسین‌‌‌‌نیا: بازار سهام هفته اول کاری را متاثر از جو مثبت روزهای پایانی سال ‌۱۴۰۲ و موضوعیت مشارکت مردم در شعار سال‌ مثبت شروع کرد اما با حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و افزایش نگرانی‌ها از احتمال گسترش دامنه درگیری در منطقه، ورق برگشت و بازارهای مالی ملتهب شدند که نتیجه آن پیشتازی بازارهای مخرب همچون دلار و طلا و خودرو بود.

دلار در بازار آزاد با نوسانات قابل‌ توجهی همراه شد که با توجه به افزایش فاصله بین نرخ دلار آزاد و نیمایی، نتیجه می‌تواند انتقال ثروت از تولیدکننده و صادرکننده به واردکنندگان و دلالان باشد. از این‌ رو نقدینگی اشخاص حقیقی از سهام و حتی صندوق‌های درآمد ثابت بصورت نسبتا سنگین خارج شد.

پیش‌بینی می‌شود هفته پیش‌رو تحت‌تاثیر ریسک‌های موجود باشد و البته انتظار می‌رود حمایت از بازار توسط صندوق‌ها افزایش یابد و با کاهش دامنه تنش‌های منطقه‌ای، بورس امکان برگشت سریع قیمتی نمادها را خواهد داشت. در بازه میان‌مدت دو موضوع نحوه مدیریت ارز نیمایی و احتمال کاهش فاصله با نرخ بازار آزاد و سیاست‌های دولت در قبال قیمت‌گذاری محصولات صنایع و واگذاری مدیریت شرکت‌های نیمه‌دولتی بویژه خودرویی‌ها اهمیت بالایی خواهد داشت که با تصمیم مناسب، بورس می‌تواند مقصد مناسبی برای سرمایه‌های مردم باشد و جو مثبتی را تجربه کند.

برزو حق‌شناس: معمولا در بین‌ التعطیلی و مخصوصا تعطیلات عید بورس کم‌رمق می‌شود و حجم معاملات کاهش محسوسی پیدا می‌کند. روزهای ابتدایی سال بازار سرمایه تحت‌تاثیر جو دلار و رشد در بازارهای رقیب مثبت بود اما آخر هفته گذشته تحت‌تاثیر ریسک‌های منطقه‌ای و اتفاق‌هایی که در سوریه افتاد عرضه‌ها بالا رفت.

با توجه به روند فعلی دلار اصولا روند بورس باید مثبت باشد اما سایه ریسک سیستماتیک هم بالا رفته و ریسک مهم اتفاقات سوریه پیش‌رو است. بنابراین در کوتاه‌مدت ممکن است عرضه‌ها کمی بالا باشد اما رفته‌رفته که سایه این ریسک کم شود، تحت‌تاثیر دلار و روند روبه‌رشد آن به‌نظر می‌رسد در میان‌مدت اگر ریسک‌های سیستماتیک تشدید نشود، رشدی در ادامه روند افزایشی دلار برای بورس مشاهده نشود.

علاوه‌ بر ریسک سیستماتیک، نگاه سیاستگذار و دولت به بورس و شرکت‌های بورسی و احتمال ادامه سیاست‌های انقباضی و تامین کسری‌های بودجه ‌از جیب سهامداران مشکل مهمی است. از طرفی مهم‌ترین محرک فعلی همچنان رشد نرخ دلار و عقب‌ماندگی از بازارهای رقیب است.

علی سعیدی: بورس روزهای ابتدایی سال‌ را مثبت آغاز کرد و حجم معاملات نیز با توجه به تعطیلی‌های متعدد به نسبت مثبت ارزیابی می‌شود. بنابراین این موضوع را می‌توان به فال‌ نیک گرفت و انتظار ادامه سالی بهتر از سال‌گذشته را داشت. موضوع ریسک‌های سیستماتیک از جنس تنش‌های منطقه‌ای مسئله تازه‌ای نیست.

اواخر سال‌گذشته نیز بارها این ریسک‌ها به طرق مختلف مشاهده شد و روی بورس هم اثر گذاشت، اما این مسئله دیگر نمی‌تواند بازار را سورپرایز کند و ریزش سنگین ندارد.

تتمه اثرات تنش‌های سوریه نهایتا در نیمه اول هفته در بازار سرمایه باقی خواهد ماند و بورس می‌تواند در نیمه دوم به روند روبه‌رشدی که از ابتدای سال‌ آغاز کرده، برگردد. همچنان مهم‌ترین محرک تغییرات قیمتی دلار است. چنانچه دولت از سیاست‌های سرکوبی درخصوص نرخ دلار نیما دست بردارد و نرخ دلار شرکت‌های بورسی افزایش یابد، رشد بورس هم سرعت بیشتری خواهد گرفت. روند پیش‌رو مثبت ارزیابی می‌شود و در ادامه روزهای به نسبت بهتری را نسبت به بهار سال‌گذشته پیش‌رو خواهد داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ