کد خبر: ۲۲۲۵۷۲
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۲/۲

معافیت مالیاتی شرکت از افزایش سرمایه سود انباشته تمدید شد
با تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها:

معافیت مالیاتی شرکت از افزایش سرمایه سود انباشته تمدید شد

با تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان، طبق بند ث ماده ۱۴ این طرح، معافیت ملیاتی افزایش سرمایه شرکت های بورسی و فرابورسی از محل سود انباشته تمدید شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان از تأیید طرح تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها خبر داد و به صدا و سیما، گفت: این طرح با هدف تأمین مالی و جهش تولید در بخش‌های تولیدی و زیربنایی و هدایت نقدینگی به بخش‌های تولیدی در مجلس به تصویب رسید.

وی افزود: در این قانون پیش بینی شده با شرایطی از منابع بازار پول، سرمایه و اشخاص داخلی و خارجی استفاده شود. همچنین شورای ملی با نام تأمین مالی و هدف توسعه و ترویج الگوهای تأمین مالی، هماهنگی میان نهادهای مالی و توسعه دامنه وثیقه‌ها و تضمین‌ها تشکیل می شود که رییس شورا، وزیر اقتصاد است. این قانون تأمین مالی از طریق بازار سرمایه را آسان‌تر می‌کند و با اصلاح روندها، هزینه‌های اقتصادی مختلف تأمین مالی کاهش می‌یابد.

طحان نظیف، بهبود فضای مالیات ستانی یا کاهش هزینه‌های مالیاتی اضافی با هدف تأمین مالی بنگاه‌ها و افزایش سرمایه را از اهداف دیگر این قانون برشمرد و گفت: توسعه صنایع پایین دستی نفت و گاز با استفاده از سرمایه‌های مردمی و آسان‌تر شدن ورود بخش خصوصی در این صنایع از هدف‌های قانون است.

بر اساس این گزارش، طبق ماده ۱۴ طرح تامین مالی تولید به منظور فراهم ساختن زمینه سرمایه گذاری عموم مردم در انواع طرح پروژه های تولیدی یا زیربنایی و طرح های تملک دارایی های سرمایه ای، ترویج فرهنگ سرمایه گذاری غیر مستقیم با هدف کاهش هزینه های تأمین مالی، موارد زیر مشمول مالیات به نرخ صفر است:

الف. هرگونه نقل و انتقال دارایی به / از شرکت های سهامی طرح (پروژه)، صندوق های تأمین ،مالی زمین، ساختمان، املاک و مستغلات

ب. مالیات نقل و انتقال و مالیات بر درآمد در شرکت های مؤسس یا سهامدار ناشی از انتقال آورده غیر نقدی به شرکت های سهامی در شرف تأسیس به عنوان آورده غیر نقدی سهامداران شرکت ها که به منظور ایجاد یا تکمیل طرح (پروژه) های تولیدی صنعتی و کشاورزی زیربنایی یا خدماتی و طرح های تملک دارایی های سرمایه ای حمل و نقل درون و برون شهری و طرح های توسعه شهری و روستایی شکل می گیرد و مجوز تأسیس پذیره نویسی و یا عرضه عمومی آن از سازمان بورس اخذ می شود.

پ. نقل و انتقال و سود حاصل از نقل و انتقال دارایی شرکت مادر تخصصی هلدینگ به از شرکت های زیر مجموعه که برای انتقال به صندوق های تأمین مالی صورت می گیرد.

ت . صرفاً مالیات نقل و انتقال بازخرید اوراق دولتی در توافقنامه های بازخرید (ریپو)

ث . مالیات بر درآمد آن بخش از سود تقسیم نشده سال مالی قبل شرکت های بورسی و فرابورسی که به حساب سرمایه شرکت انتقال یافته موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم و تا ده ماه پس از تصویب افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت ها ثبت شود در صورتی که اشخاص بهره مند از مشوق مالیاتی موضوع این ماده اقدام به کاهش سرمایه کنند، مالیات متعلق در سال کاهش سرمایه مطالبه و وصول می شود.

تبصره ۱- صندوق های مشمول این ماده شامل صندوق های تأمین مالی موجود یا انواع صندوق های تأمین مالی جدیدی است که امیدنامه و اساسنامه آنها به تصویب سازمان بورس می رسد مرجع تشخیص صندوق تأمین مالی از انواع صندوق سرمایه گذاری، سازمان بورس است.

تبصره ۲- در مورد شرکت های مادر تخصصی (هلدینگ) که برای تأمین نقدینگی و منابع مالی مورد نیاز طرح(پروژه)های در دست اجرا و شرکت های تابعه در چارچوب دستورالعمل ابلاغی سازمان بورس نسبت به انتشار اوراق بدهی اقدام می کنند، هزینه های مالی که توسط شرکت مادر تخصصی به صورت مستقیم یا از طریق شرکت تابعه مالک طرح (پروژه) بابت انتشار اوراق و کارمزد تخصیصی یا پرداختی به شرکت های متعهد پذیره نویسی و بازارگردانی اوراق و کارمزد سایر ارکان انتشار اوراق پرداخت می شود به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می شود.

تبصره ۳- تملک واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری نیکوکاری ثبت شده نزد سازمان بورس توسط هر یک از ارکان صندوق ها و هرگونه پرداخت از طرف این صندوق ها به ارکان آن به منظور اختصاص به امور نیکوکاری در صورت تأیید رکن ناظر ،صندوق از پرداخت مالیات بر درآمد اتفاقی معاف است.

تبصره ٤- در عرضه خصوصی اوراق بدهی در بازار سرمایه در صورت اعلام موافقت کلیه خریداران انتشار اوراق بدهی بدون استفاده از ضامن بازارگردان و متعهد پذیره نویسی به اشخاص معرفی شده از طرف بانی انتشار اوراق توسط نهاد واسط طبق مصوبات سازمان بورس بلامانع است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ