کد خبر: ۲۲۲۶۴۰
۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۲/۴

عامل صعود شاخص و بازگشت اعتمادها به بورس + شروط تداوم روند مثبت
سه تحلیلگر بازار سرمایه اعلام کردند:

عامل صعود شاخص و بازگشت اعتمادها به بورس + شروط تداوم روند مثبت

سه تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به عامل صعود شاخص و بازگشت اعتماد سهامداران، اثر حل سه ریسک و یک محرک را منجر به تداوم روند مثبت تا پایان سال دانستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سه تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به مولفه‌ صعود بورس و بازگشت اعتماد سهامداران در گفت و گو با دنیای اقتصاد، اثر حل سه ریسک و یک محرک را منجر به تداوم روند صعودی شاخص تا پایان سال دانستند.

علیرضا تاجبر: بعد از اتفاقات سیاسی شرایط بورس تغییر کرد و جو صعودی حاکم شد اما دیروز و روز قبل‌تر عرضه‌های گسترده‌ای صورت گرفت که مقداری ترس به بازار تزریق کرد اما با وجود متغیرهای اقتصادی و بنیادی مناسب از جمله افزایش نرخ ارز و افزایش نرخ فروش سرمایه‌گذاران باید مطمئن شوند دیدگاه دولت نسبت به بورس مثبت است.

به‌نظر می‌رسد بزرگ‌ترین محرک فعلی بحث نرخ نیما است. علاوه‌بر آن تعیین‌تکلیف ریسک‌های تحمیل‌شده مانند مالیات اخیر، قیمت‌گذاری دستوری و تامین مالی دولت از بازار سرمایه نیز مهم است و چنانچه این سه ریسک حل شود در کنار افزایش نرخ ارز، تداوم روند صعودی تا پایان سال ‌را ایجاد می‌کند.

اختلاف نرخ دلار نیما و نرخ دلار به حدی است که در حق تولیدکننده و صادرکننده اجحاف می‌شود. سیاست بانک‌مرکزی بجای حمایت از تولید و صادرات، حمایت از واردکننده‌ها است. بنابراین این روال به طول نمی‌انجامد و بانک‌مرکزی یا به آرامی و یا در یک وعده نرخ نیما را اصلاح خواهد کرد.

از طرف دیگر بسیاری از عرضه‌کنندگان در بورس‌کالا در عرضه‌های ماه اخیر به نرخ بازار آزاد نزدیک شدند و این هم پیام مثبتی است. بنابراین نرخ نیما به‌زودی تغییر کند و بانک‌مرکزی به این موضوع ‌تن دهد. شاخص بورس همواره همبستگی بسیاری با دلار داشته و سال جاری هم دوباره می‌توان شاهد این همبستگی بود.

ابراهیم سماوی: بازار سرمایه به‌رغم تحمل روزهای سخت و خاص به‌دلیل ریسک‌های ناشی از مسائل سیاسی در فروردین، پس از کاهش سایه این ریسک‌ها اردیبهشت پرتقاضایی را شروع کرد. بعد از مدت‌ها نقدینگی حقیقی‌ها به صندوق‌های سهامی و سهام در بورس و فرابورس وارد شد که نشان می‌دهد اقبال وجود دارد.

یکی از مواردی که احتمال تحقق دارد، بحث مالیاتی است که مقرر شده دریافت سود تقسیمی شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ‌اصلاح شود. باید منتظر ماند این مورد در صحن علنی مجلس به رای گذاشته و تصویب شود تا محرک مطلوبی برای بازار سرمایه باشد.

از طرف دیگر با فاصله بیش از 50‌ درصدی بین نرخ دلار نیما و آزاد، رشد‌های بسیار کوچکی به‌صورت خزنده آغاز شده‌ و به‌نظر می‌رسد با انتقادات در صحن علنی مجلس در باره عملکرد بانک‌مرکزی، اصلاح نرخ نیما به‌زودی رخ دهد و احتمالا تا 48‌ هزار‌ تومان افزایش پیدا کند و اثر اهرمی بر سود خالص شرکت‌ها داشته باشد.

همچنین اواخر اردیبهشت موعد ارائه صورت‌های مالی شرکت‌ها است. برآورد می‌شود P/E  بازار بین یک تا 1.5 مرتبه کاهش پیدا کند. انتظار می رود همان‌ طور که بسیاری از خودرویی‌ها مجوز افزایش نرخ گرفتند، سایر صنایع‌ریالی هم مانند سنوات گذشته مجوز بگیرند. بطور کلی در صورت تحقق این موارد و عدم‌ تحمیل ریسک سیستماتیک مجدد، اردیبهشت سبزی برای بورس متصور است.

مهدی ساسانی: بازار سهام در هفته آخر فروردین با توجه به اتفاقات سیاسی شرایط خاصی به خود گرفت. با کاهش دامنه‌نوسان به یک‌درصد فشار فروش‌ ها حاصل ترس از احتمال افزایش تنش‌های نظامی کنترل شد. با فروکش‌ کردن شرایط خاص سیاسی شنبه و یکشنبه بازار مجددا با تقاضا و رشد قیمت‌ها همراه شد. شیب بازار از ابتدای سال‌ به سمت بالا بوده و با هر فراز و فرودی توانسته اعداد بالاتری را ببیند.

رشد شاخص الزاما منجر به رشد قیمت سهام پرتفوی سهامداران نشده است. چرا که تقاضای ایجاد شده تنها بر روی چند نماد شاخص‌ساز است و در طرف مقابل سایر نمادها رشد بسیاری تجربه نکردند و هنوز برخی فاصله بسیاری با سقف اردیبهشت سال‌گذشته و حتی مرداد 99 دارند.

به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده شرایط شاخص‌ ثابت شده و به سایر نمادها و گروه‌های کوچک‌تر فرصت دهد بخشی از عقب‌ماندگی را جبران کنند و این می‌تواند باعث جذب نقدینگی در بازار سرمایه و حفظ ارزش معاملات در محدوده‌های فعلی شود.

یکی از مولفه‌هایی که بازار سرمایه را صعودی نگه می دارد ارزش معاملات است. در دو روز گذشته ارزش معاملات بیش از 6 و 7 هزار میلیارد تومان بود و این نشان می‌دهد اگر ارزش معاملات در این محدوده‌ها نگه داشته شود، اعتماد بار دیگر به سهامداران برمی گردد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» م | ساعت ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۲/۴
0
0
پاسخ
این بورس درست شدنی نیست تا دستوری ودولت دران دست درازی میکنه.باید هرکه سربه سر شد یا باسود کم کلاشم افتاد طرف بورس نیاد چون مسئولین وعدهاشون درحد حرف هست.بورس دستوری فقط.ضرربه سهامدارخرد
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ