کد خبر: ۳۱۶۱۵
۰:۰ - ۱۳۹۵/۵/۴

پاسخ متفاوت فعالان بازار به تغییر دهندگان نظریه هموارسازی و مبتکران !
یک کارگزار بورس با انتقاد از برخی شفاف سازی ها اعلام کرد:

پاسخ متفاوت فعالان بازار به تغییر دهندگان نظریه هموارسازی و مبتکران !

یک کارگزار بورس با انتقاد از نحوه شفاف سازی برخی شرکت ها گفت: مدیرانی نظریه "هموارسازی سود" را تغییر داده و دست به ابتکاراتی می زنند اما فعالان بازار سهام در عمل پاسخ این گروه را می دهند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد مشاری با انتقاد از نحوه شفاف سازی برخی شرکتها ، از تغییر نظریه "هموار سازی سود" توسط تعدادی مدیر خبر داد که فعالان بازار سهام در عمل پاسخ دیگری به این گروه می دهند.

وی اعلام کرد: فرشاد هیبتی در کتاب "تئوری های مالی" از نظریه ای به نام "هموار سازی سود" صحبت به میان می آورد. طبق این نظریه، مدیران شرکتها برای اینکه در دوره مالی مورد گزارش عملکرد مناسب و یکنواختی نسبت به دورهای مالی قبل داشته باشند از طریق دست کاری صورت های مالی سعی می کنند عملکرد با ثباتی از خود نشان بدهند.

این مدیران با استفاده از امکانات و خلأهای  موجود در استانداردها و رویه های حسابداری به این مهم دست پیدا می کنند. بطور مثال باتغییر در طبقه بندی حسابها یا تغییر در روش های محاسبه استهلاک می توان این کار را انجام داد.

در سطح پایین تر، مدیران با تاخیر در ثبت رویدادهای مالی می توانند عملکرد خود را بهبود ببخشند. بطور مثال ثبت هزینه های دوره مالی جاری در دوره بعد یا ثبت فروش های احتمالی و قطعی نشده در دوره جاری از این دست اقدامات است.

اما چندی است که در بعضی از شرکتها مفهوم هموارسازی سود دست خوش تغییر شده است. به این معنا که شرکت ها سعی دارند سودهای قطعی کسب شده را به انحاء مختلف در دورهای آتی گزارش کنند. ثبت فروش های قطعی دوره فعلی در دورهای آتی از این دست ابتکارات است.

خوشبینانه ترین دلیل این اقدام را به تاخیر انداختن پرداخت مالیات می توان تصور کرد. اگر چه سناریوهای بدبینانه دیگری نیز می توان در نظر گرفت مانند اینکه مدیریت سعی دارد با دامن زدن به عدم تقارن اطلاعاتی، قیمت سهم را به نفع خریداران بالقوه پایین نگه دارد، از منظر رفتاری نیز این عمل قابل توجیه است. مدیرانی که نسبت به کسب سود در دورهای آتی شک دارند و یا اینکه نگران عملکرد ضعیف خود در آینده هستند این کار را می کنند. می توان در یک کلمه خلاصه کرد مدیران ترسو .

سال ۹۱ دقیقا این اتفاق برای یکی از شرکت های بورسی رخ داد و طی ان تاخیر در ثبت فروش ها به اندازه ای بود که سازمان بورس 6 ماه نماد را بسته نگه داشت. امروزه به لطف وجود شبکه های اجتماعی و بالا رفتن سرعت گردش اطلاعات، این اقدامات از دید تحلیل گران و فعالان بازار سرمایه مخفی نمی ماند.

چیزی که این روزها شاهد آن هستیم بی توجهی به گزارش های شفاف سازی منتشره شده شرکت ها است. گزارش هایی که در راستای موارد ذکر شده در بالا تهیه شده است.

چند روز پیش شرکتی نامه شفاف سازی در کدال منتشر کرد که اگرچه موفق به دریافت مجوز افزایش نرخ محصولات به میزان ۱۵ درصد شده ولی به دلایل فلان و فلان سود شرکت افزایش پیدا نمی کند. اما واکنش سرمایه گذاران جالب توجه بوده و از همان روز سهم افزایش قیمت پیدا کرده و هر روز با صف خرید به کار خود پایان می دهد!!!!!!

مدیرعامل محترم شرکت باید بداند این صف خرید شدن سهم شرکت تحت مدیریت وی همان معنای دروغگو است. اما در این میان لطمه به اعتماد سرمایه گذاران نسبت به گزارش های منتشره شرکت ها، تنها عیب گزارش های بی پشتوانه نیست و اعتبار مدیریت نیز خدشه دار می شود.

به امید روزی که اعتماد به متن جامعه و اعتبار به سطح مدیران ما برگردد.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ