کد خبر: ۴۱۷۱۰
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۹/۱۷

درآمد فروش اوراق مالی در لایحه بودجه سال آینده 6 درصد بیشتر شد
نسبت به متوسط سالهای ۹۲ تا ۹۴:

درآمد فروش اوراق مالی در لایحه بودجه سال آینده 6 درصد بیشتر شد

تغییرات سهم درآمدهای دولت در سال ۹۶ نسبت به متوسط سالهای ۹۲ تا ۹۴ افزایش ۶درصدی درآمد حاصل از فروش اوراق مالی را نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، بودجه سالیانه به عنوان یک مرجع برای برنامه ریزی سالیانه کشور از اهمیت بالقوه‌ای برخوردار است، به این ترتیب که  میزان و نوع درآمدها و محل مصرف آنها می‎تواند تاثیرات مهمی بر روند حرکت اقتصادی کشور داشته باشد.

بر اساس لایحه بودجه سال 96، رقم درآمدهای مالیاتی 113 هزار میلیارد تومان، درآمدهای نفتی 110 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین درآمد ناشی واگذاری سهام و فروش اوراق لحاظ شده است.

بر اساس گزارشی که وزارت امور اقتصاد و دارایی منتشر کرده است، برای سالهای 92 تا 94 متوسط درآمدهای مالیاتی از کل درآمدها در بودجه 38درصد و  سهم متوسط درآمدهای نفتی 37 درصد بوده است.

همچنین سهم دیگر درآمدها از قبیل واگذاری سهام(6%)، فروش اوراق(2%) و سایر مجموعا 25 درصد می‌باشد. این موضوع نشان می‌دهد یک سوم از درآمدهای کشور در سالهای گذشته مبتنی بر نفت بوده است.

بر اساس گزیده آمارهای اقتصاد بانک مرکزی در شش ماه نخست سال 95، سهم درآمد مالیاتی از کل منابع عمومی47 درصد، سهم منابع  درآمد نفتی 27  درصد و سهم سایر درآمدها 26درصد برآورد شده است.

در لایحه بودجه سال 96، درآمدهای عمومی از قبیل مالیات، خسارتها و فروش خدمت و کالا 159 هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای مانند فروش نفت 161 هزار میلیارد تومان و همچنین واگذاری دارایی های مالی 44هزار میلیارد تومان است.

بر این اساس نسبت درآمدهای مالیاتی به منابع عمومی بودجه با رقم 320 هزار میلیارد تومان، 35 درصد و همچنین نسبت درآمدهای نفتی به منابع عمومی دولت، 34 درصد است.

به این ترتیب سهم سایر درآمدها به منابع عمومی 31 درصد برآورد می شود. این موضوع نشان می‌دهد سهم فروش اوراق در بودجه سال 96 نسبت به متوسط سالهای 92 تا 94 افزایش 6 و نسب به 6 ماهه نخست امسال رشد 5 درصدی داشته است.

بر مبنای لایحه بودجه، دولت قصد دارد 32 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر کند. این در حالی است که اخیرا دولت بر اساس اصلاحیه بودجه سال 95 با تصویب مجلس توانست مجوز انتشار 40 هزار میلیارد تومان اوراق را بدست بیاورد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ