کد خبر: ۴۳۷۴۴
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸

رونمایی ازتخلف شرکت ملی گاز در دریافت گازبهای سال۹۴

رونمایی ازتخلف شرکت ملی گاز در دریافت گازبهای سال۹۴

شرکت ملی گاز ایران در اقدامی خلاف آنچه که قبلا اعلام کرده بود قیمت گازبها در تابستان سال ۹۴ را به طور ثابت و ۱۵۰ تومان به ازای هر متر مکعب اخذ کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، با صدور قبوض ماه گذشته گازبها برای اولین بار مشترکان خانگی در بندی با این پیام مخاطب قرار گرفتند : با توجه به مصوبه قانون بودجه سال 95، تعرفه فروش گازبهای خانگی از تاریخ 03/07/95 الی تاریخ 30/08/95 براساس نرخ مصوب 1500 ریال به ازای هر متر مکعب گاز محاسبه می شود.

پس از ارسال این قبوض، پیگیری ها نشان داد با ابلاغیه هیئت دولت قیمت هر متر مکعب گاز در بخش خانگی و تجاری که سال‌های گذشته از ابتدای فروردین ماه تا پایان آبان‌ماه براساس جدول و پلکان مصرف تعیین می‌شد، از تاریخ 3 مهر ماه سال 95 با نرخ ثابت هر متر مکعب 150 تومان محاسبه شده است.

در همین رابطه مدیرشرکت گاز استان تهران گفت: قیمت گاز بهایی که همه بخشهای مصرف کننده گاز مانند صنایع، نیروگاه ها، پتروشیمی ها و غیره پرداخت می کردند ثابت بود اما با این ابلاغیه هیئت دولت، نرخ گاز بهای بخش خانگی و تجاری در مدت 8 ماه گرم سال ثابت و در مدت 4 ماه سرد سال یعنی از بتدای آذرماه تا پایان اسفند ماه براساس پلکان تعیین خواهد شد و مشترکین باید گاز بها را براساس فرمول پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه اگرچه در قبوض تاریخ سوم مهر ماه مندرج شده،گفت: اما از ابتدای فروردین ماه امسال لازم الاجرا است که در تاریخ مهرماه اجرایی شده است.این موضوع مختص تمام مصرف کنندگان گاز در کل کشور است و تنها شامل استان تهران نمی شود.

واکنش نمایندگان مجلس نسبت به این تصمیم

همانطور که در ابتدای این گزارش،در قبوض گاز اعلام شده براساس مصوبه قانون بودجه سال 95  این تغییرات صورت گرفته اما پس از بررسی ها مشخص شد که هیئت وزیران درمصوبه خود در تاریخ 3/7/95 در تبصره ای ذکر کرده، قیمت گاز خانگی، تجاری و صنایع کوچک با میانگین سالانه نهصد و هفتاد و هفت(977) ریال به ازای هر مترمکعب و با توجه به قیمت ثابت هزار و پانصد(1500) ریال برای هشت ماه گرم سال است.

بنابراین این تغییرات براساس مصوبه هیات وزیران بوده اما در قبوض گاز از مصوبه مجلس در بحث قانون بودجه 95 یاد شده است.

براین اساس فریدون حسنوند رئیس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس قویا این موضوع را رد و اظهار داشت: مجلس مصوبه ای برای تغییر محاسبه تعرفه گاز از پلکانی به ثابت نداشته و این تغییر محاسبه تعرفه باید به حالت گذشته که نرخ به صورت پلکانی تعیین می شده،بازگردد چراکه به عدالت نزدیکتر بوده و سبب مدیریت و اصلاح الگوی مصرف می شود.

وی، طی نامه‌ای به وزیرنفت تاکیدکرد: در سالیان اخیر تعرفه گاز خانگی و صنایع کوچک به صورت پلکانی محاسبه می شد که هم به عدالت نزدیکتر بوده و هم باعث تشویق مردم به صرفه جویی در مصرف گاز می شد اما اخیراً به پیشنهاد وزارت نفت و براساس مصوبه مورخ 3/7/95 هیأت محترم وزیران این تعرفه برای 8 ماه گرم سال به صورت ثابت برای هر متر مکعب 1500 ریال محاسبه می شود.

حسنوند در این نامه اظهارداشت: این امر باعث افزایش شدید بهای گاز برای پله های اول و دوم مصرف و کاهش برای پله های چهارم به بالا شده است با توجه به اعتراضات گسترده مردمی مستدعی است دستور دهید نحوه تعرفه گذاری بهای گاز مصرفی به حالت سابق و به صورت پله کانی برای همه ماه های سال محاسبه شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران: روش محاسبه قیمت گاز تغییری نکرده است

حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران شب گذشته در خصوص تشریح روش محاسبه گاز بها تصریح کرد: مبنای محاسبه قیمت گاز مصرفی در زمستان ٩٥ تفاوتی با پارسال ندارد.

وی با بیان این که روش محاسبه پلکانی قیمت گاز مصرفی و ارتباط آن با فصل سرد دو موضوعی است که برخی مشترکان و رسانه ها را دچار ابهام کرده است،گفت: در چهار ماه فصل سرد سال قیمت گاز به طور معمول تصاعدی محاسبه می شود که امسال هم همین روش مبنای محاسبه است و با پارسال تفاوتی ندارد.

این مقام مسئول با تکذیب تغییر در روش محاسبه قیمت گاز خانگی، افزود: قیمت‌ گاز در هشت ماه گرم سال مانند سال گذشته به ازای هر متر مکعب ١٥٠ تومان و ثابت است.در روش پلکانی برای نمونه به ازای مصرف ١٠٠ مترمکعب گاز ١٢ هزار تومان گازبها محاسبه می‌شود که هم اکنون با ثابت شدن قیمت ١٥٠ تومان به ازای هر متر مکعب گاز، این رقم در تابستان به ١٥ هزار تومان می‎رسد.

عراقی با توضیح این که سرمای آذرماه امسال در ٢٠ سال گذشته بی سابقه بوده ، گفت: بر اثر سرما به طور طبیعی مردم گاز بیشتری مصرف کردند، به همین دلیل مبلغ قبض آذرماه ٩٥ در مقایسه با آذرماه ٩٤  رقم بالاتری بوده و این ابهام به وجود آمده که افزایش قیمت رخ داده است.

وی با بیان این که مبنای محاسبه قیمت گاز در دو فصل سرد (چهارماه) و گرم سال (هشت ماه) متفاوت است، تصریح کرد: این تفاوت روش سبب می شود مردم در مصرف گاز بیشتر صرفه جویی کنند که این موضوع هم به نفع خود مردم و هم موجب مدیریت بهتر عرضه گاز ازسوی دولت می شود.

بنابراین گزارش، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ضمن تایید ثابت بودن قیمت گازبها در مدت گرم سال از یک اقدام غیر قانونی برای اولین بار در شرکت ملی گاز پرده برداری کرده است.

در صورتی که در سال 94 معاون وزیر نفت از افزایش 15 درصدی بهای گاز تجاری، دولتی و خانگی خبر داده بود و پس از آن ناصر ابراهیمی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز در یک نشست خبری از قیمت پلکان های جدید با حساب افزایش 15 درصدی گاز رونمایی می کند.

همانطور که اعلام شده بود در سال 94 پس از افزایش 15 درصدی قیمت گاز در پله سوم از 144 تومان به 165 تومان به ازای هر متر مکعب می رسید که در ان موقع اعلام شد بنابر مصوبه هیات دولت 150 تومان از مشترکین اخذ می شود.

اما آنچه که امروز از ان یاد می شود ظاهرا در ماهای گرم سال گذشته از همان پله اول از مشترکان به ازای هر متر مکعب مصرف گاز 150 تومان اخذ می شده که  این کار خلاف اظهارات گذشته مسؤولان شرکت ملی گاز ایران است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ