کد خبر: ۴۴۱۱۷
۰:۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲

۴ عامل اصلی در مشکلات بانک ها/ رقم پایان سال شاخص همین عدد فعلی
یک کارشناس به بورس پرس اعلام کرد:

۴ عامل اصلی در مشکلات بانک ها/ رقم پایان سال شاخص همین عدد فعلی

مدیر یک کارگزاری با اعلام ۴ عامل اصلی در مشکلات بانکها گفت: به نظر می رسد رقم شاخص در پایان سال همان عدد فعلی خواهد بود

حسین مرادی مدیربخش اوراق کارگزاری مبین سرمایه در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، اظهار داشت: با توجه به صورت های مالی بانک ها، سهام این گروه  با قیمت های گشایش یافته متناسب بوده البته شاید به گمان برخی گران باشد.

وی ادامه داد: زمانی که یک شرکت از سود به زیان 20 تا 30 تومانی می رسد نباید انتظار داشت با همان قیمت قبل بازگشایی شود. قطعا اصلاحاتی وجود خواهد داشت. این وضعیت تا جایی ادامه پیدا می کند که فاصله میان عرضه و تقاضا متعادل شود.

این کارشناس ادامه داد: اگر قرار باشد سرمایه گذاران سهام خود را نگه دارند، باید مورد حمایت سهامدار عمده باشند اما در صورتی که حمایت کامل در توان آنها نباشد باز هم قیمت آن سهام بانکی اصلاح و به سمت پایین حرکت خواهد کرد.

مرادی در خصوص بازگشایی سایر نمادهای بانکی افزود: اگر نماد سایر بانک ها مثل تجارت و صادرات با قیمت بالا بازگشایی شوند فرصتی است برای فروش اما در صورتی که قیمت ها پایین باشد که البته بعید به نظرمی رسد، سهامدار می تواند به جای فروش کل سهام ، نسبت به فروش نصف آن اقدام کند.

وی در خصوص اینکه چرا سازمان حسابرسی یکباره صورت های مالی بانک ها را بررسی نمی کند تا متولیان بازار سرمایه بتوانند نماد بانک ها را در یک روز بازگشایی کنند و تلخکامی سرمایه گذاران بیش از این ادامه پیدا نکند؟ توضیح داد: این مشکلات از علل زیادی نشأت می گیرد، اما علت اصلی آن بانک مرکزی است.

مرادی افزود : این بانک اعلام می کند بانک ها سودهای موهوم به سرمایه گذاران و سهامداران پرداخت می کنند و باید صورت های مالی را اصلاح کنند، اما ازسوی دیگر به قسمت دوم مسأله توجه نمی کند که سود پرداختی به سپرده گذاران واقعی نیست. در حال حاضر پرداخت سودهای بالای 20 درصد توسط برخی بانک ها دیده می شود در صورتی که با توجه به شرایط اقتصادی و رکود، این سودها قابل دستیابی برای بانک نیست.

این کارشناس اظهار داشت: اینکه چرا بانک مرکزی اصلاحات را یکجا اعمال نمی کند و بازگشایی در یک روز انجام نمی شود سوالی است که باید از خود آنها و سازمان بورس پرسید. البته شاید بتوان یکی از دلایل آن را ترس از ریزش شدید شاخص عنوان کرد مانند بازگشایی پالایشگاه ها که موجب سقوط بی سابقه در بازار شد.

مرادی با اشاره به اینکه به نظر می رسد رقم شاخص در پایان سال همان عدد فعلی خواهد بود بیان کرد: به نظر می رسد طبق سنوات گذشته و با توجه به اینکه سال مالی برخی کارگزاری ها با پایان سال سر می رسد و نسبت به تسویه اعتبارها اقدام می کنند، روند فعلی ادامه پیدا کند. از طرفی ممکن است بانک ها اصلاحاتی انجام دهند اما در صورت رشد سایر صنایع احتمال اصلاح و جبران شاخص وجود دارد.

وی به علت بروز چنین مشکلاتی در بانک ها اشاره کرد و افزود: گمان می رود عامل اول و مهمترین دلیل نرخ سود سپرده ها باشد زیرا با توجه به تورم زیر 10 درصد، سودی که پرداخت می شود واقعی نیست و بانک مرکزی به عنوان یک نهاد ناظر باید نسبت به اصلاح این مسأله اقدام کند.

وی افزود: دومین عامل که موجب ضرر و زیان سهامداران شده، وام های تکلیفی است که دولت بر دوش بانک ها می گذارد.این وام ها ممکن است رانتی باشد و به افرادی خاص داده شود مانند آنچه در بانک سرمایه اتفاق افتاد. یا پروژه هایی را در برگیرد که فاقد توجیه اقتصادی است.

وی درباره دو عامل موثر بعدی که بانک ها را درگیر این چنین معضلی کرده توضیح داد: عامل سوم، بحث برآورده نشدن انتظارات از فضای بعد از برجام بود. همان گشایش LC و سایر اتفاقات که در طی آن بانک های بزرگ با داخلی ها کار می کردند، اما به هر حال اوضاع آنطور که مورد انتظار بود پیش نرفت.

مرادی چهارمین عامل را هم سوء مدیریت بانک ها دانست.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ