کد خبر: ۴۴۵۰۹
۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷

9 راهکار ساده برای کنترل و کاهش عصبانیت فعالان بازار سرمایه
بورس پرس گزارش می دهد:

9 راهکار ساده برای کنترل و کاهش عصبانیت فعالان بازار سرمایه

عصبانیت در محیط کاری تبدیل به بخشی از عادت روزمره افراد شده که باید به نحوی درست کنترل شود، خصوصا اینکه فرد هر روز با یک نگرانی و مسأله تازه مواجه شود مانند آن چیزی که فعالان بازار سرمایه از مدیران و کارگزاران گرفته تا کارمندان و سرمایه گذاران با آن مواجه هستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عصبانیت در محیط کاری تبدیل به بخشی از عادت روزمره افراد شده که با بکارگیری چند راهکار نه چندان سخت می توان کنترل آن را در اختیار گرفت.

عصبانیت احساسی است که بدون شک تمام افراد در زندگی خود آن را تجربه خواهند کرد. یک احساس طبیعی که بیانگر سلامت هر فرد است ولی اگر تحت کنترل گرفته نشود، آنگاه عصبانیت فرد را تحت کنترل خواهد گرفت.

همه ما با افرادی روبه رو شده ایم که کنترل احساسات خود را در محیط کار از دست می دهند، درها را می کوبند، بر سر همکاران یا مشتریان فریاد می زنند و چیزهایی می گویند که خیلی زود پشیمان می شوند.

در یک تعریف کلی از خشم می توان گفت: یک احساس پیچیده است که به صورت جسمانی و هیجانی ابراز می شود.

خشم واکنش طبیعی ارگانیسم نسبت به شرایط و موقعیت هایی است که فرد در آن دچار ناکامی می شود و احساس تهدید می کند، شخص اعتقاد دارد صدمه خواهد دید یا فردی در مورد او دچار اشتباه شده است. این احساس می تواند از یک احساس خفیف ناخوشایند تا یک احساس شدید عصبانیت را در برگیرد.

خشم یک احساس است که الزاما منجر به پرخاشگری نمی شود. بنابراین یک فرد ممکن است خشمگین شود، بدون اینکه الزاما رفتار پرخاشگرانه داشته باشد.

شاید وقت آن رسیده که به خشم به عنوان یک عامل بازدارنده در محیط کار که کارآیی را کاهش می دهد توجه بیشتری شود و حداقل ریشه آن را یافت.

آگاه شدن فرد از اینکه در چه موقعیت هایی کنترل خود را از دست داده و عصبانی می شود، همچنین وقتی متوجه شود که چه چیز منجر به عصبانیت می شود و در صدد جلوگیری از ایجاد چنین موقعیت هایی برآید مهم است. فرد باید یاد بگیرد چطور با این موقعیت ها کنار بیاید تا موقعیت کاری خود را خدشه دار نکند.

بررسی شواهد نشان می دهد سرکوب نفرت و عصبانیت تأثیر منفی بر زندگی شخصی و حرفه ای می گذارد. بنابراین ریشه یابی این احساس حداقل کاری است که می توان به عنوان گام اول برای رهایی از آن برداشت.

به گفته روانشناسان عدم مهار خشم و عصبانیت فردی در محیط کار در دراز مدت فرد را به لحاظ روحی فرسوده می کند و از بازدهی و کارایی او در فعالیت های گروهی می کاهد.

نتایج یک تحقیق دانشگاهی نشان می دهد از هر 4 کارمند، یک نفر در محیط کار خود بنا به دلایل مختلف عصبانی است و در بیشتر اوقات این عصبانیت را کتمان می کند. این عصبانیت در آن حد نیست که به کسی آسیب برساند اما تأثیرات منفی آن به صورت استرس، افسردگی، دلزدگی از کار، خستگی مفرط و حتی تحریک دیگران به خرابکاری و توطئه علیه سایرین در وجود فرد نمود پیدا می کند.

بنابراین عصبانیت ناشی از کار یا محیط آن می تواند بیماریهایی نظیر فشار خون بالا، سر درد و حتی ناراحتی های قلبی و عروقی را به وجود آورد.

خشم یک هشدار است

مجموعه‌ای از شرایط و فاکتورها به عنوان دامن زننده خشم محسوب می شوند. عصبانیت به عنوان یک حس طبیعی در وجود بشر به ما هشدار می‌دهد که در روند اوضاع یا محیط پیرامونمان مشکلی وجود دارد که نیاز به رسیدگی و توجه است.

فرد باید خود را برای حفظ آرامش آماده کند، زمانی که می خواهد سخنرانی انجام دهد برای هر نوع پرسش و انتقاد آماده باشد، با این کار می تواند در هنگام انتقادات دیگران، آرامش خود را حفظ کند و به درستی پاسخ منتقدان را بدهد.

بهتر است کلماتی که هنگام عصبانیت بیان می شود روی کاغذ نوشته و سعی شود هنگام مشاجره و عصبانیت تکرار نشود، به جای داد زدن باید حرف زد، در مورد چیزی که گفته می شود کمی فکر کرد با صدای بلند حرف نزد. باید یاد گرفت با ترک اداره، عصبانیت ها را دو ریخت، پس از پایان کار به فعالیت هایی پرداخته شود که فرد به آن علاقه دارد و از انجام آنها لذت می برد.

مناسب تر است فرد برای طغیان های عصبی خود عذرخواهی کند، با وجود اینکه قصد بدی نداشته، درست نیست که جلسه های اداری با عصبانیت ترک شود، اگر در هنگام جلسه، عصبانیت باعث بی احترامی به شخصی شده باید از او عذخواهی کرد، لزومی ندارد برای عصبانیت توضیحی آورده شود، تنها گفتن جمله من رفتار بدی داشته ام و عذر می خواهم، کافی است تا همه سوء رفتارها را برطرف کند.

چند راهکار ساده برای کنترل خشم در محیط کار:

قدم زدن در هنگام عصبانیت

زمانی که در یک جلسه کاری فرد در صدد خشمگین شدن است باید خود را از آن محل دور کند. در صورتی که شخص برای فروکش کردن خشم به خود فرصت دهد می تواند کنترل احساس ها را به دست گیرد.

توضیح بخواهید قبل از آنکه واکنش نشان دهید

بهتر است با پرسیدن سوال های مختلف وقت را گذراند. می توان از صحبت های دیگران استفاده کرد و سوالاتی از آنها بپرسید. با این کار به آن فرد زمان داده می شود که اشتباه خود را تصحیح کند.

قانون 10 ثانیه

اگر فرد به این نتیجه می رسد که در یک جلسه ی کاری یا پشت تلفن می خواهد کنترل خشم خود را از دست بدهد، باید تا ۱۰ بشمارد تا از عصبانی شدن جلوگیری شود. قبل از نشان دادن هرگونه واکنش، باید واقعیات را بررسی کرد.

چه کسی آرامتان می کند با او حرف بزنید

درست نیست همه احساسات درون خود نگاه داشته شود. با این کار سلامتی شخص به خطر خواهد افتاد. صحبت کردن با یک دوست صمیمی می تواند به بازیابی آرامش کمک کند.

ورزش هم در کنترل عصبانیت بسیار موثر است

در این مواقع ورزش کمک بسیار خوبی است. مطمئناً با این کار فراموش کردن مسائلی که باعث خشم و ناراحتی شده فراموش خواهد شد. چهره کاری هم مخدوش نمی شود.

علت عصبانیت را پیدا کنید

توجه به اینکه فرد در چه مواقعی عصبانی می شود و کنترل خود را از دست می دهد مهم است. با فهمیدن چیزی که منجر به عصبانیت می شود می توان در صدد جلوگیری از ایجاد آن برآمد.

همکاران خود را بشناسید ممکن است حرف آنها انتقاد نباشد

باید دید رفتار هر کدام از همکاران چه علائمی دارد. ممکن است خیلی از حرفهای آنها که برای فرد انتقاد محسوب می شود، در واقع حکم شوخی داشته باشد. با شناختن شخصیت و رفتارهای همکاران، بهتر می توان با انتقادات آنها کنار آمد و خشم خود را کنترل کرد.

پیش بینی واکنش دیگران

زمانی که شخص قصد انجام کار جدید در محیط کار را دارد باید واکنش و عکس العمل همکاران را پیش بینی کند. با این کار می تواند بهتر با انتقادها و ایرادهای آنها پس از انجام کار کنار بیاید.

در پایان هر روز خشم خود را دور بریزید

دور ریختن عصبانیت با ترک اداره به بازیابی توان و انرژی فرد کمک می کند. بهتر است بعد از کار به انجام فعالیت هایی که علاقه به آن وجود دارد و لذت بخش است پرداخته شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ