رئیس انجمن قطعهسازان از تشکیل کمیتهای با حضور خودروسازان، قطعهسازان و وزارت صنعت برای توقف تولید برخی خودروهای قدیمی خبر داد و گفت:توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ مطرح است ولی تولید پژو پارس ادامه خواهد یافت.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، رضا رضایی در یک نشست خبری در پاسخ به سوال آیا هماهنگی بین خودروسازان و قطعه سازان به منظور اجرای استانداردهای جدید 83 گانه خودرو و توقف تولید خودروهای قدیمی صورت گرفته، اظهار داشت: هماهنگیهایی در این مورد صورت گرفته و قرار است به زودی کمیته مشترکی با حضور خودروسازان، قطعه سازان و وزارت صنعت تشکیل شود تا در مورد توقف تولید خودروهای قدیمی برنامه ریزی شود.
وی ادامه داد: بحث توقف تولید پراید و پژو 405 مطرح است ولی ایران خودرو قصد دارد تولید پژو پارس را ادامه دهد.
به گفته رئیس انجمن قطعهسازان، در حال حاضر قطعات پراید، پژو 405 و پژو 206 به ترتیب بیشترین سهم فروش را در صنعت قطعه سازی به خود اختصاص دادهاند.
رضایی با اشاره به اینکه زمزمه هایی در مورد فعالیت مستقل رنو در ایران مطرح است، گفت: قرارداد فولکس واگن نیز تا مرداد امسال اجرایی خواهد شد.
وی همچنین از دستور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای واردات مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه سازی بر مبنای ارز مبادله ای خبر داد و گفت: در جلسهای که با جهانگیری داشتیم موضوع افزایش قیمت تمام شده تولید قطعات را مطرح کردیم که وی دستور ملاک قرار دادن ارز مبادله ای را در این بخش صادر کرد.این دستور در قالب نامه ای به وزیر صنعت اعلام شد و قرار است وزیر صنعت نیز این موضوع را در نامه ای به وزیر اقتصاد پیگیری کند.
این مقام مسئول رشد ۳۰ درصدی قیمت محصولات فولاد مبارکه، افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت مواد شیمیایی و پتروشیمی، رشد قیمت جهانی مس و افزایش قیمت ارز را به عنوان دلایل اصلی بالارفتن قیمت تولید قطعات عنوان کرد.
رضایی همچنین در مورد وضعیت مطالبات قطعهسازان از خودروسازان گفت: در حال حاضر ایران خودرو طلب قطعه سازان را 120 روزه پرداخت می کند اما این مدت زمانی در مورد سایپا به 5 تا 6 ماه می رسد و در برخی موارد نیز بیشتر طول می کشد که البته قول داده اند این مشکل را تا پایان سال برطرف کنند.
طلب 5000 میلیارد تومانی قطعهسازان از خودروسازها
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان نیز در این مورد گفت: در آخرین جلسه شورای سیاست گذاری صنعت خودرو در مورد به روز رسانی استانداردهای صنعت خودروسازی بحث شد.اگر خودروسازان بتوانند پلت فرم های خود را به روزرسانی کنند، تولید خودرو بر روی این پلت فرم ها ادامه خواهد یافت ولی خودروسازان به دنبال جایگزینی خودروهای جدید هستند.
وی با اشاره به مطالبات 5 هزار میلیارد تومانی قطعه سازان از خودروسازان گفت: البته همه این رقم مربوط به مطالبات معوق نیست.
دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به درخواست قطعه سازان از وزارت صنعت برای بازنگری در 100 ردیف تعرفه وارداتی مربوط برای سال 96 گفت: در زمینه همکاری با خودروسازان خارجی نیز بیش از 100 واحد قطعه سازی به شرکت های ایکاپ، رنو پارس و ماموت معرفی شده اند.
بیگلو با بیان اینکه در مورد هیوندایی هنوز مشخص نشده که چه خودروهایی قرار است در ایران تولید شود، افزود:شرکت سیتروین 3 خودرو را برای تولید در ایران پیشنهاد کرده ولی هنوز استعلام قیمتی از قطعه سازان گرفته نشده است.
وی با اشاره به بازدید نمایندگان پژو از 150 شرکت قطعه سازی ایران، گفت: امیدواریم بیش از 100 شرکت قطعه ساز در فاز اول و دوم با شرکت پژو همکاری کنند.شرکت فولکس واگن هم در حال انتخاب سازنده است که 50 شرکت را به آنها معرفی کرده ایم.
به گفته بیگلو خط تولید محصولات فولکس واگن اواخر سال 96 ایجاد و کار تولید 3 خودرو از سال 97 آغاز خواهد شد.کارخانه تولید محصولات فولکس واگن نیز در هشتگرد ایجاد خواهد شد.
انتهای پیام