کد خبر: ۴۶۱۱۶
۱۱:۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸

2 رویکرد مثبت دولت ترامپ درباره ایران/پایبند به برجام و صدور مجوز فروش هواپیما

2 رویکرد مثبت دولت ترامپ درباره ایران/پایبند به برجام و صدور مجوز فروش هواپیما

دولت ترامپ که برجام را بدترین توافق آمریکا در طول تاریخ می‌خواند،خواستار پایبندی ایران به برجام شد. از سوی دیگر یک مقام خزانه داری آمریکا از برنامه ترامپ برای صدور مجوز هواپیماهای بوئینگ به ایران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در وین متن بیانیه آمریکا درباره جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره راستی آزمایی و نظارت در ایران را منتشر کرد.

این بیانیه را آندریو شوفر  Andrew J. Schofer کاردار و جانشین نماینده اصلی آمریکا در دفتر نمایندگی سازمان ملل در وین و آژانس بین المللی انرژی اتمی قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است: آمریکا قدردانی را از مدیرکل به‌علت گزارش وی در تاریخ بیست و چهارم فوریه درباره اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و نیز از دبیرخانه به‌علت ارائه گزارش در بیست و هشتم فوریه، اعلام می‌دارد.

ما از مدیرکل، معاون مدیرکل در امور پارلمان و کارکنان آنها و از ادامه تلاش حرفه‌ای‌ برای انجام دادن مسئولیت‌ها در ایران، قدردانی و تشکر می‌کنیم.

ما از تأیید مدیرکل مبنی بر ادامه اقدام  آژانس بین المللی انرژی اتمی در نظارت بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران و راستی آزمایی آنها، استقبال می‌کنیم.

در ادامه بیانیه آمده است: ادامه راستی آزمایی و نظارت بر تعهدات برجامی ایران در اطمینان بخشی بین المللی درباره ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران، امری ضروری است. همان‌طور که ما در گذشته تصریح کردیم، امروز نیز بار دیگر تأکید می‌کنیم ایران باید به‌صورت دقیق و کامل به همه تعهدات و تدابیر فنی در مدت تعیین شده، پایبند باشد تا آژانس بین المللی انرژی اتمی بتواند چنین اطمینان بخشی را بدهد.

نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی سخنانی اعلام کرد: ایران باید به‌نحو دقیق و کامل به تمامی تعهدات تحت برجام پایبند باشد.هیچ چیز کمتر از اجرای دقیق برجام، جامعه بین‌المللی را از پایبندی ایران به تعهدات مطمئن نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: آمریکا از گزارش مفصل‌تر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص راستی‌آزمایی از تعهدات ایران در برجام استقبال می‌کند.

این نماینده آمریکا مدعی شد: ادامه راستی آزمایی و نظارت بر تعهدات برجامی ایران در اطمینان‌بخشی بین المللی درباره ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران، امری ضروری است.

ترامپ مجوز فروش هواپیما به ایران را می دهد

قانونگذاران و منابع آگاه در کنگره آمریکا به واشنگتن فری بیکن گفتند: انتقادات قانونگذاران جمهوری خواه به دولت ترامپ بابت ادامه سیاست های اوباما در زمینه حمایت از حکومت ایران از جمله در زمینه قرارداد فروش هواپیما افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، خزانه داری دولت ترامپ گفت: صدور مجوز به شرکت هایی نظیر بوئینگ که به دنبال اجرایی کردن قرارداد چند میلیارد دلاری فروش هواپیما به ایران هستند را ادامه خواهد داد.

این سیاست که پس از توافق هسته ای و توسط دولت اوباما آغاز شد، با انتقادات بسیاری در کنگره آمریکا همراه بوده و دونالد ترامپ نیز در جریان رقابت های انتخاباتی مخالفت خود را با چنین معاملاتی اعلام کرده بود.

ایران در ماه فوریه اعلام کرده، یک شرکت خارجی برای تامین مالی خرید حداقل 77 هواپیمای جدید از بوئینگ و ایرباس پیدا کرده است.

یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا گفت: این وزارتخانه نام این نهاد خارجی را به رغم درخواست های مکرر فاش نمی کند. این مقام آمریکایی تنها گفته، فرآیند صدور مجوز برای قانونی کردن این فروش ها مانند دیگر مجوزهای ویژه انجام خواهد شد. این فروش ها قرار است بر اساس دستورالعمل های تنظیم شده مطابق توافق هسته ای مورد موافقت قرار گیرد.

افشای این اطلاعات که زمینه را برای فروش هواپیما به ایران هموار می سازد، موجب خشم اعضای کنگره آمریکا شده است.

چند منبع اگاه گفتند: قانونگذاران جمهوری خواه از اینکه ترامپ به رغم وعده و وعیدهای داده شده نتوانسته سیاست سختگیرانه ای در قبال ایران اتخاذ کند سرخورده شده اند.

پیتر روسکام عضو کنگره امریکا و از منتقدان فروش هواپیما به ایران گفت: خزانه داری امریکا نباید تحت هیچ شرایطی مجوز تامین مالی این قرارداد خطرناک و منحرف را صادر کند.

 انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ