کد خبر: ۴۶۲۱۲
۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲

سرمایه گذاران
با برگزاری جلسه معارفه :

سرمایه گذاران "پرداخت"را شناختند/ عرضه اولیه تا دو سه روز دیگر

آخرین وضعیت مالی و عملیاتی شرکت به پرداخت ملت برای سرمایه گذاران تشریح شد تا به گفته مدیران، این زیرمجموعه بانک ملت طی دو سه روز آینده ، با عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام وارد بورس شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی درج نماد هفته گذشته شرکت به پرداخت ملت در بازار دوم معاملات بورس تهران، عصر دیروز مدیران بانک ملت ، گروه مالی ملت و هیات مدیره "پرداخت" ، آخرین وضعیت مالی و عملیاتی این شرکت را اعلام کردند و به سئوالات پاسخ دادند.

در این جلسه ، بعد از اعلام نکاتی توسط مدیرعامل بانک ملت، قائم مقام این بانک ویژگی ها و مختصات "پرداخت" را تشریح کرد .مدیرعامل شرکت هم با بیان وضعیت صنعت در جهان و جایگاه شرکت در ایران، اقدامات انجام شده و برنامه های آینده را تبیین کرد.

در بخش پاسخ به سئوالات سهامداران، غلامرضا زال پور مدیرعامل گروه مالی ملت درباره زمان عرضه 10 درصد سهام به پرداخت ملت گفت: طبق هماهنگی های صورت گرفته با شرکت بورس، ارسال اطلاعات در کدال و اطلاعیه عرضه در حال تهیه است و این عرضه در هفته جاری (دوشنبه تا چهارشنبه) انجام خواهد شد.

وی گفت: با در نظر گرفتن نسبت P/E گروه و همچنین پیش بینی سود 260 میلیارد تومانی 96 و سود تقسیمی 120 میلیارد تومانی شرکت، به نظر می رسد P/E حدود 7 مرتبه ایی مناسب باشد. تلاش می شود تا سهامداران در برابر خرید سهام شرکت، سود مناسبی را به دست آورند.

به گفته زال پور تنها 10 درصد سهام عرضه اولیه می شود و سال آینده با تصمیم سهامدار عمده، واگذاری بلوکی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

همچنین رستم شاه گشتاسبی مدیرعامل "پراخت" با اعلام اینکه در سال آینده قراردادهای تازه ایی با برخی بانک ها بسته خواهد شد، اعلام کرد: کشف قیمت سهام مناسب خواهد بود تا به سهامداران عیدی داده شود.

گزارش کامل جلسه معارفه "پرداخت"

مزیت های غول تجارت الکترونیک ایران از زبان مدیرعامل بانک ملت

هادی اخلاقی مدیرعامل بانک ملت با بیان اینکه این بانک اولین شرکت در حوزه ارایه خدمات پرداخت الکترونیک را در سال 84 تاسیس کرد، گفت: در حال حاضر این به پرداخت ملت از میان 12 شرکت PSP یکی از بهترین شرکت هاست. بر اساس آخرین آمار منتشره شرکت به پرداخت ملت در بین 150 شرکت برتر جهان در حوزه پرداخت الکترونیک در سال 2015 رتبه 23 و در خاورمیانه رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه های بانک ملت در راستای چارچوب نظام اقتصادی، گفت: این بانک تلاش دارد با برون سپاری و واگذاری بخش قابل توجهی از مجموعه های وزین خود در چارچوب نظام اقتصادی به ویژه در حوزه بانکداری قدم بردارد. اوایل سال 80 سیاست گذاری در بخش اقتصادی کشور با تمرکز بر حوزه بانکداری ابزارهای نوین پرداخت به ویژه POS توسعه پیدا کرد. پس از آن نیز با تنظیم دستورالعمل در این زمینه امکان حضور PSP ها فراهم شد.

اخلاقی افزود: همزمان با شکل گیری دستورالعمل ها بانک ملت تلاش کرد به عنوان یک مجموعه تاثیرگذار خود را با این آهنگ هم نوا کند که خوشبختانه طی 10 سال اخیر در حوزه بانکداری الکترونیک در موقعیت پیشرو قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه بانک ملت در حوزه ارایه خدمات جدید آی تی اقدام به سرمایه گذاری در مجموعه به پرداخت کرد، اظهار داشت: این شرکت در حال حاضر خدمات ارزنده ای را به بازار ارایه می کند و هم اکنون 840 هزار دستگاه POS در سراسر کشور دارد. همچنین 23 درصد تراکنش های نظام بانکی و 32 درصد حجم مبالغ مبادله شده در نظام بانکی را در اختیار شرکت به پرداخت ملت است.

مدیرعامل بانک ملت واگذاری سهام بزرگ ترین شرکت تجارت الکترونیک کشور را از دو منظر مفید قلمداد کرد و گفت: اولین مزیت این رویداد آن است که امکانی فراهم می شود تا ظرفیت های بالقوه به بالفعل تبدیل شود و عواید آن علاوه بر بانک برای کل اقتصاد نمایان خواهد شد. همچنین با واگذاری سهام به پرداخت افزایش کارایی این مجموعه با حضور سرمایه گذاران جدید چند برابر می شود و دلمشغولی برای مدیریت این مجموعه کمتر خواهد شد.

اخلاقی از ابراز تمایل مجموعه های برون مرزی و مذاکره برای واگذاری بخشی از سهام به پرداخت ملت به این گروه ها خبر داد.

سیاست های حال و آینده بانک ملت درباره به پرداخت و تکذیب یک شائبه

علیرضا لگزایی قائم مقام بانک ملت نیز سیاست و استراتژی این بانک در حوزه IT و ICT اشاره کرد و گفت: در صنعت بانکداری و مالی بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات از اهمیت بالایی برخوردار بوده و این صنعت با بازیگران جدی همانند دولت، رگولاتور، مشتریان، مراکز آموزش، فین تک ها روبرو است.

وی افزود: در سال های اخیر دنیا دچار تحولات اساسی شده بحث جهانی و دیجیتالی شدن و تغییرات در ترکیب جمعیتی حاکی از آن است که صنعت بانکداری در مواجهه با تغییرات اساسی است و نظام بانکی باید با نگاه جدی به مقوله فناوری اطلاعات و ارتباطات و تمرکز اصلی اش را بر توسعه این مهم قرار دهد.

این مقام مسئول در خصوص برنامه های توسعه ای بانک ها برای تقویت بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار داشت: واقعیت آن است که رویکردهای متفاوتی از سوی بانک ها مدنظر قرار می گیرد. به عنوان نمونه در حوزه فین تک ها رویکردهای مختلفی همانند همکاری با شرکت های فین تک، پایه گذاری شرکت ها، خریداری فین تک ها، سرمایه گذاری مشترک روی برنامه های نوآورانه می تواند مورد توجه باشد.

لگزایی با بیان اینکه اکوسیستم صنعت بانکی و مالی با تحول جدی روبرو است، بر لزوم بازنگری سیاست ها و راهبردها تاکید کرد و گفت: به همین منظور بانک ملت در سال جاری اقدام به ایجاد تغییرات عمده در استراتژی های کلان کرد که از جمله این اقدامات می توان به ورود به حوزه ICT و مشارکت با فعالان این حوزه، بهره گیری از ظرفیت بانک و مشتریان، ارایه سرویس های جدید، تعامل با اپراتورهای موبایل و رسانه های اجتماعی، استفاده از ظرفیت های فین تک و ... اشاره کرد.

وی با اشاره به خوشنامی و عملکرد بانک ملت و نقش آن در توسعه فناوری، خاطرنشان کرد: این بانک دارای 30 میلیون مشتری بالفعل بوده و 11 درصد از سهم نقدینگی کشور و 18 درصد از سهم بازار بانک های تجاری بزرگ را در اختیار دارد. این در حالی است که 22 هزار نفر نیروی انسانی کارامد و توانمند و علاقه مند به خدمت در این بانک مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه بانک ملت علاوه بر این ها پرچمدار تاسیس شرکت های فناوری محور بوده و قدم های استراتژیکی در این زمینه برداشته است، گفت: شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات وابسته به بانک ملت ذیل گروه فن آوران هوشمند بهسازان فردا فعالیت می کنند.

لگزایی در خصوص ارتباط بانک ملت با شرکت به پرداخت ملت نیز گفت: طرح بانک ملت به منظور تقویت و توسعه روابط با شرکت به پرداخت ملت در چارچوب استراتژی کلان در حوزه نظام پرداخت تایید شده و به تصویب هیات مدیره رسیده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه به پرداخت ملت به عنوان یکی از بازیگران مطرح در نظام پرداخت ایران مشغول فعالیت است، گفت: این شرکت همچنین یک شریک استراتژیک برای بانک ملت محسوب می شود.

لگزایی ابراز امیدواری کرد با تغییرات صورت گرفته در استراتژی های کلان بانک ملت در ارتباط با شرکت های تامین کننده زنجیره ارزش و توانمندی هایی که در این مجموعه وجود دارد، توسعه بیش از پیش شرکت ها و ورود به بازارهای جدید در آینده ای نزدیک رخ دهد.

وی مجددا صنعت بانکداری را بر محور نظام پرداخت الکترونیکی دانست و خاطرنشان کرد: شرکت به پرداخت ملت توانمندی های فراوان و اهداف بلندپروازانه در عرصه بین المللی و داخلی دارد که البته تا دو سال آینده قابل تحقق خواهد بود.

لگزایی شائبه عرضه سهام پرداخت در روزهای پایانی سال را بهبود صورت های مالی و تامین نقدینگی را تکذیب کرد و گفت: این واگذاری به دلیل لزوم رعایت مقررات رگولاتور نظام مالی مبنی بر خروج بانک ها از بنگاه داری بوده و طبق مصوبه ابتدای سال جاری باید چنین شرکت هایی از بدنه بانک ملت خارج شوند.

معرفی حال و آینده شرکت و قول عیدی مدیرعامل به سهامداران

رستم شاه گشتاسبی مدیرعامل "پرداخت" نیز گفت: طبق اطلاعات ارایه شده از سوی این موسسه بعد از سال 2022 تراکنش های غیرنقد نسبت به نقد روند رو به رشدی خواهد داشت این در حالی است که طی سال 2015 به میزان 3.5 درصد از تراکنش های پرداخت در جهان در کشور ایران صورت پذیرفته است.

وی در خصوص سهم بازار «پرداخت» در میان شرکت های PSP گفت: بر اساس آمار تهیه شده شرکت به پرداخت ایران از میان 12 شرکت دارای مجوز با سهم بازار 23.51 درصدی در صدر جدول قرار دارد. علاوه بر این سهم بازار این شرکت از حیث مبلغ تراکنش نیز به میزان 32 درصد برآورد شده است. همچنین از لحاظ تعداد پایانه های فروشگاهی فعال سهم 16 درصدی را به خود اختصاص داده و شاخص اثربخشی پایانه فروشگاه های فعال سیستمی در آذر ماه سال جاری به 1.66 رسیده است.

شاه گشتاسبی با معرفی اجمالی شرکت به پرداخت ملت خاطرنشان کرد: این شرکت با هدف توسعه ابزارهای پرداخت الکترونیکی، فعالیت خود را از سال 84 به عنوان ارایه دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی با اخذ مجوز رسمی از بانک مرکزی آغاز کرد. درگاه پرداخت اینترنتی، پایانه فروشگاهی، برنامه موبایلی سکه، کیوسک، کد دستوری USSD (#741*)، پایانه اختصاصی صنوف، دستگاه خودپرداز، پایانه پرداخت بهای سوخت، سامانه پاسخ صوتی محاوره ای، VTM و خود دریافت از جمله خدمات و محصولات این مجموعه است.

این مقام مسئول ارایه خدمات ویژه به مشتریان ارزنده از طریق کارت وفاداری، ارایه سرویس به بیش از 850 هزار دستگاه پایانه فروشگاهی فعال در سراسر کشور، مشارکت اجرای چندین مرحله طرح ملی توزیع سبد کالا در سراسر کشور، بهره برداری از تعداد 100 پایانه IVR به پرداخت ملت، پشتیبانی فنی و سرویس دهی به 4500 دستگاه ATM در کل کشور و استفاده از جدیدترین مدل پایانه های فروشگاهی جهت افزایش سرعت و امنیت سرویس ها را از جمله مهم ترین خدمات شرکت به پرداخت ملت اعلام کرد.

گشتاسبی به دستاوردها و افتخارات شرکت نیز اشاره کرد و گفت: کسب رتبه نخست در بین شرکت های داخلی ارایه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک در کشور، کسب رتبه نخست خاورمیانه در بین شرکت های ارایه دهنده خدمات پرداخت کارتی و کسب رتبه 23 در عرصه بین الملل از بین 150 شرکت بزرگ ارایه دهنده خدمات پرداخت کارتی را از دستاوردهای «پرداخت» دانست.

این مدیر امکان فروش سوئیچ به بانک ها و سایر شرکت های پرداخت و ارایه خدمات به کلیه بانک های کشور را از جمله مهم ترین برنامه این شرکت در آینده اعلام کرد و گفت: مذاکره با این گروه ها آغاز شده و بدون شک خبرهای خوبی در این زمینه به زودی به گوش خواهد رسید.

گشتاسبی راه اندازی بزرگ ترین شبکه تخفیف در کشور، ورود به حوزه پرداخت الکترونیک خدمات حمل و نقل شهری، افزایش تعداد پایانه فروش در بازار با هدف افزایش 20 درصدی سهم بازار، ارایه ، توسعه سرویس های ارزش افزوده بر روی پایانه فورش، همکاری در توسعه ارایه خدمات پرداخت الکترونیک به کشورهای همسایه، توسعه ابزارهای جدید پرداخت در بازار، تمرکز بر حوزه فروش شارژ با هدف ارتقای حداکثری درآمد از این کانال، توسعه به حوزه پرداخت آفلاین و نوسازی ناوگان پایانه های فروش را از دیگر برنامه های شرکت به پرداخت ملت در آینده اعلام کرد.

وی به وضعیت مالی شرکت در سال های آتی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه سود خالص شرکت در سال مالی 96 به نسبت سال مالی جاری افزایش 111.5 درصدی داشته و از 120 به بیش ازد 253.8 میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که این روند سودآوری تا سال 98 می تواند ادامه داشته باشد.

وی در خصوص مفروضات سودآوری «پرداخت» طی سال های آتی، خاطرنشان کرد: با بررسی روند مبالغ تراکنش در پایانه های فروش طی سال های اخیر می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که طی سال های آتی شاهد رشد 20 درصدی در مبالغ تراکنش ها باشیم. علاوه بر این از محل فروش شارژ و دریافت کارمزد از شرکت شاپرک و اپراتورها می توان عایدی مثبتی را نصیب شرکت کرد.

گشتاسبی انعقاد قرارداد 3 ساله با بانک ملت را در روند کسب درآمد این شرکت از این محل قابل توجه دانست و گفت: همچنین با عملیاتی شدن قراردادهای تازه با برخی بانک ها می توان گفت روند سودآوری شرکت تضمین شده خواهد بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ