کد خبر: ۴۶۲۳۵
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲

نکات سازمان بورس درباره

نکات سازمان بورس درباره "فاراک"/ بازگشت منفی و خرید سهامداران

نماد ماشین سازی اراک امروز بعد از ۵ماه توقف و با اعلام نکات و مواضع سازمان بورس درباره قراردادها و گزارش حسابرس با کاهش ۱۶.۵درصدی باز شد اما سهامداران اقدام به خرید 21.5 میلیون سهم کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ماشین سازی اراک درحالی طی نیمه اول سال جاری با شبهاتی مبنی بر دستکاری و احتمال معامله توسط دارندگان اطلاعات نهانی و تغییرات 180 درجه ایی در عرضه و تقاضا همراه شده بود، که امروز بعد از 5 ماه توقف نماد و با اعلام نکات و مواضع سازمان بورس باز شد.

دراین رویداد، بیش از 21 میلیون سهم با قیمت پایانی 216 تومانی هر سهم داد و ستد شد که نسبت به قیمت 29 آبان، 16.5 درصد کمتر است اما با حمایت سهامداران روبرو شد. به طوری که در برابر فروش 261 سهامدار حقیقی و 3 حقوقی، 693 فرد حقیقی و 9 حقوقی حاضر به خرید بیش از 21 میلیون سهم شدند.

این شرکت 628 میلیارد تومانی اولین سود سال مالی شهریور 96 را با 237 درصد افزایش نسبت به سود سال قبل 209 ریال پیش بینی کرده و در عملکرد 3 ماهه اول تنها 4 ریال از این سود را محقق کرده است.

برهمین اساس ، اداره نظارت بر ناشران بورسی درباره قراردادها و نظر حسابرس نسبت به اولین سود 96 این شرکت نکات و مواضعی را به شرح زیر اعلام کرده است.

نکات سازمان بورس

عطف به انتشار اطلاعات «اولین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور 96» و «اظهار نظر حسابرس نسبت به اولین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور 96» شرکت ماشین سازی اراک و «توضیحات شرکت در خصوص تفاهم‌نامه منعقده با شرکت Tecnimont ایتالیا بابت احداث یک واحد پتروشیمی در داخل کشور» موارد ذیل را جهت اطلاع سهامداران محترم به استحضار می‌رساند:

الف) موارد مرتبط با پیگیری تفاهم‌نامه با شرکت Tecnimont ایتالیا

با عنایت به ارسال تفاهم‌نامه منعقده با شرکت Tecnimont ایتالیا به این سازمان طی نامه مورخ 25 آبان 95 (پیوست 1) با بررسی های انجام شده طی نامه‌های مورخ 29 آبان 95 و 6 آذر 95 اطلاعات لازم در خصوص رفع ابهامات موجود در تفاهمنامه منعقده با شرکت Tecnimont ایتالیا از جمله تاریخ نهایی عقد قرارداد، نحوه تامین مالی منابع ارزی و ریالی مورد نیاز پروژه، برنامه زمانبندی اجرا و زمانبندی شناسایی درآمدهای ناشی از اجرای پروژه، مسولیتهای طرفین در خصوص چگونگی اجرای پروژه و حل و فصل هرگونه اشکال احتمالی در اجرای آن و چگونگی انتقال منابع ارزی با توجه به محدودیت‌های موجود، از شرکت درخواست شد. شرکت طی نامه های مورخ 7، 9، 16 و 23 آذرماه 95 (پیوست 2الی5) به برخی ابهامات مطرح شده در این خصوص پاسخ ارائه کرد. ولیکن در خصوص برخی موارد دیگر از جمله اعلام تاریخ برآوردی امضای قرارداد نهایی و شروع عملیات اجرایی پروژه، مسولیتهای طرفین در خصوص چگونگی اجرای پروژه و حل و فصل هرگونه اشکال احتمالی در اجرای آن و همچنین چگونگی انتقال منابع ارزی پروژه با توجه به محدودیت‌های موجود تاکنون اطلاعات مربوطه به این سازمان ارائه نشده است. همچنین بر اساس مفاد نامه مورخ 23 آذر 95 شرکت اعلام کرده است: «راه رسیدن تفاهم‌نامه به قرارداد راهی طولانی و سخت بوده و متاثر از شرایط کلان اقتصادی نیز می باشد و الزاماً هر تفاهم‌نامه‌ای ممکن است منجر به انعقاد قرارداد نگردد.» همچنین هیئت مدیره جدید شرکت طی نامه مورخ 18 اسفند 95 (به شرح قسمت «ج» این اطلاعیه) اعلام کرده است: «وضعیت تفاهم‌نامه با شرکت Tecnimont از آخرین شفاف سازی صورت گرفته طی نامه مورخ 23 آذر 95 تاکنون تغییر نداشته است.»

لذا با توجه به موارد فوق الذکر توجه سهامداران محترم را به کلیه ابهامات و احتمالات مرتبط با تفاهم‌نامه منعقده با شرکت Tecnimont ایتالیا جلب می‌نماید.

ب) موارد مرتبط با اظهار نظر حسابرس نسبت به اولین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور 96:

1) شرکت پیش بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور 96 با سرمایه 2،200،000 میلیون ریال را در تاریخ‌های اول شهریور و 12 مهر 94 (حسابرسی شده) و 30 دی 94 مبلغ 191 ریال و با سرمایه 6,286,547 میلیون ریال در تاریخ 11 اردیبهشت 95 مبلغ 67 ریال و در تاریخ‌های اول مرداد و اول شهریور 95 مبلغ 64 ریال و در تاریخ 16 دی 95 (حسابرسی شده) مبلغ 65 ریال اعلام کرد که براساس صورت های مالی حسابرسی نشده مبلغ 65 ریال و بر اساس صورت های مالی حسابرسی شده مبلغ 62 ریال محقق شده است. همچنین شرکت پیش بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور 96با سرمایه 6,286,547 میلیون ریال را در تاریخ اول شهریور 95 مبلغ 203 ریال و در تاریخ 16 دی 95 (حسابرسی شده) مبلغ 209 ریال اعلام کرده است. شرکت پیش بینی سود هر سهم تلفیقی سال مالی منتهی به 31 شهریور 96با سرمایه 6,286,547 میلیون ریال را در تاریخ 16 دی 95 مبلغ 52 ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است. لازم به ذکر است عمده ترین دلیل تفاوت پیش بینی سود هر سهم شرکت اصلی در مقایسه با پیش بینی سود هر سهم تلفیقی(کمتر بودن فروش تلفیقی نسبت به اصلی) برای سال مالی منتهی به 31 شهریور 96 عمدتاً مربوط به حذف درآمدهای ناشی از اجرای قراردادهای در جریان در شرکت های فرعی است. زیرا بخشی از قراردادهای در جریان شرکت اصلی مرتبط با شرکت های فرعی است.

2) با توجه به عدم انتشار اطلاعات «اظهار نظر حسابرس نسبت به اولین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور 96» در موعد مقرر، طی نامه‌های مورخ 20 آذر 95 و 8 دی 95 انتشار اطلاعات مذکور در سامانه کدال از شرکت درخواست شد. در تاریخ 16 دی 95 اطلاعات «اظهار نظر حسابرس نسبت به اولین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور 96» در سامانه کدال منتشر شد. لکن به دلیل ابهامات مطرح شده در خصوص پروژه‌های طراحی و ساخت مخازن نفت شرکت تاسیسات نورقشم، پالایشگاه نفت شرکت پترو زریوار کردستان و ساخت مخازن و برج‌های شرکت مهر پتروکیمیا در بند شماره 3 گزارش حسابرس، از شرکت درخواست شد برنامه‌های آتی هیئت مدیره در خصوص چگونگی تامین مالی و گشایش اعتبارات اسنادی به منظور دست‌یابی به منابع مالی مربوطه، برنامه زمانی آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های مذکور و توجیهات مربوطه در خصوص در نظر گرفتن نرخ ارز مبادله‌ای به منظور تسعیر مخارج آتی پروژه‌های فوق الذکر اطلاعات مربوطه به این سازمان ارائه شود. شرکت طی نامه مورخ 23/10/95 (پیوست6) اعلام کرد: «تامین مالی پروژه‌های ارزی طراحی و ساخت مخازن نفت شرکت تاسیسات نورقشم، پالایشگاه نفت شرکت پترو زریوار کردستان به ترتیب توسط بانک Exim چین و شرکت Astera Korea صورت خواهد گرفت و با توجه به پیش بینی انجام مبادلات ارزی از طریق سیستم بانکی، نرخ ارز مبادلهای مبنای محاسبات مخارج آتی طرح های فوق الذکر قرار گرفته است

ج) موارد مرتبط با آخرین پیگیری های صورت گرفته از هیئت مدیره جدید شرکت:

با عنایت به تغییر برخی از اعضای هیئت مدیره شرکت در تاریخ اول اسفند 95 (بر اساس اطلاعیه مورخ 3 اسفند 95 منتشره در سامانه کدال)، طی نامه های مورخ 2 و 16 اسفند 95 از مدیران جدید شرکت درخواست شد تا آخرین اطلاعات موجود از وضعیت عملیاتی شرکت از جمله تفاهم نامه منعقده با شرکت Tecnimont ایتالیا و پروژه های در دست اجرای فعلی شامل طراحی و ساخت مخازن نفت شرکت تاسیسات نورقشم، پالایشگاه نفت شرکت پتروزریوار کردستان و ساخت مخازن و برج‌های شرکت مهر پترو کیمیا را به این سازمان اعلام کنند. شرکت طی نامه مورخ 18 اسفند 95 (پیوست7) ضمن تایید کلیت «پیش بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور 96»، در خصوص وضعیت تفاهم‌نامه منعقده با شرکت Tecnimont ایتالیا اعلام کرده است: «وضعیت تفاهم‌نامه با شرکت Tecnimont از آخرین شفاف سازی صورت گرفته طی نامه مورخ 23 آذر 95 تاکنون تغییر نداشته است.» همچنین در خصوص پروژه‌ طراحی و ساخت مخازن نفت شرکت تاسیسات نورقشم مدیریت شرکت اعلام کرده است: «با توجه به مذاکرات و تفاهمات صورت گرفته با مسئولین منطقه آزاد قشم زمین محل اجرای پروژه مشخص و قیمت آن مصوب گردیده است و واگذاری زمین پس از واریز پیش پرداخت مربوطه صورت می گیرد»، همچنین مدیریت شرکت در خصوص پروژه ساخت برج‌های شرکت مهر پتروکیمیا شرکت اعلام کرده است: «تاکنون علی رغم تبادل قرارداد به دلیل عدم واریز پیش پرداخت توسط کارفرمای مربوطه، قرارداد نافذ نشده است.» همچنین مدیریت شرکت در خصوص پروژه پالایشگاه نفت شرکت پتروزریوار کردستان شرکت اعلام کرده است: «پروژه مذکور در دست بازنگری و ارزیابی مجدد قرار دارد

لذا توجه سهامداران محترم را به موارد مطرح شده در اظهار نظر حسابرس نسبت به اولین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور 96 و آخرین توضیحات ارائه شده مدیریت شرکت در خصوص وضعیت عملکردی شرکت جلب می نماید.

نتیجه گیری:

با عنایت به موارد فوق الذکر اجرایی شدن پروژه احداث واحد پتروشیمی با همکاری شرکت Tecnimont ایتالیا منوط به امضای نهایی قرارداد با شرکت مذکور خواهد بود و تاکنون تاریخ مشخصی درخصوص تبدیل تفاهمنامه به قرارداد و امضای قرارداد مذکور توسط مدیریت شرکت اعلام نشده است.

همچنین با توجه به موارد فوق الذکر و مطابق با مفاد بند «الف» این اطلاعیه، مدیریت وقت شرکت در خصوص تفاهم نامه همکاری با شرکت Tecnimont ایتالیا طی نامه مورخ 23 آذر 95 اعلام کرده است: «راه رسیدن تفاهم‌نامه به قرارداد راهی طولانی و سخت بوده و متاثر از شرایط کلان اقتصادی نیز می باشد و الزاماً هر تفاهم‌نامه‌ای ممکن است منجر به انعقاد قرارداد نگردد.»

ضمناً مدیریت فعلی شرکت نیز طی نامه مورخ 18 اسفند 95 اعلام کرده است: «وضعیت تفاهم‌نامه با شرکت Tecnimont از آخرین شفاف سازی صورت گرفته طی نامه مورخ 23 آذر 95 تاکنون تغییر نداشته است

ضمناً بر اساس اطلاعات دریافتی از شرکت پروژه‌ طراحی و ساخت مخازن نفت شرکت تاسیسات نورقشم محل اجرای پروژه مشخص و قیمت آن مصوب شده است و واگذاری زمین پس از واریز پیش پرداخت مربوطه صورت می گیرد، در خصوص پروژه ساخت برج های شرکت مهر پتروکیمیا تاکنون علی رغم تبادل قرارداد به دلیل عدم واریز پیش پرداخت توسط کارفرمای مربوطه، قرارداد نافذ نگردیده است. همچنین پروژه پالایشگاه نفت شرکت پتروزریوار کردستان در دست بازنگری و ارزیابی مجدد توسط قرار دارد.

شایان ذکر است است اطلاعات و پیش‌بینی‌های ارایه شده صرفاً قضاوت مدیریت شرکت از وضعیت آتی در شرایط کنونی است. ضمن تاکید بر مسئولیت هیئت مدیره در ارائه اطلاعات صحیح و قابل اتکا، ضروری است سهامداران محترم تمام احتمالات ممکن را مدنظر قرار دهند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ