کد خبر: ۴۶۵۰۵
۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۱/۱۴

6 قرارداد خارجی خودروسازان نهایی شد/ افزایش 15 درصدی تولید
رئیس ایدرو:

6 قرارداد خارجی خودروسازان نهایی شد/ افزایش 15 درصدی تولید

رئیس ایدرو با اعلام تولید 1.3 میلیون خودرو در سال گذشته از افزایش 15 درصدی و برنامه تولید 1.5 میلیون خودرو در سال جاری و نهایی شدن 6 قرارداد خارجی تا پایان سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از اتاق تهران، منصور معظمی گفت: هیچ صنعتی در کشور مثل صنعت خودرو نتوانسته از فرصت‌های برجام استفاده کند. یکی از سیاست‌های وزارت صنعت و ایدرو، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های برجام بوده،خودرو صنعتی است که با همه اقشار مختلف مردم سروکار دارد. امروز مردم از ۱۰ میلیون خودرو استفاده می‌کنند یعنی به‌طور متوسط هر خانوار، دارای یک خودرو است،بنابراین از جایگاه ویژه‌ای در زندگی مردم برخوردار است.

وی افزود: صنعت خودرو در ایران سابقه‌ای ۵۰ ساله دارد اما با وجود این سابقه طولانی، متاسفانه ما خودروساز نیستیم و تنها تولید‌کننده خودرو هستیم و ‌خودروساز بنگاهی است که بتواند خودرو طراحی کند و محصولاتی را که طراحی آن توسط بنگاه انجام شده،به بازارهای جهانی روانه کند.

این مقام مسئول تصریح کرد:صنعت خودروی کشور در شرایط فعلی، هیچ راهی جز مشارکت با صاحبان برند برای ارائه خدمات مطلوب و مفید ندارد، در سال ۲۰۱۶، ۹۳ ‌میلیون دستگاه خودرو در جهان ساخته شده و سهم ایران از این میزان تولید، تنها یک میلیون دستگاه خودرو است. این آمار نشان‌دهنده این است خودروسازی ایران نمی‌تواند در سطح جهانی اثرگذار و بازیگر باشد. بر همین اساس، پس از برجام خودروسازان ‌داخلی را تشویق کردیم و از آنها خواستیم ‌با صاحبان برندهای جهانی مذاکره کنند که خوشبختانه با توجه به بازار جاذب ایران برای برندهای معتبر خودرو در جهان ‌توفیقات بسیار خوبی در این زمینه داشتیم.

معظمی ادامه داد:تا پایان سال گذشته، 6 قرارداد با صاحبان برندهای معتبر خودرو نهایی شده و ‌از این 6 قرارداد، دو قرارداد اجرایی شده و اولین محصول مشارکتی اسفندماه سال ۹۵ وارد بازار شده است. وزارت صنعت هیچ محدودیتی برای مشارکت خودروسازان ایران با صاحبان برند ندارد. البته این عدم محدودیت به این معنا نیست که خودروسازان جهانی طرف قرارداد با ایران تنها برای صادرات محصولات به سراغ ایران بیایند. ‌

وی اظهار داشت: ایران برای همکاری با خودروسازان جهانی 4 شرط در نظر گرفته است.شرط اول این است که همکاری‌ها در قالب مشارکت انجام شده و طرف خارجی در ایران سرمایه‌گذاری کند. شرط دوم این است که دست‌کم ۳۰ درصد از تولیداتی که در کشور با مشارکت طرف ایرانی دارند، توسط خودروساز خارجی صادر شود. شرط سوم این است که خودروسازان خارجی به شبکه قطعه‌سازان داخلی ایران کمک کنند تا قطعه‌سازان بتوانند محصولات را صادر کنند و ‌شرط چهارم، ارائه خدمات مطلوب فروش و پس از فروش به خریداران در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر صنعت گفت: قراردادهایی که با خودروسازان خارجی بسته شده عبارت است از قرارداد شرکت پژوی فرانسه با ایران خودرو، شرکت سیتروئن با سایپا، رنو با ایدرو، هیوندایی با کرمان خودرو و ‌فولکس واگن با یک شرکت خصوصی ‌و دایملر (مالک چندین شرکت تابعه و برند بزرگ خودروسازی همچون مرسدس بنز، مرسدس آام‌گ و اسمارت) با یک شرکت خصوصی دیگر در ایران است که تا پایان سال ۹۵، شش قرارداد خودروسازان ایران با خودروسازان معروف جهانی بسته شده است.

معظمی افزود: به‌نظر می‌رسد تا پایان سال ۹۵ حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو تولید کرده‌ایم. ‌در یازده ماه سال ۹۵، تولید خودروی ایران نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد افزایش داشته است. هرچند این مساله هنوز ابلاغ نشده، اما فکر می‌کنم تولید یک و نیم میلیون دستگاه خودرو در برنامه است. انتظاری که از خودروسازان ایرانی داریم، افزایش کیفیت و بهبود خدمات پس از فروش به مردم است.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ