کد خبر: ۴۶۶۴۶
۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۱/۱۹

آخرین توضیح درباره ادغام دو موسسه با دو بانک بورسی/سهامداران حواس جمع باشند
سیف اعلام کرد:

آخرین توضیح درباره ادغام دو موسسه با دو بانک بورسی/سهامداران حواس جمع باشند

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره ادغام دو موسسه با بانک‌های صادرات و پارسیان توضیح داد و با اعلام اینکه سهامداران نمی‌توانند مسائل را به گردن بانک مرکزی بیندازند از این گروه خواست حواس خود را جمع کنند و اجازه ندهند مدیران، سودهای موهوم توزیع کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی‌الله سیف در پاسخ به برخی از شبهات این روزهای سپرده‌گذاران شبکه بانکی به تجارت فردا گفت: دادن سود بالا ازسوی یک موسسه اعتباری یا بانک، نشانه‌ای از احتمال ورشکستگی آن موسسه است.

وی به مردم هشدار داد: همه بانک‌های مجوزدار مثل هم نیستند. مردم باید دقت کنند کدام بانک‌ها سالم‌تر عمل می‌کنند. در این شرایط پرداخت سود بالا به منزله پذیرش ریسک بالاتر است. پس نباید ملاک سرمایه‌گذاری در بانک را نرخ سود بالا بدانند.

این مقام مسئول درباره شبهه ای که در ذهن برخی با توجه به ادغام موسسات غیرمجازی چون میزان و ثامن‌الحجج با بانک‌های صادرات و پارسیان از طرف بانک مرکزی وجود دارد توضیح داد: بانک مرکزی به هیچ عنوان از بانکی نخواسته بار بی‌انضباطی موسسات غیرمجاز را به دوش بکشد.

سیف افزود: در مورد موسسه میزان اعلام کردیم هر بانکی علاقه‌مند است، می‌تواند مسوولیت آن را بر عهده بگیرد و دارایی-بدهی این موسسه را بردارد و کارمندان را هم سروسامان دهد. چند بانک به ما پیشنهادهایی دادند. در این میان بانک صادرات نسبت به بقیه ثابت‌قدم‌تر بود. بانک صادرات داوطلبانه اعلام آمادگی و در هیات‌مدیره این موضوع را تصویب کرد و ما نیز با آن موافقت کردیم. تحمیلی در کار نبوده است. در مورد پارسیان هم بارها گفته‌ایم این بانک مسوولیتی را در قبال سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج متقبل نشده و تنها عاملیت انجام می‌دهد.

سیف مدل جهانی تضمین سپرده‌های مردم در بانک‌ها را تشریح کرد و گفت: اگر بانکی در دنیا تحت نظارت بانک مرکزی ورشکسته شود کسی از بانک مرکزی این انتظار را ندارد چون مجوز داده تمام مسوولیت بر گردن وی است. مدیران آن بانک تخلف کرده‌اند و باید پاسخگوی سپرده‌گذاران باشند.در این زمینه در دنیا صندوق ضمانت سپرده شکل گرفته که سپرده‌های مشتریان را در سطحی در کنار حق تضمینی که می‌گیرد، بیمه می‌کند. خوشبختانه در ایران نیز صندوق ضمانت سپرده راه‌اندازی شده، اما هنوز نوپا است و باید نهادینه شود تا در آینده بتواند در زمان‌هایی که نیاز باشد ایفای نقش کند.

سهامداران نمی‌توانند مسائل را به گردن بانک مرکزی بیندازند

سیف به انتقاد‌ها از این نهاد در زمینه اصلاح صورت‌های مالی بانک‌ها پاسخ داد و توضیحاتی در مورد وضعیت سهامداران شبکه بانکی ارائه کرد و در واکنش به این هجمه‌ها گفت: در بحث‌هایی که در بازار سرمایه در این زمینه شکل گرفت، بانک مرکزی طرف‌حساب بحث‌های مربوطه نیست. باید مدیران بانک‌ها پاسخگوی سهامداران باشند. مدیران بانک‌ها تصمیمات غلط گرفته‌اند و سودهای موهوم به سپرده‌گذاران داده‌اند. جالب است سهامداران تمام فشارها را متوجه بانک مرکزی کرده‌اند و گلایه می‌کنند چرا این بانک به شفاف‌سازی صورت‌های مالی اقدام کرده است. از سال‌ها پیش باید بانک مرکزی در مقابل صورت‌های مالی بانک‌ها موضع‌گیری می‌کرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: اصلاح صورت‌های مالی بانک‌ها و جلوگیری از توزیع سودهای موهوم و افزایش میزان ذخیره‌گیری بانک‌ها حداقل وظیفه‌ای است که در زمینه ایجاد شفافیت انجام شده و به تدریج اقدامات را افزایش خواهیم داد و قدم‌به‌قدم کنترل‌ها را قوی‌تر خواهیم کرد.

سیف اقدامات بانک مرکزی را حامی شفافیت در نظام بانکی دانست و گفت: سهامداران نمی‌توانند مسائلی را که در بازار سرمایه رخ داده را به گردن بانک مرکزی بیندازند.سعی کردیم کاری را که درست است در جهت ارتقای شفافیت انجام دهیم، به همین دلیل به جنجال‌هایی که در این زمینه ایجاد شد، پاسخ ندادیم.

وی این حرکت نهاد ناظر را حاوی یک پیام تدریجی به تمامی سهامداران عنوان کرد که طبق آن باید حواس خود را جمع کنند و اجازه ندهند مدیران، سودهای موهوم توزیع کنند چون اگر این اتفاق بیفتد، خود باید تاوان بدهند.

رئیس‌کل بانک مرکزی در دفاع از حقوق سپرده‌گذاران شبکه بانکی کشور گفت: منابع عمده بانک متعلق به سپرده‌گذاران است، نه سهامداران. سپرده‌گذاران در تصمیمات بانک‌ها دخالتی ندارند بنابراین بانک مرکزی نماینده قهری این سرمایه‌گذاران غایب در تصمیم‌گیری‌هاست.

سیف به سهامداران بانک ها توصیه کرد: نسبت به عملکرد مدیران بانک‌ها نظارت کافی داشته باشند.در مورد سهامداران بازهم تاکید می‌کنم آنها باید نسبت به عملکرد مدیرانی که انتخاب می‌کنند نظارت داشته باشند و اگر مدیری در این شرایط اصرار دارد نرخ سود بالا بدهد، بدانند که در آینده نزدیک باید زیان را بپردازند و مسوولیت به هیچ عنوان برعهده بانک مرکزی نیست.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» بهزاد | ساعت ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۱/۱۹
0
0
پاسخ
واقعا ........ شما لیست وضع مالی بانک هارا شفاف کنید بعد این حرف را بزنید بعد هم مدیران بانک صادرات به صراحت اعلام کرده اند که بانک مرکزی انها را مجبور کرده به قبول تعهدات موسسه میزان که معلوم نیست صاحبانش چه کسانی بوده اند...

پاسخ:
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ