کد خبر: ۴۶۷۹۸
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱/۲۳

رانت بزرگ در ارز چند نرخی

رانت بزرگ در ارز چند نرخی

رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه ارز چندنرخی با فساد همراه و نابرابری اقتصادی را گسترش می‌دهد، گفت: افرادی که دسترسی به ارز ارزانتر از سایر نرخ ها دارند از منابع رانت عظیمی برخوردارند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از کنفدراسیون صادرات، محمد لاهوتی در برنامه تیتر شبکه خبر اظهار داشت: یکی از الزامات اقتصادهای پایدار، ارز تک نرخی است و مشاهده می شود این اقتصادها ارز چندنرخی ندارند بنابراین ضرورت دارد ما هم به این سمت حرکت کنیم.  

وی افزود: در واقع ارز چندنرخی با فسادی که همراه است، نابرابری اقتصادی را گسترش می دهد و افرادی که دسترسی به ارز ارزانتر از سایر نرخ ها داشته باشند، حتما از منابع رانت عظیمی برخوردار خواهند بود.

به گفته این مقام مسئول، قانون بهبود فضای کسب و کار، یکی از الزامات شفافیت را تک نرخی کردن ارز می داند. ارز چندنرخی، مانعی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی است و قیمت ارز برای ورود و خروج سرمایه و سرمایه گذاران خارجی حائز اهمیت است. همانطور که وقتی هیات های خارجی بعد از برجام به ایران سفر می کردند و پای میز مذاکره می نشستند، یکی از سوالات و ابهامات آنها، مرتبط با نرخ ارز در ورود و خروج سرمایه ها بود.  

لاهوتی معتقد است نرخ ارز باید واقعی شود چراکه تک نرخی کردن ارز فقط یک شعار است و حتی می‌تواند منجر به سرکوب تولید شود. بنابراین باید اجازه داد نرخ ارز متناسب با تورم افزایش یابد. اعلام نرخ ارز هم در یک برنامه تلویزیونی مناسب نیست.

وی افزود: شرایط تجارت خارجی ما به نحوی است که واردات و صادرات تقریبا برابر است،البته تراز مثبت ٢٥ میلیون دلاری در سال ٩٥ را شاهد بودیم. در برهه ای از زمان در سال ٩٥، شرایط برای تک نرخی کردن فراهم بود. اکنون هم در بحث گشایش اعتباری شرایط بهتر است و می توان به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کرد.  

لاهوتی در پاسخ به سوال برخی نگرانند، یکسان سازی نرخ ارز منجر به کاهش قدرت خرید مردم شود بیان کرد: افزایش نرخ ارز منجر به ایجاد مشکل در معیشت مردم نمی شود چراکه افزایش نرخ ارز منجر به صادرات بیشتر و رفاه عمومی خواهد شد و در نتیجه، اشتغال زایی که ایجاد می شود، بسیاری را صاحب شغل می کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ