این روزها بانکها با مشکلات زیادی از جمله کمبود منابع مواجه هستند، راههای رفع کمبود منابع در بانک ها چیست؟
اخلاقی: بانکها منابع را از طرق مختلف همچون جذب سپرده، فروش دارایی های بانک، بازگشت اقساط تسهیلات پرداخت شده و عواید حاصل از سرمایهگذاری های صورت پذیرفته، بهدست می آورند. درحال حاضر، در تامین منابع مشکلاتی وجود دارد، برای نمونه اگر در زمان بررسی درخواست دریافت تسهیلات، ارزیابی اعتباری مشتریان به درستی صورت نگیرد یا بحرانهای اقتصادی در کشور رخ دهد، معمولا در بازپرداخت اقساط تسهیلات مشکلاتی بهوجود می آید. این امر باعث می شود بانکها به جای دریافت وجوه نقد، بدهی را با دارایی های غیرنقدی چون املاک و اموال تهاتر کنند و از آنجا که بانکها طبق برنامه ها به منابع دسترسی پیدا نمی کنند، با مشکل کمبود منابع مواجه می شوند.
آیا کمبود منابع بانکها ارتباطی با تسهیلات تکلیفی دارد؟
اخلاقی: درحال حاضر به بانکها تسهیلات تکلیفی ابلاغ نمی شود اما بانکها موظفند منابع قرض الحسنه را صرفا در اعطای تسهیلات قرضالحسنه استفاده کنند یا بخشی از منابع بانکی را به مجموعه ها، گروهها و اقشار نیازمند حمایت اختصاص دهند. در برخی از پروژه های ملی نیز برخی از بانکها بهویژه بانکهای بزرگ باید ورود پیدا کنند که ممکن است جنبه تکلیفی نداشته باشد اما مسوولیت اجتماعی بانکها اقتضا می کند این نقش را ایفا کنند.
پرداخت بدهی دولت به بانکها مشکل کمبود منابع را حل می کند، بانک ملت تاکنون موفق شده چقدر از طلب را دریافت کند؟
اخلاقی: سال گذشته دولت با اقدام خوبی که انجام داد، توانست بخشی از بدهی بانکها را پرداخت کند. دولت در سال 95 حدود 1720 میلیارد تومان بدهی که حدود 25 درصد بدهی دولت به بانک ملت است را با بدهی بانک ملت به بانک مرکزی تهاتر کرد. هرچند با این اقدام، دولت به بانکها برای رفع کمبود منابع کمک کرد اما این کمک به بانکهای دولتی بیشتر از بانک های خصوصی بود. علاوهبر آن، بانک های دولتی فرصت را یافتند با استفاده از منابع اختصاص یافته از سوی دولت، سرمایه را افزایش دهند.
حضور سرمایهگذاران خارجی در بانکها می تواند برای رفع کمبود منابع راهکار مناسبی باشد؟
اخلاقی: حضور سرمایهگذار خارجی بیش از آنکه دسترسی بانکها به منابع خارجی را موجب شود، تاثیر مهمتری را بهدنبال خواهد داشت. اول اینکه سبب انتقال دانش و فناوری روز به سیستم بانکی کشور می شود، سرمایهگذار خارجی این شرایط را فراهم می کند که دانش و فناوری نوین در حوزه بانکداری انتقال پیدا کند و نظام بانکی ارتقا یابد. دوم اینکه، وجود مشارکتکننده و سرمایهگذار خارجی می تواند این فرصت را برای بانکها ایجاد کند تا به فراتر از مرزها دسترسی پیدا کنند و ایجاد ارتباط با سرمایهگذاران خارجی را تسهیل کنند.
با توجه به ضرورت تقویت بانکداری در حوزه بینالمللی، عملکرد بانک ملت را دراین زمینه چگونه ارزیابی میکنید؟
اخلاقی: پیش از برجام، ارتباطات رسمی نظام بانکی با دنیا قطع شده بود و بانک ها با محدودیتهای فراوانی در سطح بینالملل مواجه بودند، اما بعد از برجام فرصتی ارزشمند برای بانکها پیش آمد تا بتوانند مجددا ارتباطات رسمی را با دنیا برقرار کنند.بانک ملت توانسته از فرصت ایجاد شده در پسابرجام استفاده کرده و با بیش از 150 بانک در اقصینقاط دنیا روابط کارگزاری برقرار کند.
افزایش چشمگیر عملکرد بانک در سال 95 نسبت به سال قبل، موید استفاده مطلوب بانک ملت از فرصت پیشآمده در پسابرجام است بهگونهایکه در سال 94 حجم حوالجات و اعتبارات اسنادی صادره بانک ملت حدود 2.9میلیارد دلار بوده که با رشد بیش از 300 درصد در سال 95 به حدود 12.2 میلیارد دلار بالغ شده است.
تحولات موردنیاز برای تعامل بانظام بانکداری بینالمللی چیست؟
اخلاقی: نظام بانکی حدود 10 سال با تحریم مواجه بوده که این تحریم سبب شد بانکهای ایرانی نتوانند خود را با فناوری روز دنیا در حوزه بانکداری تطبیق دهند. این موضوع باعث شده تا امروز نظام بانکی ما بهدلیل عدم برخورداری از استانداردهای بینالمللی تعریف شده، به دشواری با بانکهای بینالمللی ارتباط برقرار کند.
در حال حاضر اگر بخواهیم با هر بانکی در دنیا ارتباط برقرار کنیم، اولین سوال بانک کارگزار این است که چگونه می توانید از تطبیق فرآیندهای ارائه خدمات با استانداردها و دستورالعملهای مرتبط اطمینان حاصل کنید؟ مادامی که نتوانیم بانک های طرف قرارداد را متقاعد کنیم، طبیعتا برقراری ارتباط میسر نیست. اگر هم ارتباط کارگزاری برقرار شود، حجم مبادلات از سطح بالایی برخوردار نخواهد بود. پس یکی از حوزه هایی که بهعنوان چالش می توان از آن یاد کرد، این عدم انطباقها است.
انتهای پیام